• jeanettejohansson

    Planera utan budget?

    Hej!


    Hur gör ni för att bestämma budget? Min kära sambo vill inte sätta upp en budget och ett tak för vårt bröllop. Han säger bara " det får väl kosta vad det kostar". Jag försöker hitta argument till varför vi iallafall måste ha ett tak.


    Jag vill veta vilka tält och vilka blommor osv som vi kan titta på! Han säger att vi ska titta på det vill vill ha.


    Jag tror inte att han fattar att jag lätt kan lägga 500 tusen på ett bröllop om ingen stoppar mig ;)!!


    Hur gör ni när ni bestämmer budget? Någon som planerat bröllop utan ett bestämt tak? Hur gick det?

  • Svar på tråden Planera utan budget?
  • Mmmaria
    jeanettejohansson skrev 2013-04-03 10:01:38 följande:

    Jag menade inte att jag har en halvmiljon att bara slösa bort ...


    Jag bara använde det som ett exempel på att jag kan få ett bröllop att kosta hur mycket som helst om ingen stoppar mig ;)


    Haha, jag fattar vad du menar ; ) Det är knepigt att veta vad ett bröllop "är värt" tycker jag. Egentligen hade det ju varit toppen om vi la 20.000 på vårt. Då hade vi kunnat renovera huset för resten eller köpt en båt eller nått. Samtidigt är bröllop ju så speciellt och man har en bild av hur man vill ha det och ofta kostar det....


    Lycka till med all planering. Du känner nog vad som känns rimligt för er när du väl börjar.

  • Marjasinus

    Om man är två personer med jobb och goda möjligheter att spara pengar så behöver man kanske inte sätta något tak direkt från början. Men frågan är ju vad du och din m2b menar med budget. Att teoretiskt planera för vad olika saker kan kosta är jättesvårt. Och att sedan leva slaviskt efter teoretiska siffror och kanske inte få det bröllopet man ville ha är ju väldigt tråkigt. Men någon liten beräkning om hur mycket pengar man faktiskt har råd att lägga på bröllopet är nog bra - och är man sedan tidig att boka in de största posterna som så många pratat om så tror jag att man klarar sig rätt bra.

  • MH2014

    Vi tänkte som så:
    Vad är vi villiga att betala för vår bröllopsdag? Vad tycker vi är rimligt?
    Vi delade upp i kategorier, ex brudklänning, utsmyckning mig, hans kläder, utsmyckning honom, mat, dekoration etc etc Och tänkte likadant där, Vad tycker vi det är värt att lägga?
    Så fick vi ihop vår budget :)

  • SandraElisabet

    Det finns ju jättebra budgetverktyg här på bröllopstorget och andra hemsidor. Om du vill kika på min fästmans och min budget kan jag bifoga den till dig. Flört

    Vi började som många andra med att bestämma vad vi VILL ha.
    Sedan, vad KAN vi få...
    I vårt fall lyckades dessa 2 matcha vilket var skönt!

    Däremot har vi delat upp budgeten lite.
    Vi har en summa som redan är sparad, han får en summa av sina föräldrar, jag får en av mina. När dessa slås ihop får vi en "Budget del 1" som jag vill ska täcka:

    - Vigsel/Fest-lokal
    - Mat och dryck
    - Blommor och dekorationer
    - Inbjudningar, porto etc
    - Fotograf
    - Transport (men det behöver vi ingen)
    Ja, allt som rör vigseln och festen.

    Sedan står vi själva för våra kläder och förberedelser samt ev presenter till de som hjälpt till, det blir "budget del 2".
    Det innebär att jag betalar själv för mina kläder/min ring, hår/smink etc. Det kändes bäst för oss då han har bidragit med mer pengar från början.

  • kitkät

    Vi planerar utan att ha något budget-tak, men vi använder oss av BT:s budgetverktyg för att skriva upp vad saker och ting som vi handlat kostat till bröllopet, för att få lite koll på hur mycket pengar vi lägger ner på bröllopet. 
    Vi räknar med att få vårt drömbröllop för ca 200 000 kr! Det är vad vi tror att kalaset kommer att kosta, exkl. bröllopsresan! 

  • mirreth

    Vi har en budget på ca 55-60000:- Största kostnade är maten som ändå blev väldigt billig. Vi kommer ta användning av så mycket vänner som möjligt, min gamla klasskompis som är fotograf och tar underbara bilder, jobbarkompisen som är sömmerska och florist, jag som är kock kommer nog göra tårtorna själv men inte garnera, kompisen som åker ner till tyskland då och då får köpa med dricka, jag har bytt hårfixet med en kompis som jobbar hos frisör mot att jag serverar på hennes bröllop. Min ring är titan och va inte dyr men helt perfekt! klänningen kommer från Kina, sambons kostym har vi inte köpt än men tänkte åka till en märkesoutlet och kolla. Men det ska bli spännande att se vad kalaset slutar på

  • CoG

    Vi har inte satt ngn budget, men jag tycker själv inte att bröllop måste kosta massor utan har hållit varje post på en rimlig nivå.

    Vi har två barn och förra året var jag dessutom mammaledig vilket gjorde att jag sällan hade ngt kvar då räkningarna, mat osv var betalda, så det finns inte obegränsa med pengar att slösa med.

    Men jag tycker att det är kul att hitta billigare alternativ också.
    Det känns kul att "fynda" eller lyckas lösa ngt så att det inte behöver kosta så mkt som det kanske gör i vanliga fall.

  • CoG

    Våra fina silverringar kostade 5000
    Min klänning från blocket med ändringar kommer att gå på ca 4000
    Fotograf (om det blir den vi bokat) 3.500
    Hans kläder hyr vi för 1.900
    Bygdegården 500/ dygn
    frisör och smink kommer att kosta 950
    mina och hans blommor/ blomma mellan 800-900.

    Sen har jag handlat material för kanske 1000kr till inbjudningskort och annat pyssel

    Maten vet jag inte vad den kommer att landa på i slutet, vi får se.
    Men det känns som att det är rimligt att det får kosta lite.

    Det blir rimliga summor för oss

  • knackamackadam

    Vi hade en budget, men den har utökats eftersom och den var väl mer ett riktmärke. Gästlistan har utökats med nästan 25 personer, bara en sån sak gör ju sitt på budgeten.. Jag tror ändå att det är bra att prata igenom saken, vad som är viktigt för var och en och ungefär vad man är beredd att lägga på varje post (till en början;)). Sedan får man väl diskutera sig fram.

  • TheD

    Vi satte ingen budget. Under året som gick fram till bröllopet så inhandlades saker då och då.... :)

  • jeanettejohansson

    Ok ni har övertygat mig ;)


    Jag och sambon kommer försöka ta allt på en vettig ekonomisk nivå. Det som vi tycker är viktigast kommer vi inte att spara in på men däremot så behöver vi inte köra så dyrt på annat :) Min kära mor vill gärna betala min klänning så den behöver vi inte tänka på. Ringarna och festen vill vi gärna prioritera. Jag hatar attt gå till frisörer och makeupartister så det sköter jag själv ;) Att binda blommor är jag riktigt bra på så det vill jag gärna göra själv.


    Det är ett år kvar så vi har tid på oss :)

  • Kroatien2013

    Vi hade ingen budget, gifter oss utomlands med 20 gäster o det har visat sig bli ganska kostsamt. Hamnar på ca 40000 exkl resa o boende.

  • jeanettejohansson

    Vi gissar att det kommer gå på 80.000-100.000 nånting..


    En stor post blir tältet som vi ska hyra. (Med golv, kristalkronor, bord, dukar, lining, osv)

  • Jossen
    jeanettejohansson skrev 2013-04-05 08:03:40 följande:

    Vi gissar att det kommer gå på 80.000-100.000 nånting..


    En stor post blir tältet som vi ska hyra. (Med golv, kristalkronor, bord, dukar, lining, osv)


    Vad kommer det gå på ungefär? Alltså enbart tältet med "innehåll"? Och varifrån hyr ni? Hur kommer ni göra med maten till det? Ha ett eget tält som "kök" eller hur har ni planerat kring det`? Vi funderar på tält, men det känns som det kan bli riktig dyrt.
  • jeanettejohansson
    Jossen skrev 2013-04-15 15:28:46 följande:
    Vad kommer det gå på ungefär? Alltså enbart tältet med "innehåll"? Och varifrån hyr ni? Hur kommer ni göra med maten till det? Ha ett eget tält som "kök" eller hur har ni planerat kring det`? Vi funderar på tält, men det känns som det kan bli riktig dyrt.

    http://www.bsparty.se/e-handel1.html?s=product&c=brollopspaket-121&p=mellan-brollopspaket-708


    vi tror att det blir av detta företaget. Det finns flera liknande företag med samma typ av erbjudande.


    Mat blir catering med serveringspersonal. Dom kör ut maten (den tillagas ca 2 km bort). Sen har vi ju tältet på vår egen mark med nära till verkstäder med el och kylar och frysar m.m.( + att vi kan utnyttja vårt eget kök om det krisar) Toaletter får man inte glömma!! Det går att hyra det med :)


     

  • Jossen
    jeanettejohansson skrev 2013-04-15 20:39:52 följande:

    www.bsparty.se/e-handel1.html?s=product&c=bro...


    vi tror att det blir av detta företaget. Det finns flera liknande företag med samma typ av erbjudande.


    Mat blir catering med serveringspersonal. Dom kör ut maten (den tillagas ca 2 km bort). Sen har vi ju tältet på vår egen mark med nära till verkstäder med el och kylar och frysar m.m.( + att vi kan utnyttja vårt eget kök om det krisar) Toaletter får man inte glömma!! Det går att hyra det med :)


     


    Det verkade ju kanon och inte alltför dyrt för allt som ingick. Vi borr inte jättelångt från Växjö ( iblekinge) men vi har rent a tent här. Men de svarar ju inte på förfrgåan - mycket dåligt. Och lägligt nog går det inte att ladda ner deras PDF - prislista. Jag mejlade dem om det och då frågade de istället vad jag skulle ha. Jag vill ju ha en prislista så jag kan se vad allt kostar. 
Svar på tråden Planera utan budget?