• Anonym (irriterad)

    Tjejkompisen

    Måste bara få skriva av mig!
    Jag har så väldigt svårt för en tjejkompis till min m2b. Har haft det sedan dag ett.

    Jag har svårt för hennes personlighet. Hennes sätt att "vara rak och ärlig" (enligt henne själv) men som jag uppfattar som allt annat än rak och ärlig utan snarare oförskämt och ytligt med brister i social koder/regler!

    Allt om alla ska kommenteras och diskuteras och rynkas på pannan för. ("Vad gör den med den" och "vem tror den att den är", "vad är det för kläder h*n bär" osv). Så där började mitt möte med denna tjej (och jag måste få säga det; då är hon inte själv den mest trendmedvetna eller perfekta tjejen själv!).
    Efter att hon halft tjatat ihjäl min m2b att hon så gärna vill träffa mig, så var första mötet inte bestående av "hur trivs du här", "hur trivs du med jobb", "vad roligt att äntligen träffa dig" (kan tilläggas att jag flyttat hit nyligen och har därför nyligen träffat henne), utan snarare en diskussion med sin man och min m2b om varför den är si och den andre är så, varför min m2b umgås med den eller den osv. Varpå min m2b vid något tillfälle säger till henne att sluta vara så himla ytlig och menar på att det finns annat i livet att diskutera!

    Hur som helst, så har mina få möten med henne varit så här. Och jag känner att jag f*n inte är på den nivån. Vi är inte 18 år gamla längre. Det är inte livets höjdpunkt att diskutera andra (som man knappt ens känner dessutom). Min m2b insåg direkt (utan att jag sa något) att vi två inte skulle bli några bästisar direkt ("ja, hon kan vara lite speciell, men hon har inget ont i sig...men jag förstår om du kände att hon var för mkt").
    Tycker att det är riktigt illa att jag under mitt första möte med människan måste ställa mig upp fälla en kommentar om hur hon talar till både sin och min egen man, och poängtera att jag är lycklig att jag iaf kommer leva mitt liv med en godhjärtad människa som ser insidan av en person och inte utsidan eller en persons status (och vad denne i sin tur kan erbjuda honom i utbyte!) för att sedan ursäkta mig och gå på toa för att andas några djupa andetag!
    Turligt nog är hennes man iaf mer social kompetent än vad hon är, och därför går det också att umgås med henne under korta stunder! Men det är verkligen en väldigt reserverad person hon får möta (mig då), som förmodligen tydligt visar att jag inte vill vara där!

    Jag försöker verkligen för min m2bs skull att inte dra mig undan allt för mkt! Men det kryper i hela mig när jag tänker på henne (och att hon kommer närvara på vårt bröllop!!!!!!!).

    Ville mest skriva av mig! Men är det någon som känner igen sig?!

  • Svar på tråden Tjejkompisen
  • stormhelen
    Mariaa skrev 2013-04-03 17:45:33 följande:
    Personligen föredrar jag människor som säger vad dom tycker och tänker även om det är sånt jag inte alltid tycker om att höra. Drömmer

    Så länge man säger saker på ett trevligt sätt så tycker jag att det är bättre att man säger vad man tycker än att hålla mun. Men det är inte alla som kan ta det. (jag klarar inte av -specielt tjejer - som är över gulliga och tillgjorda och ska var så där putti nuttiga hela tiden. Något som jag tycker känns extremt falskt. Men det kanske bara är för att det är sååååå långt ifrån min personlighet). Tungan ute


     


    Men bara för att man säger vad man tycker så behöver man ju inte vara elak.


    Sedan så är det ju klart att det inte alltid kommer ut perfekt. Man är ju tyvärr mänsklig och man kan fela ibland + att olika människor kan tolka olika saker lite olika. Vilket gör att man ibland måste anpassa hur man säger saker beroende på vem det är man pratar med. (Något man lär sig efter att man lärt känna personen ifråga).


    Men ibland så funkar inte personkemin alls och då spelar det ingen roll vad eller hur man säger saker oavsett vad det är, eftersom det alltid finns en tagg i sidan på relationen.

  • Anonym (irriterad)
    Mariaa skrev 2013-04-03 17:42:50 följande:
    Hon låter ju inte all för rolig. Men ändå får jag känslan av att du inte gillar henne för att hon inte behandlade dig som en "hedersgäst". Du hade föreställt dig ett större mottagande kanske? Men hon kanske känner detsamma för dig och vet inte riktigt hur hon ska bete sig när du är med.

    Jag kan kläcka ur mig en sån där katt-kommentar, hahaha! Jag tycker hon verkar kunna säga vad hon tycker när hon kan kläcka ur sig att du är löjlig som är rädd för katter. Det var inte så smidigt av henne eller snällt. Men oftast är det lite allvarliga och prydda människor som missförstår iaf mig och surar. Efter några månader brukar dom ge med sig och släppa in mig i sina hjärtan men det är sällan folk gillar mig på en gång. Dom förstår sig helt enkelt inte på mig för jag följer inte mallen av hur man borde vara. Men många av dom som tyckt minst om mig älskar mig idag och tycker att fler borde ha lika många grodor i munnen som mig. Jag har mött såna som pratat om mig som du skriver om henne här och jag känner en kall ledsen klump i magen över hur du hetsar upp dig om henne. 

    Jag hoppas jag har misstolkat dig nu och att hon faktiskt är knasig. Men då tycker jag du ska säga det åt henne för om ni är så olika som jag tror så missförstår ni nog varandra ganska bra både du och hon. För nu skriver ju du lika mycket "bajs" om henne som du säger att hon gör om andra. Förvånad
    Jag kan hålla med dig till viss del ja.
    Jag fungerar på så sätt att jag ALLTID ser till att en ny person i "gänget" blir välkommet och ska känna sig bekväm. Det innebär att diskussioner om Pella och Bella och deras sätt att vara och klä sig och allmänna åsikter om dessa människor stannar inom mig. Inte för att jag inte kan stå för det utan för att jag tycker att det är FULT att få andra att framstå som "skit" för att framhäva sig själv. Det är fult (och det påtalade jag för henne också!) att det första som slinker ur hennes mun när jag berättar att jag fick chansen och träffa en person (vi kan kalla henne Lisa) och det första hon kläcker ur sig är: "Både hon och hennes man är ju de absolut mest störda och vidriga människor jag någonsin träffat! Hennes man är ju handikappad (JA, det var exakt det ordval hon slog till med, vilket gjorde att jag gick i taket. Dels pga mina grund värderingar och dels pga det jobb jag idag har!)...och hon är stans största glappkäft"...Jaha, men jo tjena?

    Jag är absolut inte en superallvarlig person (såvida det inte behövs) och har stor tolerans för skämt (hur säregna de än må vara), är själv en pajas som kan slänga ur mig massa konstigheter men som jag skrev tidigare min generella inställning till folk är god, ödmjuk och saker sägs i välmening, det är väl detta jag inte direkt ser i henne...

    Angående mottagandet. Ja. Jag förväntade faktiskt mig ett mer intresserat bemötande. Inte stort och inte fjäskande men som jag skrev tidigare; i vilket syfte ville hon träffa mig om hon ändå inte brydde sig om att lära känna mig? Det var ju hon som initierade träffen och tidpunkten, platsen osv. Så ja, givetvis blir jag lite chockad när jag glatt ser fram emot att få träffa lite fler av min m2bs vänner och träffar henne och hon inte visar något intresse överhuvudtaget. Hade jag behandlat mina vänners respektive så där så hade jag nog inte varit någon som mina vänner ser fram emot att presentera för sina respektive heller.

    Och angående det sista du skrev; Jag skriver ut min irritation anonymt. Ingen här vet vem jag är och ingen vet vem hon är. Jag smutskastar inte henne framför någon som hon potentialt kommer stå framför imorgon (förutom att jag spytt ut min irritation på min m2b!) så jag ser inte det direkt som samma sak...men vi har alla olika synvinklar...
  • FruForsmark

    Hej, det kan inte vara så att hon var värre pga av att det var första gången ni sågs och hon var osäker? Ibland måste man ge en person en ytterligare chans att visa sitt rätta jag. Om det däremot visar sig att hon är en negativ energitjuv så försök begränsa bekantskapen så mycket som möjligt.

  • Anonym (irriterad)
    stormhelen skrev 2013-04-03 18:04:38 följande:

    Så länge man säger saker på ett trevligt sätt så tycker jag att det är bättre att man säger vad man tycker än att hålla mun. Men det är inte alla som kan ta det. (jag klarar inte av -specielt tjejer - som är över gulliga och tillgjorda och ska var så där putti nuttiga hela tiden. Något som jag tycker känns extremt falskt. Men det kanske bara är för att det är sååååå långt ifrån min personlighet). 


    Jag håller med i det du säger och även det Mariaa säger om att säga vad man tycker och tänker. Men menar ni att efter det ni läser, att denna person säger vad hon tycker och tänker? Ja, det gör hon så klart... men till vem? Hur berör det någon annan än i så fall de människor hon diskuterar? Som jag skrev tidigare, man är rak och ärlig när man kan säga sin åsikt TILL den person man snackar om inte BAKOM den personens rygg... Det är min åsikt iaf.

    Och det tycker jag att jag gör. Men som du skrev Stormhelen så gör jag det på ett trevligt sätt. Jag har talat om för henne ett par gånger att jag tycker att det är otrevligt att hon diskuterar en massa människor så där. Att det väl är upp till Karl och Stina om dem vill vara tillsammans eller inte osv... Hennes svar var första gången: "Ja men jag är ytlig tyvärr!"... "Ja, det låter onekligen så...", var mitt svar...

    Som du skrev också ibland funkar inte personkemin helt enkelt, vilket också per automatik leder till irritation. Så sant så...
  • Mariaa
    Anonym (irriterad) skrev 2013-04-03 18:05:08 följande:
    Men så fruktansvärt att säga nånting sånt om andra. Hm, hon kan ha nån form av diagnos som gör att hon är socialt handikappad. Det är svårt att säga sånt när man läst en tråd på ett forum men jag tycker nästan det låter lite som det. Nu menar jag inte att nån ska behöva ta elakheter utan mer att det kanske blir lite enklare att stå ut med att hon "pratar goja". Människor med en del diagnoser menar inte alltid nånting illa fast det kan tyvärr kännas som det.

    Jag är lite envis med sånt där att kan jag inte säga nått till den personen så säger jag inte nånting alls. Men alla behöver inte se på saken som jag gör. Jag är så känslomässigt sårad och skadad av att andra gjort sånt mot mig. Men om hon hasplar ur sig såna arga och otrevliga saker som du skrev kan det faktiskt skada dig och din blivande i längden om ni behåller dom i ert liv. Jag vet vad jag talar om för jag har haft med sånt att göra.
  • Anonym (irriterad)
    FruForsmark skrev 2013-04-03 18:09:56 följande:
    Hej, det kan inte vara så att hon var värre pga av att det var första gången ni sågs och hon var osäker? Ibland måste man ge en person en ytterligare chans att visa sitt rätta jag. Om det däremot visar sig att hon är en negativ energitjuv så försök begränsa bekantskapen så mycket som möjligt.
    Den tanken slog mig med. Hon är ju van vid att det brukar vara hon, hennes man och min m2b...inte jag också... men det har ju fortsatt under de andra gånger jag träffat henne också. Jag har till och med tänkt att det är stress (då hon går igenom en sak just nu) men när min egen m2b säger att det helt enkelt är så hon är, så är det väl bara så, tänker jag...

    Kommer ju fortsätta träffa henne för min mans skull... och jag hoppas innerligt att det kommer vända (konstigare saker har ju hänt) men just nu kände jag bara en så himla stor frustration efter att en sak hänt idag så jag behövde skriva av mig. Och skulle det inte vända...så kommer jag begränsa mitt umgänge med henne iaf, det behöver inte påverka min man heller egentligen då jag inte har något emot att han umgås med henne. Tycker mest det är synd om jag ska komma till den punkt där jag 9/10 gånger drar mig undan...
  • stormhelen
    Anonym (irriterad) skrev 2013-04-03 18:05:08 följande:
    Jag kan hålla med dig till viss del ja.
    Jag fungerar på så sätt att jag ALLTID ser till att en ny person i "gänget" blir välkommet och ska känna sig bekväm. Det innebär att diskussioner om Pella och Bella och deras sätt att vara och klä sig och allmänna åsikter om dessa människor stannar inom mig. Inte för att jag inte kan stå för det utan för att jag tycker att det är FULT att få andra att framstå som "skit" för att framhäva sig själv. Det är fult (och det påtalade jag för henne också!) att det första som slinker ur hennes mun när jag berättar att jag fick chansen och träffa en person (vi kan kalla henne Lisa) och det första hon kläcker ur sig är: "Både hon och hennes man är ju de absolut mest störda och vidriga människor jag någonsin träffat! Hennes man är ju handikappad (JA, det var exakt det ordval hon slog till med, vilket gjorde att jag gick i taket. Dels pga mina grund värderingar och dels pga det jobb jag idag har!)...och hon är stans största glappkäft"...Jaha, men jo tjena?

    Jag är absolut inte en superallvarlig person (såvida det inte behövs) och har stor tolerans för skämt (hur säregna de än må vara), är själv en pajas som kan slänga ur mig massa konstigheter men som jag skrev tidigare min generella inställning till folk är god, ödmjuk och saker sägs i välmening, det är väl detta jag inte direkt ser i henne...

    Angående mottagandet. Ja. Jag förväntade faktiskt mig ett mer intresserat bemötande. Inte stort och inte fjäskande men som jag skrev tidigare; i vilket syfte ville hon träffa mig om hon ändå inte brydde sig om att lära känna mig? Det var ju hon som initierade träffen och tidpunkten, platsen osv. Så ja, givetvis blir jag lite chockad när jag glatt ser fram emot att få träffa lite fler av min m2bs vänner och träffar henne och hon inte visar något intresse överhuvudtaget. Hade jag behandlat mina vänners respektive så där så hade jag nog inte varit någon som mina vänner ser fram emot att presentera för sina respektive heller.

    Och angående det sista du skrev; Jag skriver ut min irritation anonymt. Ingen här vet vem jag är och ingen vet vem hon är. Jag smutskastar inte henne framför någon som hon potentialt kommer stå framför imorgon (förutom att jag spytt ut min irritation på min m2b!) så jag ser inte det direkt som samma sak...men vi har alla olika synvinklar...

    Fast detta tycker jag är två skilda saker - att säga vad man tycker och snacka skit om andra bakom deras rygg. Det är en stor skillnad!


     


    På tjejen som du beskriver så låter det mer som att hon snackar en massa skit bakom ryggen på folk och inte säger vad hon tycker.


    Att säga vad man tycker jan typ vara " den där klänningen är väldigt fin, men jag vet inte om det är rätt modell för dig och din kropp, du skulle nog vara mycket finare i ...." eller ett exempel som passar din situation " ursäkta, men jag måste bara få säga att jag tycker inte om att du pratar illa om mina vänner. Vill du umgås med oss så får du vara snäll och behålla dina åsikter för dig själv. När du är med oss så pratar vi om andra saker än att tala illa om folk vi känner. Passar det inte så kanske vi imte ska umgås."

  • Anonym (irriterad)
    Mariaa skrev 2013-04-03 18:17:43 följande:
    Men så fruktansvärt att säga nånting sånt om andra. Hm, hon kan ha nån form av diagnos som gör att hon är socialt handikappad. Det är svårt att säga sånt när man läst en tråd på ett forum men jag tycker nästan det låter lite som det. Nu menar jag inte att nån ska behöva ta elakheter utan mer att det kanske blir lite enklare att stå ut med att hon "pratar goja". Människor med en del diagnoser menar inte alltid nånting illa fast det kan tyvärr kännas som det.
    Att hon har brister i det sociala är fullt tänkbart, mer än så vill jag inte fundera kring. Men jag förstår vad du menar med att det kan bli enklare att stå ut. Så är det i de flesta lägen. Man har mer förståelse för händelser/beteenden när man har historien bakom de. Men i hennes fall tror jag helt enkelt att det är en del av henne, hon har inte några inre begränsningar för rätt/fel. 
    Hon har heller ingen finkänslighet. Vet inte när hon ska backa.
    Jag hoppas som sagt innerligt att jag kommer ändra min uppfattning om henne, men det känns svårt när första intrycket (och andra, tredje...) varit så här...

    Jag är lite envis med sånt där att kan jag inte säga nått till den personen så säger jag inte nånting alls. Men alla behöver inte se på saken som jag gör. Jag är så känslomässigt sårad och skadad av att andra gjort sånt mot mig. Men om hon hasplar ur sig såna arga och otrevliga saker som du skrev kan det faktiskt skada dig och din blivande i längden om ni behåller dom i ert liv. Jag vet vad jag talar om för jag har haft med sånt att göra.
    Det är precis det jag menar. Antingen så säger man det till personen eller säger inget alls. 
    Någon inverkan på mig och min m2b kommer hon inte ha. Där har jag satt ner foten redan. Han får umgås med vem han vill. Jag står inte i vägen. Men vi båda är eniga i att det är VI TVÅ i slutändan och märker vi att personer i vår omgivning påverkar oss negativt så behåller vi inte dem i våra liv heller, på någons sida. Men jag förstår din poäng helt...människor som fungerar så kan ställa till med problem både för en själv och ens partner.
     
  • Anonym (irriterad)
    stormhelen skrev 2013-04-03 18:30:18 följande:

    Fast detta tycker jag är två skilda saker - att säga vad man tycker och snacka skit om andra bakom deras rygg. Det är en stor skillnad!


     


    På tjejen som du beskriver så låter det mer som att hon snackar en massa skit bakom ryggen på folk och inte säger vad hon tycker.


    Att säga vad man tycker jan typ vara " den där klänningen är väldigt fin, men jag vet inte om det är rätt modell för dig och din kropp, du skulle nog vara mycket finare i ...." eller ett exempel som passar din situation " ursäkta, men jag måste bara få säga att jag tycker inte om att du pratar illa om mina vänner. Vill du umgås med oss så får du vara snäll och behålla dina åsikter för dig själv. När du är med oss så pratar vi om andra saker än att tala illa om folk vi känner. Passar det inte så kanske vi imte ska umgås."


    Precis! Tyckte att det framkom i trådstarten att det, enligt mig, är ren skitsnack bakom rygg och inte "rak och ärlig" som hon själv tycker att hon är.

    Men men, fick ut min frustration utan att behöva besvära min käre mans huvud med det igen. Tack för era kommentarer och synvinklar!
  • stormhelen
    Anonym (irriterad) skrev 2013-04-03 22:09:50 följande:
    Precis! Tyckte att det framkom i trådstarten att det, enligt mig, är ren skitsnack bakom rygg och inte "rak och ärlig" som hon själv tycker att hon är.

    Men men, fick ut min frustration utan att behöva besvära min käre mans huvud med det igen. Tack för era kommentarer och synvinklar!

    Det är bra att du får ut din frustation här. Glad


    Man ska inte belasta sin älskade för mycket.


    Då är det bra att forum som BT finns.


    Jag förstår att du blir irriterad, jag tycker inte häller om folk som snackar skit om andra. Har man något att säga så kan man säga det till den personen istället.

  • Mariaa
    stormhelen skrev 2013-04-03 23:33:11 följande:

    Det är bra att du får ut din frustation här. Glad


    Man ska inte belasta sin älskade för mycket.


    Då är det bra att forum som BT finns.


    Jag förstår att du blir irriterad, jag tycker inte häller om folk som snackar skit om andra. Har man något att säga så kan man säga det till den personen istället.


    Håller med! Glad
Svar på tråden Tjejkompisen