• jimmyojennifer

    Blodgivning

    Hej,


    Här kommer ett inlägg som inte har något med bröllop att göra. Jag hoppas att ni läsare och forumvärdarna inte misstycker. Men det är något jag gärna vill sprida som jag tycker är otroligt viktigt!


    Det handlar om att ge blod och hur viktigt det är att så många av oss som möjligt gör en insats. Sjukvården behöver många fler blodgivare. Som man får man ge blod 4 gånger/år och som kvinna får man ge 3 gånger/år.
    Kriterierna är inte många för att få lämna blod. Man ska vara mellan 18-60 år, frisk och inte äta några mediciner.


    Jag är blodgivare, det tar mig cirka 30 minuter, 3 gånger per år och jag märker inte av det. Det påverkar inte mig i mitt liv alls, bortsett från den lilla stunden jag är där.
    Jag hoppas att fler vill bli blodgivare och hjälpa dom sjuka och skadade i vårt land. Om du känner att du vill hjälpa till gå in på www.geblod.nu och kolla vart närmaste blodgivarcentralen, eller blodbuss finns.


    Att ge blod ger liv! Tack för att ni tog er tiden att läsa det här!


     


     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-23 12:32
    Ska tillägga att du måste väga över 50 kg för att få ge blod. Detta är för din egen säkerhet.

    Jag lägger inte upp det här för att ge folk dåligt samvete. Men med hopp om att dom som kan ge blod vill börja hjälpa till.
  • Svar på tråden Blodgivning
  • jimmyojennifer

    Jag tycker absolut inte att man ska utsätta sitt eget välmående eller sin egen säkerhet. Jag tror däremot att det är många som inte lämnar blod för att man inte vet hur enkelt det är förusatt att man är frisk då såklart! Mitt hopp är att dom som är friska och får lämna blod kanske väljer att göra det om man får lite mer kunskap kring det.


  • Thea

    Jag blev blodgivare förra året efter att ha tänkt på de länge men de vart aldrig av.
    Jag kände tillslut att nää, är jag beredd att ta emot blod så ska jag också lämna till andra!
    Nu är de ett självklart val för mig att "offra" dessa få timmar om året. 

  • Alyllyra

    Jag gick till blodbussen förra året och kände mig så nöjd att jag tog tag i det, att det äntligen blev av. Det slutade med kallsvettningar, yrsel, och att jag fick ligga kvar ett tag i bakåtlutat läge för att inte svimma. Så det var inte en trevlig upplevelse, tyvärr. Jag mådde dessutom dåligt i flera dagar efteråt.
    Så tyvärr är det inte längre att alternativ för mig, även om jag skulle önska att det var det, eftersom jag är 0+ och därmed kan ge till i princip alla. Jag beundrar dig, Bamsemums, som står ut!

    Men jag håller helt med, kan man lämna blod så tycker jag absolut att man ska göra det! Att ta den lilla tiden till att göra något som kan avgöra en annan människas liv är viktigt och bra! 

  • jimmyojennifer

    Som sagt, en del klarar det inte. Men då har du i alla fall gett det ett försök! Bra jobbat!! =)


    Alyllyra skrev 2013-04-23 16:04:41 följande:
    Jag gick till blodbussen förra året och kände mig så nöjd att jag tog tag i det, att det äntligen blev av. Det slutade med kallsvettningar, yrsel, och att jag fick ligga kvar ett tag i bakåtlutat läge för att inte svimma. Så det var inte en trevlig upplevelse, tyvärr. Jag mådde dessutom dåligt i flera dagar efteråt.
    Så tyvärr är det inte längre att alternativ för mig, även om jag skulle önska att det var det, eftersom jag är 0+ och därmed kan ge till i princip alla. Jag beundrar dig, Bamsemums, som står ut!

    Men jag håller helt med, kan man lämna blod så tycker jag absolut att man ska göra det! Att ta den lilla tiden till att göra något som kan avgöra en annan människas liv är viktigt och bra!
  • KaninAnna

    Hej!


    Tänk även på att det finns en gräns på att man måste ha ett Hb på över 125. Det gör att många som skulle vilja lämna blod men som har kraftigare menstruation inte kan det. Men det kollar de enkelt och gratis upp.

  • jimmyojennifer

    Att gå till en blodcentral och göra undersökningen är ett bra steg i rätt riktning. Som jag skrivit tidigare ska man inte göra något som utsätter ens egen hälsa för en risk. Men det finns många som inte lämnar blod enbart för att dom inte vet hur lätt det faktiskt är. Att göra undersökningen visar om man är frisk nog att göra det. Personalen kommer inte låta dig ge blod om du på något sätt riskerar din egen eller andras hälsa. När man gör undersökningen får man även känna hur det är att sitta där i stolen och hur man känner sig av att tappa lite blod, eftersom dom tar ett par rör till själva undersökningen. Även om du är frisk så kan det vara så att man som person finner det obehagligt eller läskigt och det är helt okej! Men då har man i alla fall provat! Det är bara 3 av 10 som lämnar blod idag och sjukvården behöver mycket mer än så. Om man är kvalificerad blodgivare behöver man inte göra det flera gånger per år, bara en gång per år hjälper till massor! Blodet man lämnar räddar enormt mycket liv, det används vid förlossningar både till mamman och barnet, vid trafikolyckor, operationer och även vid cancerbehandlingar. Självklart används blodet till mer än så! Jag, eller någon jag känner har aldrig varit i behov av en blodtransfusion, men jag vet att det blodet jag lämnar hjälper många andra att få behålla sina nära och kära. Jag vill som sagt inte ge någon dåligt samvete eller pressa någon till att göra något dom inte vill. Däremot vill jag gärna hjälpa till och lyfta kunskapen kring vad blodgivning faktiskt bidrar till och hur enkelt det kan vara att lämna blod. Jag trodde att det var mycket svårare och mycket mer påfrestande än det faktiskt är! Jag hoppas att mina ord kanske kan få i alla fall någon mer att bli blodgivare.

  • Pillan

    Jag undrar om man påverkas när man ger blod om man Hr dåligt blodtryck? Jag minns inte exakt vad jag har men jag är lång och får ofta blodtrycksfall om jag reser mig snabbt osv. Har många gånger tänkt att jag borde ge blod men rädd att jag ska bli väldigt yr. Dålig ursäkt kanske för det år ju över men jag undrar ändå om någon vet om blodtrycket påverkar...

  • Bamsemums
    Pillan skrev 2013-04-23 21:08:35 följande:
    Jag undrar om man påverkas när man ger blod om man Hr dåligt blodtryck? Jag minns inte exakt vad jag har men jag är lång och får ofta blodtrycksfall om jag reser mig snabbt osv. Har många gånger tänkt att jag borde ge blod men rädd att jag ska bli väldigt yr. Dålig ursäkt kanske för det år ju över men jag undrar ändå om någon vet om blodtrycket påverkar...
    Jag har lågt blodtryck och det påverkas inte när jag ger blod. Min yrsel i och med blodgivningen handlar om psyket och att jag är så himla rädd :) 
  • Chicita

    Jag kan ju tipsa om att man ofta kan ge blodplasma också även om man inte kan ge blod. Om man inte har så bra blodvärde alltså.

    Plasma används både till forskning och för framställning av vissa mediciner. 

  • Aniara4

    Jag får inte ge blod, för jag har så många svåra allergier och annat knas. Tyvärr.

    Däremot har jag varit på en blodcentral och gett plasma till forskningsändamål en gång, jag blev tillfrågad när jag blev allergisk mot penicillin. (Ni förstår varför ingen skulle vilja ha mitt blod va?)

  • Anonym

    Fantastiskt bra av alla som ger blod!

    Jag har varit på blodbussen och försökt en gång, men de lyckades knappt få ut en droppe och bad mig gå hem och kanske återkomma om ett par år. Nu äter jag medicin och ligger precis på 50-kilosgränsen så för tllfället är det inte aktuellt men jag önskar att fler ville försöka. Om man är nålrädd kan det ju vara ett sätt att utmana sig själv :)

  • Anonym

    Kanske en dum fråga men vet ni om blodet kontrolleras innan det ges till transfusioner? 

  • Hanni

    Bra påminnelse!
    Jag är en sån där som tänker att jag ska, men sen blir det liksom aldrig av. Jag har dessutom lyckats tatuera mig eller rest utomlands med så jämna mellanrum att när 6 månader har gått så har jag glömt bort det, när jag sen kommit på det igen så har det känts som att det inte varit någon idé eftersom det varit dags för en resa eller tatuering några månader senare igen.
    Vilka undanflykter man har! Nä, nu ska jag ta tag i det (om inte den planerade tatueringen blir av). Japp, nu var vi där med undanflykterna igen.. Skäms på mig!

  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-25 20:23:58 följande:
    Kanske en dum fråga men vet ni om blodet kontrolleras innan det ges till transfusioner? 
    Ja, det gör det. Det finns vissa sjukdomar som inte är så lätta att hitta, men det är därför personer som tex. varit bosatta i Sydamerika inte får ge blod. Annars kollas allt blod.
  • jimmyojennifer

    Dom börjar med att ta ungefär ett rör innan dom fyller påsen med blod. Röret kontrolleras är det något fel på blodet gör dom sig av med hela påsen.
    Jag tror aldrig dom skulle vilja riskera att ge smittat blod på något sätt, det kan ju vara jätte farligt!


     

  • Chicita
    jimmyojennifer skrev 2013-04-26 08:42:43 följande:

    Dom börjar med att ta ungefär ett rör innan dom fyller påsen med blod. Röret kontrolleras är det något fel på blodet gör dom sig av med hela påsen.
    Jag tror aldrig dom skulle vilja riskera att ge smittat blod på något sätt, det kan ju vara jätte farligt!


     


    Dessutom skickar dom ju med en bit av slangen med blod i också så att dom kan testa blodet ytterligare en gång utan att behöva öppna påsen Glad
    (för att dubbelkolla att inte påsen är felmärkt bland annat)
  • filibustern

    ville bli blodgivare, men jag fick inte pga en Urinvägsinfektion som jag halvhaft i 7 år, som läkarna inte vet vad det är.... + så ville dom inte "tvinga" en extremfobiker som jag... -.-men min fästman är blodgivare och har varit i över 10 år :)

  • Anonym
    jimmyojennifer skrev 2013-04-26 08:42:43 följande:

    Dom börjar med att ta ungefär ett rör innan dom fyller påsen med blod. Röret kontrolleras är det något fel på blodet gör dom sig av med hela påsen.
    Jag tror aldrig dom skulle vilja riskera att ge smittat blod på något sätt, det kan ju vara jätte farligt!


     


    Yes, det var detta röret som dom inte lyckades fylla när jag skulle ge blod och sen var det ajöss Cool
Svar på tråden Blodgivning