• Wingte­ar
    Äldre 3 Apr 21:05
    7998 visningar
    23 svar
    23
    7998

    Tantvarning #10

    Nu kör vi!
    Tantvarning verkar ha legat i träda sedan 2010
    Ja, jag förstår bestörtningen. Nu får det bli ordning och reda!
    Upp till kamp nu tanter, vi måste höja våra käppar för att synas (men inte för hastigt, då kan ni trilla omkull)

    Det finns tidigare tant-trådar, en forumsökning på Tantvarning ger er resultat.

  • Svar på tråden Tantvarning #10
  • Äldre 5 Apr 23:18
    #11
    Aniara4 skrev 2013-04-05 21:42:33 följande:
    Exakt så är det. På min tid letade vi 10-öringar under trätrallen i telefonkiosken, för att med lite tur få ihop till flera stycken godisbitar som omsorgsfullt valdes styckvis i kiosken. Och vi började rita påskkort flera veckor i förväg!
    .
    Precis! Och om man hittade en femtioöring, räckte det till TIO kolor på BP-macken, dvs medan de fortfarande kostade fem öre styck. När de höjde till femton var det ett smärre trauma-ja man kan faktiskt tala om en chockhöjning i ordets allra mest sanna bemärkelse.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 5 Apr 23:25
    #12
    Aniara4 skrev 2013-04-05 21:42:33 följande:
    Själv har jag nästan helt slutat titta på tv, för jag tycker bara det är en massa våld och blod eller störiga program där alla skriker.
    Särskilt i barnprogrammen! Ja, inte kanske just blodet då, men SKRIKER gör de! Hela tiden! Man blir ju helt utmattad!
     
    -Det kanske är därför jag gillar "Fåret Shawn" *funderar* svängig låt och inte så mycket gapande...

    Annars är det en rätt tydlig tantvarning att jag numera allt oftare väljer program som Babel, Kulturnyheterna, En bok en författare och gärna något naturprogram som det som innehåller dramatik.
    Fast mest tant av alla är min man, för han tittar även på allt i svartvitt med största intresse och behållning. Sådana där "minns du den tiden" och det minns han ju inte alls-han är född -70, inte under första världskriget. Men se bildande är det-och då är det kvalitetstv.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 6 Apr 05:48
    #13

    Vi samlade tomglas under förevändning att pengarna skulle gå till en klassresa, men de gick bara till godis... En gång hittade vi en hel kasse tomglas, men när vi skulle panta visade det sig förstås att det inte var returglas...

  • Äldre 6 Apr 08:18
    #14
    passionsblomman skrev 2013-04-05 23:15:27 följande:
    Det fick man inte. Man fick tre (3) kronor-och alla jag någonsin frågat i min egen åldersgrupp fick också det. 
    Jag fick 3 kronor i veckopeng...
    Men om jag hade varit riktigt duktig någon gång så kunde jag få två kronor extra (eller när man hade varit en sommar hos farmor och skulle åka hem och man fick en hel tia Förvånad ujujuj det var ju en hel förmögenhet)...
    Dom där 2 kronorna gjorde ju all skillnad i världen. Påsen räckte nästan inte till och man kunde äta tills man hade ont i magen (om man inte delad med sig till "mindre bemedlade vänner" då, vilket jag ofta gjorde Flört )

    Åh jag minns en gång när jag var och handlade till mamma och hon sa att jag fick behålla växeln (mynten). jag hade en femma med mig och skulle handla lite mjölk och bröd tror jag. Och det blev över en krona kvar...
    Vilken lycka Skrattande 

    Sabla inflation *muttrar* 
  • Äldre 6 Apr 08:27
    #15
    Chicita skrev 2013-04-06 08:18:30 följande:
    Jag fick 3 kronor i veckopeng...
    HA! Jag säger ju det! Alla hade det!

    Kjell Präst, ja returglas! Ooooh! tänk om man både hittade under telefonkiosktrallen OCH lyckades knipa en eller två flaskor-då räckte det ju till godisbitar laget runt hela resten av vägen hem från skolan!

    Annars kan man göra som min lillasyster-hon gick runt i kvarteret och sålde vitsippsbuketter till tanterna, tills mamma kom på henne dvs.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 6 Apr 08:38
    #16

    Jag hade två kronor i veckopeng (men vi bodde inte i en skokartong). De veckor då pappa fick lön höjdes den dock till just- tre kronor.

  • Wingte­ar
    Äldre 6 Apr 09:09
    #17

    Jag fick ingen veckopeng alls, men ibland, och då kände jag mig verkligen som bortskämdast i världen, fick jag en femma av mormor. Och någon enstaka gång fick jag en hel tia av morfar, och då skämdes jag för att jag var så bortskämd...

    Barnprogram... Vi ser nästan aldrig på TV, vi ser mest på film och på utvalda serier via box. Tex chuggington, mumin, babanar i pyamas och drömmarnas trädgård. fasar för dagen när skränprogrammen blir populära här. Fåret shaun har vi inte sett, men timmy lamm gillas skarpt

  • Aniara­4
    Äldre 6 Apr 09:29
    #18

    Jag minns inte hur mycket jag fick i veckopeng. Det kan ha varit mer än tre kronor, för det räckte till en Bamse-tidning och lite godis. Eller lite mer godis och ingen tidning. Eller en fin hårsnodd och lite godis. Ja, ni fattar. Man fick välja.

  • Äldre 6 Apr 14:09
    #19

    Jag älskar fåret Shaun!
    ">


    man måste ju bli glad av hans uppfinningsrikedom! Och som sagt, svängig låt...


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 6 Apr 16:52
    #20
    Wingtear skrev 2013-04-05 21:14:47 följande:
    Tack tack
    Detta efter att de ett år ringde på medan jag lade sonen (=kunde inte öppna) , och när jag inte öppnade började slå, banka och sparka på dörren, medans de ringde på klockan. Hade jag inte varit väldigt upptagen just då hade de nog fått se på skräckhäxa...

    Jag har aldrog sett utklädda folk i Sverige under Halloween. JAg gick själv med familjen runt i kvarteret i USA utklädd.... Blev en jäkla massa godis. På vissa ställen gick man inte in...hundar ville inte passera heller ;) Synd att jag aldrg tog bild på den tomten med alla läskigheter. F*n!


    Halloweenfest är en sak men att kasta och ha sönder saker - inte okej!

  • Äldre 6 Apr 16:56
    #21

    Jag fick 10 kr i veckopeng och sen blev det 20 (från när jag var 7) sen kommer jag inte ihåg hur det var med veckopeng... Men jag lämnade tillbaka min 20:a en gång för jag fick så dåligt samvete :'( men min lillasyster behöll sina pegar och jag blev sur på henne. Tänk vad mycket godis man fick för 10 kr.... vad får man nu från lösgodiset? Sockerdoften?

  • Aniara­4
    Äldre 6 Apr 23:12
    #22

    Oh, apropå hitta pengar...
    Där jag bodde fanns det ett utomhusbad med som terrasser med trätrallar på ena sidan. Om man då inte hade pengar till en glass så hade man kanske pengar till ett tuggummi. Då tuggade man på tuggummit en stund, och sen satte man det på en pinne, och fiskade upp småpengar som folk hade tappat genom springorna. Man kunde få upp förbluffande mycket pengar på det sättet! Hade man riktig tur räckte det till en hel Storstrut...

  • Wingte­ar
    Äldre 12 Apr 18:52
    #23

    Just hemkommen från Litauen där jag beskådat äkta Tant-kraft! Otroligt inspirerande att möta dessa starka underbara kvinnor, alla över 60, utan tanke på pension. En av dem var 79 och hade inte en tanke på att sluta med sitt ungdomsarbete på minst 10 år. Det ni!

Svar på tråden Tantvarning #10