• Anonym (Nykte­risten­)
    Äldre 26 May 12:22
    23416 visningar
    36 svar
    36
    23416

    Alkoholfritt bröllop?? Råd önskas

    Hej! 

    Jag och min blivande man har funderat över att ha ett alkoholfritt bröllop. Dels dricker vi i princip aldrig alkohol själva och då skulle det kännas konstigt att servera en massa alkohol på bröllopet. Och dels finns det vissa ingifta släktingar som är alkoholister. Hans föräldrar är nykterister så det talar även för att ha det alkoholfritt.

    Men. När jag berättade det här för min pappa och hans fru så blev de nästan chockade. De tyckte att det skulle vara jättekonstigt utan alkohol eftersom man ska tänka på gästernas trivsel (och att maten tydligen smakar bättre med alkohol).

    Vad tycker ni? Vad ska jag svara mina föräldrar när de proppsar på alkohol? 

    Vi kommer ha buffé med mycket vegetarisk mat. Har någon tips på alkoholfritt alternativ som kan vara lite extra festligt? Gärna tips på alkoholfri välkomstdrink.  

    Tacksam för svar 

  • Svar på tråden Alkoholfritt bröllop?? Råd önskas
  • Anonym (Oroli­g för fylla)
    Äldre 3 Jun 15:21
    #21

    Vi ska servera alkohol på vårt bröllop, jag och min färstman dricker alkohol, och 99% av gästerna också, då inga konstigheter där. Men jag dricker väldigt måttligt med alkohol och blir väldigt obekväm i umgänge med fulla människor. Det är många gäster på vårt bröllop som inte kan dricka med måtta, som alltid blir för fulla och det gör mig så otroligt nervös. Kan folk hålla sig på ett bröllop tro?

    Vi har funderat på hur vi kan hålla ner alkoholkonsumtionen och kommit fram till:
    * Vi serverar en utspädd fördrink, typ bubbel med flädeesaft eller något liknande så det inte blir lika starkt (blir ju vin till maten sen och just vin ÄR ju faktiskt väldigt starkt)
    * Serveringspersonalen kommer att hålla koll på vinåtgången och hälla upp halva glas under middagen
    * Ha bra alkoholfri alternativ och presentera dem som en självklarhet, inte bara "vin eller öl". Man ska inte behöva skämmas för att man inte dricker alkohol
    * Till middagen bjuder vi på vin och öl, men till festen är det bar med vanliga "bar-priser"

    Observera att detta är inte för att vara snåla, det är för allas trevnad, även de som inte klarar av att sätta gränser för sitt egna drickande.

    Vad tror ni?

  • Anonym (Nykte­risten­)
    Äldre 3 Jun 16:06
    #22

    Tack för alla svar och tips! 


    Anonym (Orolig för fylla) skrev 2013-06-03 15:21:04 följande:
    Vi ska servera alkohol på vårt bröllop, jag och min färstman dricker alkohol, och 99% av gästerna också, då inga konstigheter där. Men jag dricker väldigt måttligt med alkohol och blir väldigt obekväm i umgänge med fulla människor. Det är många gäster på vårt bröllop som inte kan dricka med måtta, som alltid blir för fulla och det gör mig så otroligt nervös. Kan folk hålla sig på ett bröllop tro?

    Vi har funderat på hur vi kan hålla ner alkoholkonsumtionen och kommit fram till:
    * Vi serverar en utspädd fördrink, typ bubbel med flädeesaft eller något liknande så det inte blir lika starkt (blir ju vin till maten sen och just vin ÄR ju faktiskt väldigt starkt)
    * Serveringspersonalen kommer att hålla koll på vinåtgången och hälla upp halva glas under middagen
    * Ha bra alkoholfri alternativ och presentera dem som en självklarhet, inte bara "vin eller öl". Man ska inte behöva skämmas för att man inte dricker alkohol
    * Till middagen bjuder vi på vin och öl, men till festen är det bar med vanliga "bar-priser"

    Observera att detta är inte för att vara snåla, det är för allas trevnad, även de som inte klarar av att sätta gränser för sitt egna drickande.

    Vad tror ni?
    Vi funderade (innan vi tog beslutet om att ha alkoholfritt) att servera en viss mängd alkohol. Jag tror att dina punkter för att hålla nere konsumtionen är bra. Kan bara tillägga hur vi hade tänkt. Vi ska ju ha buffé och funderade då på att ha goda alkoholfria drycker på bordet för att visa att det är normen för oss. Men sedan ha ett bord bredvid buffébordet där man kunde ha en liten "vin-buffé". Då kunde de som ville dricka vin få det men att det är mer lättåtkommligt med den alkoholfria drycken och jag hade en förhoppning om att om den alkoholfria drycken finns mitt framför näsan, på armslängds avstånd så tar man spontant den. 
    Ni kommer ju att ha serverande personal som håller koll på gästerna, men kanske även ni kunde ha alkoholfritt på bordet som hela tiden fylls på så blir det lättare för folk att välja det, eller att välja "varannan vatten".
    Annars har jag sett andra som bjuder på ett glas till middagen. Så kan man ju också göra om man vill hålla nere konsumtionen. :)

     Lycka till!
  • Anonym (Demi)
    Äldre 4 Jun 11:30
    #23
    Anonym (Nykteristen) skrev 2013-05-26 12:22:58 följande:
    Hej! 

    Jag och min blivande man har funderat över att ha ett alkoholfritt bröllop. Dels dricker vi i princip aldrig alkohol själva och då skulle det kännas konstigt att servera en massa alkohol på bröllopet. Och dels finns det vissa ingifta släktingar som är alkoholister. Hans föräldrar är nykterister så det talar även för att ha det alkoholfritt.

    Men. När jag berättade det här för min pappa och hans fru så blev de nästan chockade. De tyckte att det skulle vara jättekonstigt utan alkohol eftersom man ska tänka på gästernas trivsel (och att maten tydligen smakar bättre med alkohol).

    Vad tycker ni? Vad ska jag svara mina föräldrar när de proppsar på alkohol? 

    Vi kommer ha buffé med mycket vegetarisk mat. Har någon tips på alkoholfritt alternativ som kan vara lite extra festligt? Gärna tips på alkoholfri välkomstdrink.  

    Tacksam för svar 
    Hej! Skrattande

    Om jag får säga vad jag tycker så säger jag "Bröllop helt i min smak!", jag är dricker inte mycket och jag är demi-vegetarian. Nu låter jag säkert som en rixhippie för dom som inte har levt på det viset.. och vadå smakar bättre, sämsta motiveringen jag hört! Rynkar på näsan

    Jag tycker att du ska stå på dig och säga till dina föräldrar att alkohol minsann inte är grunden till glädje i vardagen, men att om de så gärna vill ha det så kommer det att finnas. På så vis smaksätter du vinet med skuld, sen skulle jag även föreslå att inte nämna för era gäster att de är alkoholfritt, de brukar bli roligare då. Enkel psykologi!  
  • Äldre 5 Jun 15:57
    #24

    Oj, svår fråga. Jag dricker inte mycket alkohol själv men skulle tycka det var trist att inte få avgöra själv på en fest om jag vill ha ett glas eller inte. Det låter hemskt men alkohol GÖR att man blir mer avspänd och lite mer i gasen (Det är ju hela grundidén med alkohol som drog). Tycker det är den begränsade valmöjligheten som stör mer i den här frågan än själva alkoholintaget.

  • Anna S Olsson
    Äldre 6 Jun 21:11
    #25
    Anonym (Nykteristen) skrev 2013-05-26 12:22:58 följande:
    Hej! 

    Jag och min blivande man har funderat över att ha ett alkoholfritt bröllop. Dels dricker vi i princip aldrig alkohol själva och då skulle det kännas konstigt att servera en massa alkohol på bröllopet. Och dels finns det vissa ingifta släktingar som är alkoholister. Hans föräldrar är nykterister så det talar även för att ha det alkoholfritt.

    Men. När jag berättade det här för min pappa och hans fru så blev de nästan chockade. De tyckte att det skulle vara jättekonstigt utan alkohol eftersom man ska tänka på gästernas trivsel (och att maten tydligen smakar bättre med alkohol).

    Vad tycker ni? Vad ska jag svara mina föräldrar när de proppsar på alkohol? 

    Vi kommer ha buffé med mycket vegetarisk mat. Har någon tips på alkoholfritt alternativ som kan vara lite extra festligt? Gärna tips på alkoholfri välkomstdrink.  

    Tacksam för svar 
    Ett mousserande vin jag verkligen älskar (som jag själv tycker funkar till fisk och vegetariskt mat) är 

    Chapel Hill Sparkling Collection Doux (nr 1926)

  • kärlek­ensbru­dpar
    Äldre 7 Jun 09:24
    #26

    Jag hade haft minst lika kul på ett nyktert bröllop! :)

  • Äldre 7 Jun 13:01
    #27
    Grodprinsens brud skrev 2013-05-26 12:57:58 följande:
    Jag har varit på ett alkoholfritt bröllop och det var nog det tråkigaste. Med lite alkohol i kroppen uppskattar man tal och lekar medan det bara blir tradigt och stelt helt utan. Man beheöver ju inte servera stora mängder men ett glas till varje rätt t.ex. 
    Nu beror det väl ¨på vilka gäster man har... Var på ett alkoholfritt bröllop, min moster gifte sig, där detta påstående skulle kunna stämma.
    Vår familj är alltid glad och högljud oavsett om det finns alkohol eller inte... Men brudgummens sida hade behövt en hutt eller två! De var så stela att konstrasten mellan familjerna blev så stora, så det blev en väldigt blandad stämning!

    På ett annat alkoholfritt  bröllop märktes det ingen skillnad på stämningen mot bröllop med alkoholservering eller inte.. Där var det precis som "vanligt" Folk skrattade åt skämt och spex och tal...
  • Äldre 7 Jun 13:30
    #28

    Vi tror att vi kommer ha en helt alkoholfri-fest (Kanske det blir ett glas vin till maten för de som vill)! JAg dricker inte och min m2b dricker sällan men uppskattar t.ex. vi till maten. 

    Jag anser inte att det är alkohol som skapar stämningen! Som jag skrev ovan så beror det på sällskapet! 
    Mend det betyder inte att vi bara kommer ha vatten och läsk! 
    Det finns massa goda alkoholfria alternativ som också kan kännas lyxiga!

    Systembolaget har och håller på att utöka sitt alkoholfria sortiment! OCh där finns massa gott!

    Vi kommer exempelvis ha:

    Brudskål:
    Peach pearl, persiko cider, systembolaget (Är inte så söt som man kan tänka sig även om den är 0,00%)
    Chapel Hill Sparkling Collection Doux, alkoholfritt mousserande, systemet
    Elixia, alkohifri aperitif, systemet (innehåller guldflingor)

    Mat:
    GT-dricka, flädercider, IOGT-NTO
    Blåbär 100%, råsaft, systemet (rekomenderat som alternativ till vin)
    Strowford press, engelsk äpplecider, systemet (korsning mellan öl och cider)

    Bar:
    Briska alkoholfri päroncider, systemet eller ICA
    Strowford press
    BEO Blood orange hibiskus &  Apple green tea, ekologisk cider, systemet
    Bionade, systemet
    Carlsberg, alkoholfri öl, Systemet eller ICA
    Xide Non Alcohol, systemet

    Sen ska jag testa några fler. och blir det vin till maten får fästmannen välja det....

    Det finns som sagt massa alternativ om man bara ser efter, såg tilexempel att de tom tagit fram ett 4 pack alkoholfri kryddad snaps.... 

  • Äldre 11 Jun 14:46
    #29

    Den alkoholfria snapsen på systemet smakar väldigt illa.
    Den smakar som vatten kryddat med hemska kryddor, precis vad det är, kan verkligen inte rekommendera de.

    Nu gillar jag inte "vanlig" snaps heller, men den alkoholfria smakar faktiskt sämre. 

  • Äldre 21 Jul 15:10
    #30

    Väcker liv i en gammal tråd. Hur gick det med era alkoholfria bröllop? Vi funderar på att erbjuda enbart alkoholfritt, men göra tydligt i inbjudan att eegn dryck får medtagas om så önskas. Vi vill ha ett roligt bröllop, men vi dricker faktiskt inte själva och vet dels inte vad som är gott, hur mycket som går åt, eller varför vi ska köpa något så dyrt som vi själva inte vill ha. Då kan pengarna hellre läggas på något annat. Vad tror ni?


    En ofriad och oförlovad, men hoppfullt planerande brud. 2016 Here we go!
  • Kotten
    Äldre 23 Jul 12:44
    #31
    +1

    Vi ska ha ett helt alkoholfritt bröllop (egen dryck får ej medtas) nästa vecka. Jag tror det kommer bli bra, folk har inte gnällt och jag tycker verkligen inte att roligt är synonymt med alkohol. Många här på BT verkar också väldigt oroliga över släkt eller vänner som riskerar att dricka för mycket. Med ett alkoholfritt bröllop behöver en ju inte vara allt för orolig över det.

  • Äldre 23 Jul 12:56
    #32

    Vi bjuder på vin till maten, sen får dem köpa dryck själva i baren som stället vi ska vara på sköter, dock ingen starksprit. Jag och min m2B kommer från olika kulturer så vi kompromissade såhär...jag hade lika gärna kunnat haft det alkoholfritt...Jag känner som dig Kotten, "roligt" ska inte vara synonymt med alkohol

  • Äldre 2 Aug 19:10
    #33

    Vi kommer ha ett helt alkoholfritt bröllop och står inför samma dilemma, vi vill inte servera läsk för det känns som barnkalas, utan vi vill ha lite vuxnare och festligare alternativ. Dock känns det lite, nästan fånigt, känner vi att servera "låtsasalkohol" i form av alkoholfritt öl och vin så det vi mest troligt kommer servera till maten är lingondryck, tranbärsdryck och fläderdryck. Maten kommer bestå av en viltbuffé och då känns dess alternativ dugliga... Sedan efter middagen när trubaduren sätter igång kommer vi servera läsk :) 

  • Kotten
    Äldre 3 Aug 08:02
    #34

    Vi hade äppelmust, vuxet och gott. Finns en del andra mustar på systemet också. Systembolaget har mycket gott i sitt alkoholfria sortiment och mycket som inte känns som låtsas--alkohol.

  • Kotten
    Äldre 3 Aug 08:04
    #35

    Vill ni lyxa till det kan jag också rekommendera 100% blåbär. Dyrt men sjukt gott.

  • Äldre 3 Aug 10:35
    #36

    Jag dricker gärna några glas vin under helgerna och många av mina vänner, släktingar och bekanta också. Därför kommer vi att ha ett bröllop med alkohol. MEN om jag blev inbjuden till ett bröllop där det av en eller annan anledning inte serverades alkohol skulle jag inte bli sur eller ifrågasätta det. Samma sak om jag blev bjuden till ett bröllop med helt vegetarisk meny trots att jag själv äter kött. Se det som en ny upplevelse och möjlighet att testa nya saker! Glad


    Kotten skrev 2015-08-03 08:04:17 följande:

    Vill ni lyxa till det kan jag också rekommendera 100% blåbär. Dyrt men sjukt gott.


    Varför inte testa att göra egen? Just i år finns det hur mycket blåbär som helst i skogarna! Ut och plocka, det blir säkert både gott och definitivt billigt Glad Förutsatt att man får ta med sig egen dryck såklart.
Svar på tråden Alkoholfritt bröllop?? Råd önskas