• Äldre 4 May 20:59
    18867 visningar
    24 svar
    24
    18867

    Light in the box - en pålitlig sida?

    Jag gjorde en beställning tidigare i veckan hos LITB och valde att betala med mitt kreditkort (eftersom jag inte lärt mig hur paypal fungerar och för att detta fungerat bra tidigare med andra företag). Dagen efter fick jag ett mail från LITB som skrev att de inte kunde skicka min beställning förrän jag bevisat att jag är ägaren till kreditkortet - dvs att jag måste skicka dem kopia av mitt kreditkort och mitt pass. Jag ifrågasatte detta men fick till svar att det är så det går till hos dem. Jag har köpt annat online tidigare och har ALDRIG behövt lämna ut denna typ av information så jag tycker det låter väldigt märkligt.


     


    Ni som beställt från LITB - hur har ni gjort med betalning? (kreditkort, paypal etc) Har det gått bra för er? Har många använt detta företag? Jag funderar på att annulera min beställning och eventuellt lägga in en ny (där jag betalar med paypal).

  • Svar på tråden Light in the box - en pålitlig sida?
  • Äldre 5 May 19:35
    #11
    SoonToBeBride2013 skrev 2013-05-05 11:09:11 följande:

    Jag har avbeställt min order nu och tänkte försöka göra en ny beställning sedan, men där betala via paypal. Hoppas det inte blir samma sak sedan bara, men principen i sig med paypal är ju att kunna skydda sina personuppgifter :S


    Jag tycker att du gör rätt i att i nte lämna ut de uppgifterna.
    Paypal är toppen! Glad
  • Äldre 5 May 19:43
    #12

    SoonToBeBride2013 skrev 2013-05-05 10:13:43 följande:När du betalade med visakortet, behövde du skicka dem kopia på kreditkortet och ditt ID-kort?   Teresa L skrev 2013-05-05 10:05:35 följande: Jag beställde min klänning därifrån och betalade med visakortet direkt och är supernöjd på alla sätt och vis! Jag betraktar den sidan som väldigt seriös och pålitlig och skulle inte tveka att beställa därifrån igen.Nope. Det drogs ju direkt från min internetbank och så fick jag ett kvitto på mailen.

  • Äldre 5 May 19:58
    #13

    Det är just detta som gör mig misstänksam: jag försökte ju göra PRECIS som dig, dvs betala direkt med visakortet (vilket har fungerat perfekt med andra sidor). Tycker det blir ännu mer suspekt nu när jag får veta att mailet de skickade till mig inte skickas till alla som vill betala med kort. Skulle du inte också ha blivit fundersam om de hade skickat ett sådant mail till dig?


    Teresa L skrev 2013-05-05 19:43:56 följande:
    SoonToBeBride2013 skrev 2013-05-05 10:13:43 följande:När du betalade med visakortet, behövde du skicka dem kopia på kreditkortet och ditt ID-kort? Nope. Det drogs ju direkt från min internetbank och så fick jag ett kvitto på mailen.
  • Äldre 5 May 20:03
    #14

    Känns bra att höra att det inte bara är jag som reagerar :)


     


    Det blir att starta ett paypal-konto så fort den här historien med LITB är löst, återkommer eventuellt med lite frågor ;)


    PimPim83 skrev 2013-05-05 19:35:11 följande:
    Jag tycker att du gör rätt i att i nte lämna ut de uppgifterna.
    Paypal är toppen! Glad
  • Äldre 5 May 20:07
    #15

    Det kan ju vara så att det är skillnad på ett BANKkort där pengarna dras direkt från kontot och ett KREDITkort där man handlar på kredit - dvs inte nödvändigtvis behöver ha pengarna på kontot. Det kan ju vara det som skiljer i så fall mellan olika personer som gjort kortbetalningar hos dem.


     


    Med det sagt tycker jag ändå att du gjort rätt som annulerat ordern och skapat en ny, för jag skulle personligen aldrig skicka bider på mitt kort till ett företag sådär. Hoppas det funkar bättre med nya ordern.

  • Marjas­inus
    Äldre 5 May 20:08
    #16
    SoonToBeBride2013 skrev 2013-05-05 19:58:37 följande:
    Det är just detta som gör mig misstänksam: jag försökte ju göra PRECIS som dig, dvs betala direkt med visakortet (vilket har fungerat perfekt med andra sidor). Tycker det blir ännu mer suspekt nu när jag får veta att mailet de skickade till mig inte skickas till alla som vill betala med kort. Skulle du inte också ha blivit fundersam om de hade skickat ett sådant mail till dig?
    Du skrev kreditkort i ditt första inlägg, jag utgick ifrån det. Det är skillnad på kreditkort och betalkort hur de hanteras. Dessutom kan det vara stickprovskontroller eller att ditt kortnummer av någon anledning har "greylistats".

    Du har dessutom redan angivit dina kreditkortsdata inkl. utgångsdatum och CVV-kod på webbsidan, och troligtvis den mesta av all den info som finns på ditt pass också. Hade det varit en oseriös sida som ville skimma dig hade det räckt gott och väl. Dessutom har man ofta, som jag skrev tidigare, rätt att maska bort viss data på kopiorna.

    Det är bra att ni är på er vakt dock - men det där är inget problem. 
  • Marjas­inus
    Äldre 5 May 20:14
    #17
    snowstars skrev 2013-05-05 20:07:06 följande:

    Det kan ju vara så att det är skillnad på ett BANKkort där pengarna dras direkt från kontot och ett KREDITkort där man handlar på kredit - dvs inte nödvändigtvis behöver ha pengarna på kontot. 


    Skillnaden på ett kredit- och ett betalkort är mycket större än så. Om det görs en transaktion ifrån ditt betalkort och du vill bestrida den så ligger bevisbördan på dig. Om du vill bestrida en transaktion på ett kreditkort så ligger bevisbördan på kortbolaget.

    Stulna kreditkort kan således resultera i att kreditkortsbolagen får täcka kostnaderna - och därför ställer de ganska höga krav på de som tillåter betalning med såna kort och det allra vanligaste är just det som TS har fått - att man ombeds skicka en kopia på kortet tillsammans med legitimation.

    På onlinecasinon/pokersiter är det i princip standard eftersom de har haft stora problem med penningtvätt och missbrukare som stjäl kreditkort. Så det är inte ett tecken på ett oseriöst företag - snarare tvärtom egentligen.
  • Äldre 5 May 20:25
    #18

    Jag menade betalkort, där man betalar direkt (inte på kredit). Uttryckte mig kanske lite klumpigt. Därför tycker jag det är konstigt att företaget inte har samma regler för alla som använder samma betalningsmetod (eftersom de tydligen inte frågat efter denna typ av information av andra kunder).

  • Äldre 5 May 20:38
    #19

    Sedan tycker jag visst det är skillnad på att fylla i betalningsuppgifter (kortnumret + datum), jämfört med att skicka in kopia av passet där ens signatur, födelsedatum, foto etc finns. Dessa uppgifter ville de ha, utan att kunna sudda ut något.


     


    Jag har använt mitt Visa-kort mycket och aldrig fått denna fråga från någon förut, så tycker det är bäst att vara försiktig.

  • stormh­elen
    Äldre 5 May 22:40
    #20
    SoonToBeBride2013 skrev 2013-05-05 20:38:27 följande:

    Sedan tycker jag visst det är skillnad på att fylla i betalningsuppgifter (kortnumret + datum), jämfört med att skicka in kopia av passet där ens signatur, födelsedatum, foto etc finns. Dessa uppgifter ville de ha, utan att kunna sudda ut något.


     


    Jag har använt mitt Visa-kort mycket och aldrig fått denna fråga från någon förut, så tycker det är bäst att vara försiktig.


    Jag tycker också att det är just kopia på idhandlingen som är extra konstig. (Tycker även att det är konstigt att ta kopia på kredit/ betalkort också).


    Jag skulle som sagt aldrig lämna ut det.


    Tycker att du gjorde klok i att avbeställa det hela i stället.


     


    För även om det skulle vara ett stickprov , så kan man ju inte veta helt säkert att det faktiskt är ett stickprov som görs. Det skulle lika väl kunna vara någon som utger sig för att vara någon som jobbar på företaget som är ute efter att stjäla en identitet.


     


     

  • Carina­10
    Äldre 5 May 23:08
    #21

    Jag har (tyvärr) beställt från Lightinthe box.
    Betalade med VISA kort o de behövdes INGET bevis på vems kort det var!

    Nu litar jag inte alls på LITB sedan de skickade skräpvaror o dessutom svarade de inte på mail....slutade med att jag fick gå "på" dom via Facebook för o få dem att svara!

    Varan som var trasig skulle jag få en ny men det fick jag aldrig.

    Så för min del....LITB....ALDRIG MER!!!

  • Carina­10
    Äldre 5 May 23:11
    #22
    SoonToBeBride2013 skrev 2013-05-05 20:38:27 följande:

    Sedan tycker jag visst det är skillnad på att fylla i betalningsuppgifter (kortnumret + datum), jämfört med att skicka in kopia av passet där ens signatur, födelsedatum, foto etc finns. Dessa uppgifter ville de ha, utan att kunna sudda ut något.


     


    Jag har använt mitt Visa-kort mycket och aldrig fått denna fråga från någon förut, så tycker det är bäst att vara försiktig.


    Jag hade använt mig av en annan sida och inte LITB alls om jag hade fått veta att jag skulle skicka in såna uppgifter som passkopia odyl!!!!!!

    Som jag skrev så betalade jag med VISA o betalningen i sig var det INGA problem med.....sen var det trasiga varor som de sände osv men det är en annan hstoria.
  • SofiaM­agdale­na
    Äldre 6 May 21:00
    #23

    Hej!

    vi fick precis hem våra papperslampor från LITB. Betalade med paypal och allt gick smidigt. Kartongen såg ut som någon suttit på (inte jättekul men förståeligt) inget var trasigt av den anledningen. Upptäckte att 2 lampor hade en varsitt litet hål i.
    Funderar om man skall strunt i det eller göra något åt det. 

    Man får vara uppmärksam på att man skall betala moms på allt man beställer vilket är 25% så man inte glömmer det och på ordrar över 1300 tillkommer tull. Så glöm inte räkna! 

  • Äldre 22 Jan 15:05
    #24

    funderade faktiskt på o köpa därifrån men faktiskt så att betala med direktbetalning o dosa vet ej om de funkar men tänkte ba kolla om det e säkert för såg en tändare jag vill ha ;)

Svar på tråden Light in the box - en pålitlig sida?