• Emsie01

    Barnfritt och inbjudan

    Vi ska gifta oss i december i Västindien och när vi kommer hem ska vi hålla bröllopsfest i kombination med nyårsfest. Då vi vill ha festen hemma och ska ha middagsbjudning kan vi inte få plats med mer än ett visst antal personer. Flera av våra vänner har barn och flera har mer än ett barn. För att vi ska få det hela till att fungera önskar vi att inte ha några barn med, självklart är det svårt med spädbarn. Räcker det att skriva på kuvertet namn på de inbjudna eller måste man skriva i själva inbjudan att välkommen och därefter namnen? Eller ska man skriva på något fint sätt att barn inte är välkomna, själv tycker jag det är underförstått om det står föräldrarnas namn på kuvertet, men alla kanske inte tycker det...? Förslag på fina fraser hur man skriver att barn undanbedes, ex vi gillar barn, men denna kväll är för oss lite äldre....? Tacksam för tankar och förslag

  • Svar på tråden Barnfritt och inbjudan
  • MrsBarth

    Vi sökte på Google och skrev inga barn inbjudan eller liknande och fick upp massor av förslag. Valde skriva "vigsel och fest firar vi i vuxet sällskap så att ni får chansen att sakna era små charmtroll". Sen skrev vi namnen på de bjudna på kuvertet med.

  • Maria76

    Vi skrev : barn är välkomna till kyrkan. Kvällen vill vi fira tillsammans med våra vuxna vänner och släkt med undantag från våra egna barn.

  • annapia

    De som inbjudan är ställda till är de som är inbjudna. Ni behöver egentligen inte skriva mer än de inbjudnas namn på kuvertet. Men jag vet av egen erfarenhet att inte alla förstår det utan ändå har tagit med sig sina barn. Detta var tonåringar så det var inte barnvaktsproblem utan att de inte hade förstått inbjudan helt enkelt. Jag skulle därför mycket kort göra ytterligare en förtydligan inne i inbjudan. Jag skulle personligen inte skriva något om att just barn inte är välkomna utan mer något i stil med:


    Ni, Görgen & Anneli är hjärtligt välkomna att.........

  • lyckan

    Om ni ska ha festen på nyårsafton så är det nog svårt för många att få tag på barnvakt.

  • jimmyojennifer

    Vi var övertydliga. Vi skrev


    Välkommen


    -------------------------------
    att övervara vigselakten


     


    Så på raden skrev vi namnen på dom som var bjudna. Sen längre ner skrev vi i inbjudan "Den här dagen vill vi fira med våra vuxna vänner"


    På vår bröllopshemsida har vi skrivit "Alla ni nära och kära som har barn, även om våra hjärtan klappar för era små så den här dagen får småstjärnorna stanna hemma. Detta gäller även de allra minsta, den här dagen vill vi fira utan barn. Vi håller tummarna att ni kan vara delaktiga trots detta."

  • SofiaMagdalena

    Ni kan skriva något i stil med : eftersom det bjuds på alkohol på denna fest samt att det är lite trångt så tror vi att barn under 18 år har det bättre med mormor/farfar/barnvakt.

  • Sofie13

    Vi skrev längst ner på inbjudan:

    Vi har valt att fira vår dag i vuxet sällskap.

    Vi har inte hört något negativt om det utan att det var bra att det var tydligt:)

  • PimPim83

    Jag håller med jimmyojennifer om att det är bra att vara övertydlig. Det finns nästan alltid någon som missuppfattar. Vi har skrivit ut namnen i inbjudan på de som inbjudan gäller och skrivit på vår hemsida att vi vill fira vår dag med våra vuxna släktingar och vänner.


Svar på tråden Barnfritt och inbjudan