• partyoverallt

    Butik för Skräddarsydd Kostym

    Hej alla glada Skrattande
    Jag är i farten med att finna en skräddarsydd kostym i pastellfärg, om man köper från Asien kan man får bra pris men antagligen är det svårt att få bra passform i det paketet.

    Däremot har jag hört att det finns butiker som hjälper till att ta mått så att det blir rätt och som även står för justering om det blir fel.

    Jag hittade en butik som heter Suitopia som hjälper till med denna tjänst i Stockholm. Tyvärr fanns inte de utbud av tyger jag efterfrågade där.

    Kan någon hjälpa mig med butik i Stockholm alt. i Göteborg som hjälper till med att sy upp kostymer i en lägre prisnivå? 

  • Svar på tråden Butik för Skräddarsydd Kostym
  • Kalaspinglan

    En sak som kan vara bra att tänka på är att det finns skräddarsydda kostymer (dvs. kunden bestämmer hur ALLA detaljer ska se ut, besöker skräddaren flera gånger för provning osv) och måttsydda kostymer. Måttsydda kostymer sys upp enligt kundens mått, och kunden kan välja mellan några olika alternativ, men "stommen" i kostymen är den samma för alla.

    En skräddarsydd kostym är avsevärt dyrare än en måttsydd kostym. Det tar också mycket längre att få en skräddarsydd kostym, eftersom den tillverkas på beställning (från scratch alltså). En måttsydd kostym går relativt fort att få eftersom en del redan är klart vid beställning -- man ändrar bara kavajen och byxorna utgående från kundens mått.

    Vill man ha en riktigt lyxig kostym köper man en skräddarsydd kostym, men då får man som sagt vara beredd att vinka farväl till ca 12 000 kr och uppåt.

    Många företag skriver på sina hemsidor att de har "skräddarsydda kostymer" men menar oftast måttsydda.

    Googla lite om du vill lära dig mer :)

Svar på tråden Butik för Skräddarsydd Kostym