• lerum82

rak vs kupad ring

Vi ska kolla ringar snart och jag funderar på fördelar och nackdelar på rak respektive kupad modell. Vi har haft kupade förlovningsringar och varit nöjda men tycker rak är väldigt snyggt också. speciellt nu när man snart skall ha två Kommer INTE ha kvar tidigare ringen då den ej går att storleksändra och den varit trång på blivande redan från början så nu börjar vi om från början  

• Svar på tråden rak vs kupad ring
  • amerika

Jag tycker rak ring är skitsnyggt och vi tänkte ha det på våra förlovningsringar. Men för min del (och även för sambon visade det sig) så har jag korta fingrar och kort mellan fingerlederna och det gjorde att den raka ringen gick emot lillfingerleden på ett obekvämt sätt. Tyvärr Rynkar på näsan för det är ju snyggare....

Sen vet jag inte om man tröttnar på raka ringar? De kupade är ju mer klassiska. Men det är väl en vanesak.

Prova er fram, är mitt råd. De ska ju trots allt sitta där i många år framöver! 

• Pagnie

jag har en rak ring och jag skulle aldrig ha valt något annat. är super nöjd med den och när jag sen får på mina vigselringar så blir det så snyggt. dom ligger bara här och väntar.

Personligen förstår jag inte varför folk alltid verkar tro att man tröttnar på det som inte är klassiskt? Bara för att alla har haft tråkiga kupade guldringar i all evighet så tror jag inte att man tröttnar bara för man väljer något annat. Min förlovningsring är en trestensring med en safir i mitten och diamanter på sidorna och en rak sken. går emot alla kriterier för vad en klassisk ring är men det är exakt som jag vill ha den och därför vet jag att jag inte kommer tröttna. så kör på det du tycker är snyggast så kommer det nog bli jättebra.

Lycka till

• MTB

Vi har också raka ringar och är jättenöjda med dem. Min blivandes ring har lite rundade kanter på insidan av ringen för bekvämlighet, medans min är rak även där.

• Chicita

Våra är kupade både på insidan och utsidan. 
    När vi lämnade in makens ring för polering i samband med att dom fixade dom sista detaljerna på min vigselring så köpte vi en silverring med raka kanter till maken och han tar av sig den efter bara någon timme. Kanten skaver mot dom närliggande fingrarna och det gör ont.
    Jag kan ha ringen som tum-ring och där funkar den ju...

Så jag skulle säga att det beror på hur era fingrar ser ut.
    Varken maken eller jag är så mycket tunnare om fingrarna under knogen (alltså våra fingrar är rätt jämntjocka hela vägen även om det ju är mjukare där inte knogen är och att ringarna alltså inte klämmer där - som dom gör när man drar dom över knogen).

Köp en billig silverring (eller annat material) i den modell ni tänkt och prova att ha dom på er någon vecka eller så. Då får ni ju känna hur det känns ordentligt och inte bara gissa  

• karamell

Vi har kupade förlovningsringar, men vi kommer inte bära dem efter bröllopet, jag kommer enbart bära min vigselring som är rak modell med diamanter, och killen får en ny bredare med rak modell.

Tycker rak är snyggare, men kupade är bekvämre.

• Annamolly

Vi kommer att ha D-formade vigselringar. Det ar ett mellanting mellan raka och kupade, dom har en rak profil med en rundad yta. De ar lite 'hogre' an den halvrunda modellen.

Vi valde dessa for att de passade bast med min 'knife-edge' forlovningsring, som har en valdigt hog profil.

2013.06.22 Samos, Grekland
  • Annamolly

Kan tillagga att jag inte ens kanner nar jag har min knife-edge pa mig, aven om den kanske ser obekvamt 'hog' och vass ut, men det ar sakert for att jag har smala fingrar med stora knogar, sa det blir som ett mellanum mellan fingrarna aven nar jag haller ihop dem! Sa denna modell ar perfekt for mig men kanske inte lika bra pa nagon med mer 'jamnt' formade fingrar. 

2013.06.22 Samos, Grekland
  • lerum82

tack alla som svarat. När jag funderat lite över era svar så kommer ännu en fråga eftersom den raka kan skava borde väl tjockleken på den spela roll också.

• Pagnie
    lerum82 skrev 2013-04-02 15:19:51 följande:
    tack alla som svarat. När jag funderat lite över era svar så kommer ännu en fråga eftersom den raka kan skava borde väl tjockleken på den spela roll också.
    bra fråga. Men jag tror mycket beror på vad du har för fingrar också. Min skaver inte något alls och har aldrig gjort heller. Så bäst är nog att du som någon sa, köper en i silver och ser.

Detta är mina. Alla raka. Dock får jag inte ha vigselringarna än så det är bara mittenringen som sitter på nu.
  • karamell
    lerum82 skrev 2013-04-02 15:19:51 följande:
    Precis! Desto tjockare, desto obekvämare. Jag har en ring som är rak som jag bär varje dag, och jag skulle inte säga att den är obekväm eller skaver, men den rundade är ändå bekvämre, det handlar mest om när fingrara är "ihoptryckta" som man känner av det lite.
  • Principisessan

Jag har raka men tunna, runt1mm hög skena. Inte ett dugg obekväm. Det bästa är ju egentligen att testa sig fram. Rätt vad det är så faller du för någon modell som du kanske inte alls hade tänkt dig :)

• Svartsocka

Jag har rak och rätt hög ring, och nej, den är inte obekväm eller skaver. Väljer man en bra guldsmed eller märke på ringen så är ringarna så pass bra gjorda att de inte skaver. Det finns dessutom något som heter (har glömt exakt vad det heter) typ fit. Då är ringen så pass mjuk, anpassad och snyggt gjord att den är underbart skön! :)

• sandrachristofer

Jag ville också så gärna ha raka ringar men blev obekvämt tyvärr... Så vi tog väldigt svagt kupade ringar och nu valde jag likadan till vigselring.. Ångrar mig inte alls då dom ser nästan raka ut

• Mathildatiger
    Pagnie skrev 2013-04-02 08:23:55 följande:
    Bara för att alla har haft tråkiga kupade guldringar i all evighet så tror jag inte att man tröttnar bara för man väljer något annat.
    Tack för att du tycker att min smak är tråkig.
    Det är så kul när folk är öppna för att andra har en annan smak utan att den ska anses vara sämre.
  • filibustern

vi har svagt kupade ringar och personligen tycker Jag raka skulle kännas klumpiga. i alla fall om man har titanringar, som vi har. men jag vet inte, har aldrig provat :P 

• Anniina

Jag tror man vänjer sig. Jag har ring som buktar utåt både från fingret och mot fingret, totalt 1,9 mm hög. (Är det kupad månne?) Obekvämt i början, men nu har jag vant mig. Kanske hade det varit bättre om den inte buktade in mot fingret, eller om den var tunnare. Jag tror dessutom att jag tycker rakt är snyggare, eller iaf lättare att kombinera med ring två. Men det var brådis med ringarna, och det var bara titan som kom på fråga, så det blev som det blev. Och det ringen står för betyder så mycket för mig, att jag älskar den över allt annat (näst sambon dåFlört) trots sina "brister. Men rent objektivt kan jag tycka att det är lite konstigt att gå omkring med en helt rund, hård metallgrej på mitt mjuka, icke klotrunda fingerTungan ute

Svar på tråden rak vs kupad ring