• lillapia

    Hindersprövning, hur lång tid tar det?

    Präst bad oss att ansökan om hindersprövning till skattverket och det är helt nytt för mig så hur lång tid det tar beslutet? 

  • Svar på tråden Hindersprövning, hur lång tid tar det?
  • Lenblo

    Till oss sa de att det kunde ta 2-3 veckor eftersom pappren skickas till en central enhet. Men eftersom vi skulle gifta oss en vecka senare så ringde de till rätt enhet och det var klart till nästa dag. Glad
    Sedan kan man ju tycka att om båda bott hela sitt vuxna liv i Sverige borde de kunna fixa sån't på den lokala Skattemyndigheten medan man väntar eftersom all information de behöver finns i deras eget system. Obestämd

  • Teresa L

    Vi lämnade in pappret till skatteverket på torsdagen och fick "okejet" på måndagen. Så för oss gick det oxå jättefort.

  • niriel

    För oss tog det ett par veckor har jag för mig, men vi gifte oss i juli när det är lite "högsäsong". 

    Konstigt att prästen vill ha hindersprövningen innan ni ses den 24/4 om ni inte ska gifta er förrän i juni? Han/hon behöver ju egentligen bara ha den innan vigseln genomförs, för att kunna skriva på vigselbeviset.. 

  • Tiotiotio

    Vi fick det efter cirka 1,5 vecka...gick fort tycker jag.

  • TheD

    Vår präst ville att vi skulle ha den till mötet två månader innan vigseln. Vi tyckte det var bra för då blev vi av med papperet ;)

  • Juli2013

    Om båda är folkbokförda och medborgare i Sverige ska det visst gå på ett par dagar, annars längre :)

  • TheD

    Men uppenbarligen stämmer ju inte det ;)


    Juli2013 skrev 2013-04-05 13:18:32 följande:
    Om båda är folkbokförda och medborgare i Sverige ska det visst gå på ett par dagar, annars längre :)
  • jimmyojennifer

    Vi skickade in våra papper i måndags. Väntar med spänning på att få tillbaka dom! Vi gifter oss 6 juli så då borde väl hindersprövningen fortfarande vara giltig? Lite drygt 3 månader,eller har jag tappat mig?

  • Tiotiotio
    jimmyojennifer skrev 2013-04-05 14:17:46 följande:
    Vi skickade in våra papper i måndags. Väntar med spänning på att få tillbaka dom! Vi gifter oss 6 juli så då borde väl hindersprövningen fortfarande vara giltig? Lite drygt 3 månader,eller har jag tappat mig?
    Hindersprövningen gäller i 4 månader, så det är lugnt för er :)
  • jimmyojennifer

    Ja, det var det jag hade för mig =) Pjuh!


    Tiotiotio skrev 2013-04-05 15:29:04 följande:
    Hindersprövningen gäller i 4 månader, så det är lugnt för er :)
  • Juli2013

    tänkte bara dela med mig av det svar jag fick, men det kan ju hända att det inte stämmer :)


     


    TheD skrev 2013-04-05 13:43:03 följande:
    Men uppenbarligen stämmer ju inte det ;)
  • TheD

    Tanken är väl att det ska gå fort men vänta veckor är inte fort ;)


    Juli2013 skrev 2013-04-07 12:50:56 följande:

    tänkte bara dela med mig av det svar jag fick, men det kan ju hända att det inte stämmer :)


     


  • Tossiig

    Såg att Detta är en gammal tråd men tänkte svara ifall någon annan undrar, fick svar från Skatteverket att en hindersprövning kunde ta upp till fem veckor att få igenom.

Svar på tråden Hindersprövning, hur lång tid tar det?