• Grodprinsens brud

    När brukar folk svara?

    Jag börjar bli nervös. Vi skickade ut Save The Date tidigt och runt första maj fick alla 60 inbjudna gäster inbjudningskort. av 60 gäster har 4 officiellt OSA't JA och 2 sagt att de inte kan komma och några inom närmsta familjen har vi ingen anledning att egentligen förvänta oss anmälan av då vi antar att de kommer men resterande 49 bjudna då? Sista datum är 1 juni så det är ju bara ett par veckor kvar... 


  • Svar på tråden När brukar folk svara?
  • stormhelen

    De flesta svarade innan OSA:t gick ut, men många osa:de runt 1-2 veckor innan sista svars dagen.


    Det var ca 10 stycken av 73 som inte osa:de i tid, de fick vi kontakta själva och fråga om de vill komma eller inte.


     


    Så oroa dig inte. Många tenderar att svara precis innan, då man dels kan glömma bort eller så kanske man bara sjuter på det då man har "så gått om tid att svara att man inte måste göra det på en gång." Eller ibland tycker folk att det bara är självklart att de ska komma och hör därför inte av sig.


    Skulle det vara någon som inte osa:t i tid så är det ju bara att ringa till dem och påminna dem. ;)


     


     

  • Alvstina

    Stämmer det som övriga har skrivit. Vi hade OSA 30/4 i år och de allra flesta svarade sista veckan. Det är ju superjobbigt att sitta och vänta på svar och jag tror inte att våra gäster skilde sig från andra. Fick höra från andra släktingar att inbjudna hade bokat hotellrum och sagt till andra att de skulle komma, men missat att meddela oss. 5-6 hade inte svarat alls när tiden gick ut och de fick vi ringa upp. Då ringde vi dagen efter. 

  • Marjasinus
    Alvstina skrev 2013-05-11 23:52:48 följande:
    Stämmer det som övriga har skrivit. Vi hade OSA 30/4 i år och de allra flesta svarade sista veckan. Det är ju superjobbigt att sitta och vänta på svar och jag tror inte att våra gäster skilde sig från andra. Fick höra från andra släktingar att inbjudna hade bokat hotellrum och sagt till andra att de skulle komma, men missat att meddela oss. 5-6 hade inte svarat alls när tiden gick ut och de fick vi ringa upp. Då ringde vi dagen efter. 
    Hur många av de som svarade sista veckan tackade nej? Min känsla (och förhoppning) är att de som vet med sig att de inte kan komma hör av sig snabbare än de som bara inte har kommit sig för. För oss behöver de flesta resa en bit så antar att de tar tag i svarande samtidigt som de bokar hotell och tåg...
  • Allis

    Samtliga som tackat nej svarade direkt, sen hade väl ung. hälften inte svarat alls när vi hade sista datum. Eftersom vi ville ha mailsvar körde vi en vepa på mail i stil med "hej, vi behöver planera inköp av mat, alkohol och rita den fantastiska bordsplaceringen så nu undrar vi vad du vill dricka till maten (menyförslag), hur många som dyker upp på vigsel & brunch och om du har några allergier eller önskar specialkost".

    På det svarade rubbet inom två dygn.

  • MariaochDaniel

    Alla våra nej svarade i sista minuten, så det behöver inte alls svara direkt. Problem med barnvakt och hundvakt tex i sista minuten vet de ju ofta inte flera månader innan.

  • Chicita
    Marjasinus skrev 2013-05-12 09:27:27 följande:
    Hur många av de som svarade sista veckan tackade nej? Min känsla (och förhoppning) är att de som vet med sig att de inte kan komma hör av sig snabbare än de som bara inte har kommit sig för. För oss behöver de flesta resa en bit så antar att de tar tag i svarande samtidigt som de bokar hotell och tåg...
    Vi bad dom som visste direkt att dom inte kunde komma att svara så fort som möjligt så vi hade möjlighet att bjuda några andra Glad
  • amerika

    Om bara folk svarar senast det datum man sagt, så kan man ju inte säga något. Om man tycker att det är "för sent" så hade det kanske varit bättre att väja ett tidigare svarsdatum.

    Men att folk inte svarar alls är så jäkla slött tycker jag! Har själv varit med om det, på allt från barnkalas till 40-årsfest. Man ska verkligen inte behöva jaga sina gäster, det är ju de som ska vara glada, hedrade över att ha blivit bjudna! Glömma kan alla göra, men jag tycker det är oartigt att glömma att svara. Jag upplever att en del som tackar nej, inte svarar för att de tycker det inte behövs "svarar jag inte så betyder det att jag inte kan komma" eller för att de tycker det känns lite pinsamt att inte kunna tacka ja. Men det kan man ju som inbjudare inte ha några åsikter om, folk måste få välja själva om de kommer eller ej (jo, åsikter får man ha, men behålla dem för sig själv...)

  • Marjasinus
    Chicita skrev 2013-05-12 11:16:26 följande:
    Vi bad dom som visste direkt att dom inte kunde komma att svara så fort som möjligt så vi hade möjlighet att bjuda några andra Glad
    Ja det hade ju varit bra om vi hade gjort, men det skeppet har liksom seglat Tungan ute
    amerika skrev 2013-05-12 11:55:48 följande:
    Men att folk inte svarar alls är så jäkla slött tycker jag! Har själv varit med om det, på allt från barnkalas till 40-årsfest. Man ska verkligen inte behöva jaga sina gäster, det är ju de som ska vara glada, hedrade över att ha blivit bjudna! 
    Visst, men du har ju bjudit dom för att du vill ha dom där också och jag vet inte om det tjänar något till att härja över att folk inte svarar. Det bästa är nog att ta kontakt med sina gäster som inte svarat ett par veckor innan sista svarsdatum och sen kan man låtsas att de hade svarat några dagar senare om man inte hade ringt.
  • niriel

    Jag tror att de flesta svarade inom OSA-datum, men vi förstod bara inte alla svar. Vi hade kanske förväntat oss variationer på "vad skoj, jag/vi kommer gärna" eller liknande, men fick ett par stycken "oj vad kul med bröllop!" vilket tydligen betydde att de skulle komma. Så vi ringde runt till de som vi var osäkra på och dubbelkollade, vi hade totalt knappt 50 gäster och det var kanske 10 vi behövde ringa till, så det kändes inte som något betungande jobb, men man kommer nog att vara lite duktigare på att "svara ordentligt" själv när man själv får en inbjudan..

  • IdaOchTomas

    I stort sett alla utom tio av våra ca 100 gäster svarade de 2 sista veckorna - av dessa svarade typ hälften de två sista dagarna! Dessutom var det en handfull som skrev i efterhand "oj, vi har glömt anmäla oss. Kan vi fortfarande komma?"

  • LadyTeague

    Vi har 20/5 som sista dag och hittills har ca 60 av 97 svarat.
    Men vissa av svaren förstår jag inte, jag har fått jättemånga svar där de säger att "jag tror att vi kommer utan barnen, får vi ingen barnvakt så stannar mamman också hemma, men jag kommer oavsett" eller "Vi kommer tre stycken åtminstone, vet inte med sonen riktigt...".

    Ska jag tolka det som att de hör av sig igen när de vet säkert eller måste jag ringa och fråga? För det är ju stor skillnad om det kommer en eller fyra från varje familj!

  • Marjasinus

    Barn är svårt, det kan faktist vara svårt att boka upp någon barnvakt långt i förväg. Dessutom är barn är som tickande bomber ändå, vips har de mässlingen eller nåt annat så att det inte går att ha barnvakt... 

    Men jag hade tagit kontakt med dom på något sätt och förklarat att vid sista svarsdatum är det definitiva och inte preliminära besked som gäller.

    För vår del är det ju framför allt cateringen som måste ha antalet gäster som gör att vi måste få in rätt antal. Om det är så för er också så kan man ju nämna det.
     

  • LadyTeague
    Marjasinus skrev 2013-05-15 13:11:17 följande:
    Barn är svårt, det kan faktist vara svårt att boka upp någon barnvakt långt i förväg. Dessutom är barn är som tickande bomber ändå, vips har de mässlingen eller nåt annat så att det inte går att ha barnvakt... 

    Men jag hade tagit kontakt med dom på något sätt och förklarat att vid sista svarsdatum är det definitiva och inte preliminära besked som gäller.

    För vår del är det ju framför allt cateringen som måste ha antalet gäster som gör att vi måste få in rätt antal. Om det är så för er också så kan man ju nämna det.
    Jo, lite sjukdom får man ju alltid ränka med, men det vore ju trevligt om de kunde svara på om de hade tänkt att komma överhuvudtaget. Jag får nog höra av mig till dem, för vi ska också beställa catering och man vill ju inte beställa till fler än vad som kommer, eller färre för den delen!
  • FruForsmark

    Tyvärr svarar många sista veckan. Och jag klagade inte för jag insåg att vi gjort detsamma på tidigare bröllop vi var bjudna till. Man tänker inte pådet på samma sätt när man inte är i den situationen.

  • nelja

    30 av 85 gäster har svarat, osa är 15 juni. Förutom våra familjer är de som har svarat de par som själva gift sig de senaste åren eller själva planerar bröllop. Wonder why :D

Svar på tråden När brukar folk svara?