Augusti13 skrev 2013-05-09 18:47:53 följande:
Förstår att du känner så, det skulle jag också göra! Man kanske inte "kan begära" att en tärna ska finnas där under hela dagen, men jag tycker ändå att det borde falla naturligt för en tärna att vilja spendera just den dagen med dig. För mig är ens tärnor ens bästa & närmsta kompisar, så det borde inte vara ett "offer" utan något de själv VILL och ÖNSKAR.
Är dina tärnor gifta? De kanske inte har någon aning om hur det "brukar" gå till. Om jag var dig hade jag försökt förklara hur du önskar att dagen blir, vilken roll de skulle haft, så vem vet - kanske de tänker om :)
Även om tärnorna är ens bästa vänner och verkligen VILL vara med bruden hela dagen så kan det vara så att de inte har möjlighet, speciellt om de har barn och den ena tärnan kommer ju ha en nyfödd bebis. Jag tror att en nybliven mamma mycket väl kan vilja vara tärna och vara med bruden hela dagen MEN om hon måste välja mellan sin vän och sitt barn så väljer hon sitt barn och det tycker inte jag är konstigt utan snarare sunt och normalt. Jag tycker att TS borde förstå att den som har en nyfödd hemma kanske inte vill/prioriterar att vara med henne hela dagen även om det hennes bröllopsdag, helt enkelt därför att för en förälder är barnet viktigast, inget konstigt i det, anser jag. TS kan självklart vara besviken ändå och det får hon såklart vara, om hon drömt om ett visst upplägg av bröllopsdagen men om jag vore tärnan med nyfödda bebisen så skulle jag förvänta mig att TS förstår att jag prioriterar mitt barn utan att tycka att jag är en dålig vän eller dålig tärna.
Även om tärnorna är gifta själva och vet "hur det brukar gå till" så kanske de inte har möjlighet att vara med hela dagen även om de VILL. Det är inte så att man som förälder alltid kan göra det man vill, ibland måste barnen gå före även om det är ens bästa väns bröllop, det betyder inte nödvändigtvis att man är en dålig vän eller dålig tärna.
Tärnorna i det här fallet kanske både ville och trodde att de skulle kunna vara med under hela bröllopsdagen men nu har något ändrats, livet och omständigheter kan ändras, man kan inte alltid förutse allt. Jag tycker inte att man som brud ska begära att tärnorna ska kunna förutse allt och inte heller att de ska anpassa allt i sina liv utefter hur bruden vill ha det under bröllopsdagen.Tärnorna kan ha problem med barnvakt eller ha annat i livet som gör att de inte kan vara med hela dagen även om de själva VILL.
Jag tror inte att TS tärnor gör henne besviken med flit, snarare kanske de inte visste vad TS förväntade sig eller att det blev missuppfattningar mellan TS och tärnorna.
Kanske tog TS för givet att tärnorna skulle vara med hela dagen och tärnorna kanske tog för givet att TS skulle veta att de inte har möjlighet?
Stöd från sina tärnor tycker jag att TS har även om de inte är med hela dagen. Att stötta bruden kan ju faktiskt innebära allt från att vara med i varje steg i planeringen till att endast stå bredvid brudparet och hålla buketten under vigseln. Känslomässigt stöd från sina tärnor har man som brud även om de "bara" håller buketten tycker jag. Tärnorna kan mycket väl vara moraliskt stöd bara genom att stå med brudparet vid vigseln.
När vi gifte oss kände jag mycket stöd från min tärna trots att hon "bara" gick in med oss i kyrkan, stod med oss där vid altaret och höll buketten. Min tärna hjälpte inte till med planeringen, hennes som var bara 1 år och jag skulle aldrig drömma om att tro att hon skulle vara med hela dagen. Jag tyckte att hon som småbarnsmamma skulle slippa förväntningar från min sida om vad en tärna "ska göra". Dessutom stöttade jag och min blivande man varandra när vi blev nervösa under dagens lopp.
Bröllopsdagen är självklart en viktig dag för brudparet och självklart är det en stor och viktig dag även för omgviningen men det är inte rimligt att tro att den ska vara lika viktig för omgivningen som för brudparet. För omgivningen går livet vidare både innan och efter bröllopet och livet kan hinna ändras mycket under planeringen.