• Isabelle123

Tjejer hjälp mig! Gifter mig om bara 3 veckor!!

För att göra en lång historia kort.. Så har jag fått ändra min brudklänning i sista sekund. den jag hade valt från början kom hem (från kina) och var extremt ful.
    så då fick jag ut att leta.. hittade en klänning som jag köpte från second hand.

MEN den är alldeles för stor så en sömerska ska sy om den. men jag vet inte hur jag ska göra med banden på klänningen. antingen tar jag bort dom helt så den blir axelbandslös eller så sätter jag dit två axelband (lite beredare modell som passar klänningen)
    men vilket av detta tror du blir snyggast?

jag har breda/tjocka armar så jag vill ju gärna "gömma" dom. hur gör jag det bäst? sjal? eller slöja? passar slöja till denna klänning? eller är det snyggast att inte göra något?

och vilket sorts smycke passar bäst till denna klänning? 

det här är klänningen jag har köpt.

Mina armar är liknande dessa...

• Svar på tråden Tjejer hjälp mig! Gifter mig om bara 3 veckor!!
  • annapia

Mycket kvinnligt och somrigt med krans. En mer vild krans påminner mig om midsommar men är den mer stilfull och genomtänkt om du får står hur jag menar så ger det ett helt annat intryck. Vackert med krans till just långt lockigt hår som då kan vara naturligt på ett så härligt sätt.

• Principisessan
    Isabelle123 skrev 2013-05-05 11:18:31 följande:

du har inte funderat på såna ärmar då på din klänning. Det med frisyrerna du klurat på skulle vara superfint! :) 
  • Chicita
    majjja skrev 2013-05-05 18:32:43 följande:
    du har inte funderat på såna ärmar då på din klänning. Det med frisyrerna du klurat på skulle vara superfint! :) 
    Jag tänkte också på det Glad
    Om man gör ärmarna i ett lite halvtransparant material så kan det passa jättebra till klänningen...
    Isabelle123 skrev 2013-05-05 12:02:15 följande:
    mm Jag ska nog fundera på det.. ska till frisören för provuppsättning på torsdag. ska se vad hon tror. annars så tycker jag även detta är rätt fint
    Just den här typen av frisyr skulle nog passa jättebra till klänningen också.

Jag skulle kört på små pärlor i öronen och sen ett enkelt hängsmycke i kedja (eventuellt en pärla) 
  • Eddans

Om jag var du skulle jag ta bort dom befintliga banden helt och hållet och göra exakt såna ärmar som den blonda tjejen hade på bilden här. Hon med blomkransen och en mörk man  :) Superfint!

• Isabelle123

jag tror inte dessa ärmar passar till klänningen då det är snörning bak på klänningen jag ska ha samt att den är draperad fram.. tror nog mer på band som är lite tjockare upptil som smalnar av.

• Isabelle123

men tack för tipsen tjejer!!!

• Isabelle123

här är mer bilder på ärmarna..

• Chicita
    Isabelle123 skrev 2013-05-05 19:56:37 följande:
    jag tror inte dessa ärmar passar till klänningen då det är snörning bak på klänningen jag ska ha samt att den är draperad fram.. tror nog mer på band som är lite tjockare upptil som smalnar av.

Men du behöver inte göra dom på precis samma sätt... Visa en sömmerska bilden på ärmarna framifrån.
    Där ser det ut som en vanlig klockärm och det är inga problem att få till på den klänning du har.
    Om jag skulle kunna sy dit det så kan en proffessionell sömmerska det - det kan jag lova Flört 

Gör ett test hemma så förstår du vad jag menar.

Mät avståndet över axeln, mellan framkant och bakkant (hoppas du förstår hur jag menar).
    Beroende på hur mycket drapering du vill ha på ärmen så kan du göra på lite olika sätt.
    Antingen ritar du ut en cirkel som är lite drygt hälften av det måttet i diameter.
    Om man klipper upp in till mitten av cirkeln och använder "klippet" som den del som ska ligga över axeln och resten blir ärm så får du en ärm med mycket volym. (man kan också ta bort en "tårtbit" från cirkeln om man inte vill ha så vid ärm)
    Om du gör en cirkel med hela måttet som diameter och med delar cirkeln på hälften (en till varje ärm) så får du ärmar med mindre volym.

Dålig skiss här men kanske så du förstår hur jag menar...

• Isabelle123

wow tack!!! det hade jag absolut inte tänkt på!! det ska jag visa för sömmerskan :) tack för tipset

• Chicita
    Isabelle123 skrev 2013-05-05 20:54:37 följande:
    wow tack!!! det hade jag absolut inte tänkt på!! det ska jag visa för sömmerskan :) tack för tipset
    Hon kommer säkert göra den på ett bättre sätt.
    Säg bara att du vill ha en klockärm på klänningen så fixar hon det Glad 
    Jag tänkte mest att du kunde ta ett gammalt lakan eller något nu och klippa lite i och få fram känslan lite när du nålar fast på klänningen och ser hur det känns Glad 

En klockärm (mönster) ser ut ungefär så här
    Och hon måste antagligen sätta dit ett stadigare axelband först som hon sen fäster ärmen i.
    Men bara så du kan få "känna" på det alltså så gjorde jag en enklare variant till dig 

• Chicita
    Isabelle123 skrev 2013-05-05 21:59:28 följande:
    Tack chicita :)
    Det var så lite så Glad
    En lärare sa en gång till mig:
    Det finns inget som är omöjligt - det tar bara lite längre tid

Och det håller jag med om. Problem är till för att lösas liksom Flört 
  • Isabelle123

bara en fråga heter du chicita på riktigt med? ovanligt namn :) min släkting heter så med :)

• Chicita
    Isabelle123 skrev 2013-05-05 22:12:12 följande:
    bara en fråga heter du chicita på riktigt med? ovanligt namn :) min släkting heter så med :)
    Jag svarade på ditt privata mess istället Glad
    Men nej jag har ett rätt vanligt "svensson-namn" Flört
  • Eddans
    Chicita skrev 2013-05-05 22:05:31 följande:
    Det var så lite så Glad
    En lärare sa en gång till mig:
    Det finns inget som är omöjligt - det tar bara lite längre tid

Och det håller jag med om. Problem är till för att lösas liksom Flört 
    Vilket syproffs du är chicita ;)

Jag håller fast vid att liknande ärmar vore jättefint :) Tycker det skulle vara jättefin till den bohemiska känslan på håret du verkar vara ute efter :) 
  • Chicita
    Eddans skrev 2013-05-05 22:35:03 följande:
    Vilket syproffs du är chicita ;)

Jag håller fast vid att liknande ärmar vore jättefint :) Tycker det skulle vara jättefin till den bohemiska känslan på håret du verkar vara ute efter :) 
    Tja, klockärmar är rätt vanligt på 1300-talsklänningar, så jag har gjort några Flört
    Och när jag syr medeltidskläder så använder jag inte alltid mönster, så då lär man sig lite knep och knåp Flört
  • Eddans
    Chicita skrev 2013-05-05 22:37:15 följande:
    Tja, klockärmar är rätt vanligt på 1300-talsklänningar, så jag har gjort några Flört
    Och när jag syr medeltidskläder så använder jag inte alltid mönster, så då lär man sig lite knep och knåp Flört
    Ah okej jag förstår :)

Jag önskar att jag vore bättre på att sy, tror mest att det är tålamod som saknas ;) 
  • Chicita
    Eddans skrev 2013-05-05 22:52:53 följande:
    Ah okej jag förstår :)

Jag önskar att jag vore bättre på att sy, tror mest att det är tålamod som saknas ;) 
    Bara man förstår grunderna så klarar man sig långt genom att experimentera och det är mycket roligare än att bara följa mönster slaviskt.
    Så det kan vara ett sätt att träna upp tålamodet också Glad 
    Att ta ett befintligt plagg och sy om är en bra grund 
Svar på tråden Tjejer hjälp mig! Gifter mig om bara 3 veckor!!