• Anonym (besviken)

    Mormor kommer inte

    Jag är så otroligt beviken nu. Jag fick precis reda på att min mormor inte kommer på bröllopet, eftersom hon inte kan lämna hennes hund hemma. Hon har vetat om bröllopet i ett år nu (det är tre månader kvar). Visst, hon har en bit att åka, men hon har släkt som bor i samma stad som henne. Bla ett par av hennes barn (som inte är bjudna på bröllopet) som mest troligt är hemma och som dessutom är djurvana. Jag förstår inte varför hon absolut inte kan överväga att lämna bort hennes hund i ett par dagar.. Jag vet att mitt bröllop inte är en så viktig händelse för andra än mig och min sambo, men jag trodde det betydde lite mer än så... Jag är den första och troligtvis den enda av hennes barnbarn som kommer gifta sig.. Jag har alltid haft en jättebra relation till min mormor. Vi spenderade så mycket tid hos henne och morfar när jag var liten att jag i princip är uppvuxen hos dom så jag har aldrig haft en tanke på att hon inte skulle komma.. 
    Jag vet inte riktigt vad jag vill få ut av det här, mer än att få prata av mig..  

  • Svar på tråden Mormor kommer inte
  • Hoffsennanen Tottoplex

    Fy vad tråkigt!
    Men kanske är det något annat som ligger bakom? Hon kanske bara har hunden som ursäkt? 

  • Chicita

    Jag förstår att du är ledsen. Och ibland behöver man bara ventilera för att må lite bättre.

    Men jag har också hund. Och jag kan säga att vi har väldigt begränsat med hundvakter åt honom även om vi har flera vänner, bekanta och släktingar här som säkert skulle vilja ställa upp.
    Han kan helt enkelt inte vara hos vem som helst. Och om jag ändå skulle lämna honom hos någon av dom en hel helg så skulle jag bara oroa mig och vilja åka hem.
    Kan det inte vara så för din mormor också?
    Att hon vill kunna slappna av och verkligen vara där i ögonblicket så att säga. Och det kanske hon känner att hon inte kan om hon inte har något bra ställe att lämna hunden.
    Så då låter hon hellre bli att komma alls istället för att känna att hon kanske sårar dig om hon är där men liksom inte riktigt närvarande...
    Ibland tänker man bakvänt och man kan känna att man gör något av omtanke, men personen som man är omtänksam emot tänker annorlunda och blir sårad istället.

    Och jag säger inte att du har fel på något sätt att känna som du känner.
    Det är ju inte säkert att din mormor har sådana problem med hundvakt som vi har heller. Det var mest en tanke som kanske skulle kunna förklara varför hon sagt att hon inte kan komma.

    Prata med henne. Förklara hur mycket det skulle betyda för dig om hon kom och fråga om det finns något du kan göra för att underlätta för henne att vara där. Det kanske kan hjälpa om hon kan bo hos någon där hon kan ta med sig hunden... Och om det går att ta med hunden till festplatsen (utanför) exempelvis... Eller om ni kan hjälpa henne att fråga någon släkting om hundvakt om hon inte vill fråga själv...

    Lycka till med bröllopet i alla fall. Hoppas det löser sig för er  

Svar på tråden Mormor kommer inte