• majsan01

    Klädsel gäster Balkan

    Hej! 

    Vi har blivit bjudna till ett muslimskt bröllop i Albanien i sommar. Det ska bli fantastiskt kul!
    Men, vad ska man ha på sig?

    Är det någon som har koll på vad man bör undvika eller vad man ska tänka på så är vi ytterst tacksamma för hjälp!

     

  • Svar på tråden Klädsel gäster Balkan
  • afturelding

    Generellt så gäller det att inte visa för mycket hud inom islam. En lite längre klänning i ett luftigt material är nog ett bra val, med någonting för axlarna (sjal, ärmar, bolero eller vad som). Även om brudparet kanske inte är så petiga på det och har förståelse för att ni inte kan seden så kan de ju ha släktingar som inte är lika förstående.

    Män kan ha lite vad som, kostym är ett bra alternativ, men är det varmt så är det nog att föredra att inte ha kavaj utan enbart skjorta Flört

  • Chicita

    Mitt största tips är att googla typ Muslim Wedding och liknande och alltså söka efter bilder.

    Jag skulle rekommendera en sval linnekostym till mannen och en klänning som täcker dig rätt bra.
    Kanske även någon tunn sjal som du kan lägga över håret om det behövs. 

  • Nami

    Jag brukar säga till människor som ska följa med mig till "mitt" muslimska land att det viktigaste är att försöka täcka axlar/armhålor och knän. Det gäller både män och kvinnor, alltså inga linnen eller korta kjolar/shorts.
    Nu är ju inte "mitt" land albanien så det är inte säkert att det stämmer för albanien men om du känner att det är viktigt att det blir rätt så fråga brudparet eller någon annan i närheten som kan tänkas ha lite insyn, olika länder har ju olika seder så det kan ju hända att det finns något extra som är bra att veta.

    generellt sett så tror jag att om man tänker på vad som är traditionellt sett gångbart i kyrkan så hamnar man nog ganska rätt även i Albanien, sjal tror jag inte att du behöver men du kan ju alltid ta med en om du känner dig osäker.

Svar på tråden Klädsel gäster Balkan