• Septemberbrud 2013

Laure de sagazan i Sverige eller sy upp klänningen..

Hej 

Jag behöver lite tips och hjälp av er här inne. Jag har haft svårt att hitta en bröllopsklänning och passar ej i de "typisk" bröllopsklänningarna det är inte min stil. Jag vill ha en romantisk, bohemisk, vintage variant och har förälskat mig i den franska designern Laure de sagazan. Hon har dock enbart studio i Paris och jag vet inte om någon som tar inne hennes klänningar till Sverige.
    Är det någon som köpt en klänning av henne, vet om de går att få till Sverige eller vet en riktigt bra sömmerska som kan sy upp en liknande modell? 
    Alla hjälp tas tacksamt emot!

• Svar på tråden Laure de sagazan i Sverige eller sy upp klänningen..
  • Annamolly

Laure de Sagazans klanningar ar verkligen helt underbara. Precis min stil ocksa, jag funderade ett tag pa att ta Eurostar till Paris (bor i London) men det funkar inte riktigt da man behover mer an en 'fitting'. Vad jag vet ar hennes klanningar gjorda pa bestallning och efter dina matt. 

Jag mejlade henne pa Engelska men jag fick inget svar. Vet inte om hon tar bestallningar fran utlandet.

Till slut hittade jag min drom-klanning hos en annan designer (Katya Katya Shehurina), du kan ju kolla dar om du gillar den romantiska men lite edgy stilen. Hon har en studio i London, men saljer faktiskt klanningar online ocksa pa sin websida: http://new.shehurina.com/ 

Annars ar ju Delphine De Manivet en annan liknande fransk designer.

2013.06.22 Samos, Grekland
  • marsmat

Hej!

I början bestämde jag mig för att beställa en Laure de Sagazan- klänning. Men hennes klänningar görs bara efter beställning. Det vill säga: Man har ett första möte, där tittar man på olika prototyper och sedan designar man sin klänning tillsammans med Laure. Det behövs ett större antal besök hos hennes studio (fyra-fem) för att bli klar.

Jag köpte till slut en klänning från Delphine Manivet. De är SÅ underbart bra på den affären. Nu är det bara två veckor till jag ska hämta klänningen i Paris. I utgångspunkten är tre fittings inkluderade i priset när man köper klänning där. Dock berättade jag att jag inte kan komma till Paris tre gångar nu under sommaren och sade att jag skulle hitta någon i Malmö som kunde göra justeringarna.

Så kom det ett mail från DM att de vill hjälpa mig med dettta. Jag får komma in på fredagen och avtala alla större ändringar. På lördagen kommer jag tillbaka och då ska det vara klart, men jag får även möjlighet att önska ytterligare justeringar. På söndagen kommer de att släppa in mig i affären även om det är stängt för att prova en sista gång och hämta en helt färdig klänning.

Jag måste verkligen säga att DM har varit helt helt underbara hela tiden som jag haft med de att göra. Kan verkligen anbefala!

Bilder på min klänning finns om ni vill se :)

• Annamolly

Wow! Den ar jattevacker! Sjukt bra service ocksa.

• marsmat

Annamolly: Vilken beställde du från Katia Shehurina? Jag titta länge på en lång i spets som hon har på sin hemsida. Väldigt vacker!

Och kul att du gillar klänningen! Jag är lite nervös för hämntningen. Länge sedan jag såg den sist.

• Annamolly
    marsmat skrev 2013-04-21 14:52:55 följande:
    Annamolly: Vilken beställde du från Katia Shehurina? Jag titta länge på en lång i spets som hon har på sin hemsida. Väldigt vacker!

Och kul att du gillar klänningen! Jag är lite nervös för hämntningen. Länge sedan jag såg den sist.
    'Bianca' ar min klanning. De har satt pa en svart underklanning pa bilden, men jag ska ha en vit. Sedan har jag ett balte med lite parlor och spets pa i midjan. Baksidan ar sa fin, det syns ju inte pa bilden, men underklanningen har en oppen rygg och det ovre lagret ar ju genomskinligt sa det blir som en oppen rygg fast anda inte. Ska ha en sloja ocksa, med precis samma spets som jag har i v-ringingen. Ska hamta allt i Maj, har provat tva ganger men det ar nagra andringar kvar. Sa spannande!
  • marsmat

Jättefin! Man kan se baksidan också på hemsidan och det är supersnyggt. Är slöjan från samma designer? Jag vill egentligen ha en DM-slöja som jag på mig på bilden ovan (fast man inte ser mitt huvud), men det blev väldigt dyrt. Just nu letar jag slöja som en gal och lyckas inte helt hitta det jag vill ha.

När är den stora dagen? Lycka till med sista provning :)

• Annamolly

Ja, man kunde visst se baksidan, fast av nagon anledning har den vita underklanningen en hogre rygg, vilket min inte har. Min underklanning ar vit fast den ar i samma modell som den svarta pa bilden. (Fast nu blir jag lite nervos, for dom skulle byta ut min underklanning for den var for stor. Maste se till att jag far ratt modell pa den!) 

Slojan ar fran samma stalle. Jag tyckte det var enklast sa. Den var inte billig, kostar £180, fast det ar ju inte billigt med slojor pa andra stallen heller och nu far jag en med exakt samma spets som klanningen.

Har du kollar etsy for slojor? 

• marsmat

180 pund verkar inte vara tokigt dyrt för slöjan, fast du har rätt, inga är direkt billiga. DM ville ha 800 euro!!

Nu har jag kontakt med en tjej på etsy som heter siba designs. Hon ska försöka hitta en spets som passar till min topp men det verkar inte vara det lättaste. Har även funderat på att bara strunta i slöjan. Jag har en blomkrans i silver med pärlor på som jag ärvt och som är vacker och det kanske håller.

Kan tänka mig att din underklänning blir väldigt snygg när den är ganska låg på ryggen. Hoppas det blir bra!

• marsmat

Jag gillar örhängen! Tror de hade passat till klänningen också. Skicka gärna en bild när du får din klänning, det skulle vara kul att se Glad

Jag vet inte om jag kommer att ha på mig så mycket smycken, jag är en ganska opyntad tjej vanligtvis, men jag tror jag ska ha ett armband i silver som jag haft hela livet och silverkronan. Jag vill egentligen hitta en slöja som är väldigt lätt och lång, som jag kan ha under kronan och som kan fastna lite i vinden (vi giftar oss utomhus i Skåne- det kommer helt klart att vara blåsigt) och jag vill ha spets på den delen som ligger flat mot huvudet. Så ser kronan ut (lite dålig bild)

:
  • Annamolly

Vilken fin brudkrona! Harligt med arvda saker, jag funderar pa att lana nagot gammalt smycke av nagon slakting. (Something old/borrowed...) Ska definitivt lagga upp bilder, men just nu har jag inga som gor rattvisa. :)

Svar på tråden Laure de sagazan i Sverige eller sy upp klänningen..