• KLRL

    Krav angående möhippa

    Som blivande brud funderar jag endel kring möhippa. Undrar om man kan skicka krav till de som ska planera möhippan. Alltså krav som man har angående möhippan, sånt som man inte vil göra och sånt man kan tänkas göra. Eller är det jätte dumt.

  • Svar på tråden Krav angående möhippa
  • Kitty85

    Krav vet jag inte om man kan komma med, men önskningar kanske=) Man kan ju även nämna sånt man inte vill göra för att man tex inte känner sig bekväm med att spexa, sjunga inför folk, sälja pussar mm. 
     

  • Chicita

    Jag tror inte att du kan kräva att ni ska göra vissa saker.
    Men du kan helt klart uttrycka det du inte vill göra. Och sen kanske önska.

    Jag önskade en lugn kväll med trevligt sällskap. Lite middag och vin och prat. Jag sa att om dom absolut ville göra något så kunde vi ut och rida eller något annat sånt. Men jag ville absolut inte kläs ut och göra massa "roliga" (dvs pinsamma) saker.

    Maken hade liknande önskemål.

    Det slutade med en svenhippa och det var helt perfekt. Vi hade en gemensam aktivitet (go-cart) och en separat (killarna bowlade, vi tjejer blev sminkade på makeup store) och sen gick vi ut och käkade och avslutade kvällen hemma hos oss med vin, drinkar och sällskapsspel Glad
    Vi vaknade med ont i magen av allt skrattande sen...

    Innan jag bytte ut min ena tärna så hade jag fått lov att gå till den andra och verkligen poängtera att om det blev något pinsamt eller utklädnad osv så skulle jag gå hem. För min första tärna tyckte att det var kul att skrämma mig och att "lite fick jag väl tåla"... Det var en anledning till att hon inte blev tärna. Fanns fler... men en av dom som sagt...

  • TheD

    Du kan komma med vilka förslag som helst och vad som absolut inte passar osv. Jag sa "jag vägrar ha en möhippa!" och jag hade ingen tack o lov. Så vill man inte ha så ska man inte behöva tvingas ha en heller.

  • Marjasinus
    KLRL skrev 2013-05-12 20:44:58 följande:
    Som blivande brud funderar jag endel kring möhippa. Undrar om man kan skicka krav till de som ska planera möhippan. Alltså krav som man har angående möhippan, sånt som man inte vil göra och sånt man kan tänkas göra. Eller är det jätte dumt.
    Tänk bara på hur du lägger fram det.

    Jag var med om en brudgum som hade skrivit ned direkta "krav" på vad han ville göra/inte ville göra. Vissa saker var riktiga goddag yxskaft-grejer som "jag vill inte springa naken på stan". Man känner inte direkt att man har tillit och det gjorde lite att man tappade sugen att planera något.
  • Mmmaria

    Så här skrev jag till min bästis så att hon skulle veta vad jag tyckte (fast det visste hon nog redan) Jag ser nog hur ni gaddar ihop er på FB!!!!! Några tips från mig sedan ska jag hålla tyst och acceptera "allt" (haha, hjälp...) 1. Några saker som jag tycker så illa om att jag nog skulle vägra och ev förstöra stämningen: Höga höjder och att sjunga. 2. XX mf fixar nog en svensexa. Det vore ju toppen om dessa hände samma helg eftersom vi har fullt upp med nya huset och bröllopet (önska går ju)3. Sista chansen att parta innan förhoppningsvis bebis.... Ahhhhhhhh, nu ska jag hålla tyst.....Om du skriver/säger något så tycker iaf jag att det är viktigt att inte tjata utan säg vad du önskar en gång för alla och sedan håller du tyst och litar på dina vänner. Lycka till ! 

  • IdaOchTomas

    Jag var jätteorolig för min möhippa, men jag blev varse om att ens bästa vänner känner en bättre än man tror. Min möhippa blev en succé och helt i stil med vad jag hade velat att den skulle vara, men ändå med element som utmanade mig och fick mig att testa min gränser på ett alldeles lagom snällt sätt.

    Mitt bästa tips är att se till att en person som känner dig mycket väl och som du litar på och som har respekt för dig är den som har huvudansvaret för att planera möhippan. Då kommer dagen att bli lyckad. 

  • Malaina

    Min möhippa var igår! Jag har sagt vissa saker som jag inte vill göra, och detta sa jag på min kompis möhippa som var för ett år sedan, var tillexempel fotning i underkläder, detta skulle jag inte gilla då jag inte känner mig bekväm i de! (att fotas i det)

    Jag har också haft något enstaka önskemål på vad som kan finnas med under min möhippa, jag har fått veta datumet i förväg och jag har fått bestämma vilka som ska vara med. mest för att ingen ska missas! 

     

  • Helipa

    Vi har haft turen att ha ett annat nära kompispar som gifter sig några månader innan oss och därmed har vi kunnat diskutera deras möhippa och svensexa med de som ska ordna våra (som också känner kompisparet), och har då passat på att understryka vad som är viktigt för oss och vad vi absolut inte tycker är kul (typ klä ut sig och skämma ut bruden/brudgummen på stan, samla in pengar, etc.). Sen är mina tärnor väldigt öppna och har frågat mig rakt ut vilka jag vill ska vara där. Jag tycker att det är skönt att vi kan prata så öppet om det och jag och min m2b är involverade i varandras hippa/sexa så vi kan hinta till varandra.

    Jag tycker att det är ok att säga vad man inte vill göra, däremot ska man nog hellre be ens respektive att göra det istället för att säga det själv. I något skede kommer troligtvis kompisarna kontakta ens respektive angående vilka de ska bjuda in till hippan/sexan, datum som funkar, etc. och då kan ju ens m2b eller w2b passa på att fråga vad de har planerat. 
    Min m2b's best man ringde mig och frågade rakt ut ifall jag hade några idéer till svensexa och då passade jag på att säga vad jag vet att min m2b absolut inte vill göra.

  • Grodprinsens brud

    VET du att det ska bli en möhippa?

    Jag är också blivande brud men jag har ingen aning om ifall någon tänker ordna någon möhippa... Skulle de göra det hoppas jag att de vet att jag inte vill bli utklädd eller utsatt för pinsamheter... 


Svar på tråden Krav angående möhippa