• Mrwallis

Hur mycket vin till ca 55 personer?

Vi har ca 70 gäster till bröllopet men räknar med att kanske 55 av dem dricker, vi skall servera buffe med fisk och kött som huvudrätt så kommer att ha rött och vitt vin på borden i karaffer ( och självklart alkoholfria alternativ), men hur mycket vin skall man räkna med går åt per person?

Vi serverar först när gästerna anländer en ankomstdrink och snittar så då får dem ju mingla lite, dem glasen är ju ganska små så dem har vi räknat ca 2 glas per person, men under sittningen känns betydligt svårare att räkna ut. Och skall man ha mer rött än vitt eller tvärtom?

Sedan vid efterrätten kommer det finnas att tillgå kaffe, rose vin, baileys, Timeless, Malibu och whiskey så alla kan ta sig nåt lite av det dem vill ha.

Kommer köpa bib som sagt att hälla upp i karaffer och just det att dem kommer stå på borden känns ju som dem kanske fyller på lite extra och vill inte att det skall ta slut, vill även kunna ha lite vin kvar till den fria baren under kvällen?

• Svar på tråden Hur mycket vin till ca 55 personer?
  • Alyllyra

När vi har haft stora sittningar och flaskorna har stått på bordet har vi kört antingen:

1 flaska på 3 - om man vill att folk ska kunna dricka lite vin men inte för mycket
    1 flaska på 2 - om man vill vara generös med vinet

Ska tilläggas att då har det serverats öl och ibland snaps till förrätten, så detta är bara till huvudrätten. Om ni ska ha en längre buffé så hade jag nog räknat med 1 flaska på 2 (dvs 1 bib på 8 personer) för att vara säkra på att det inte tar slut. Sen känner ju ni era gäster bäst, är det sådana som dricker mycket eller dricker lite? Om de inte är vana vid att dricka så mycket så kanske 1 bib på 10-12 är bättre. Jag hade blandat rött och vitt ungefär lika.

Om ni inte vill överservera gästerna, men ändå inte vill att det ska ta slut så kan ni ju se till att inte hälla upp allt vinet från början, utan istället fylla på om det tar slut. Då kan den som serverar hålla lite koll på gästerna och kanske inte fylla på just den karaffen som står vid de som är fullast. 

• Mrwallis

Tack för ditt svar, 1 flaska på 2 låter ganska okej så man kanske skall räkna på det, vi kommer inte bjuda på några andra alkoholhaltiga drycker under just buffen utan det är vin (rött och vitt), lättöl, vatten, mineralvatten, alkoholfrittvin och/eller nån cider som kommer gälla.

Vi kommer ha 2 stycken som serverar välkomstdrinken, snittarna, fyller på buffen, och även fyller på vinet i karafferna under buffens gång så smart att tipsa dem om det du nämnde, där det börjar bli för mycket kan man avvakta lite ;)

Så med andra ord borde vi klara oss på 6 röda och 6 vita bib för att även ha lite i baren efteråt...

• Ariana
    Mrwallis skrev 2013-04-02 13:30:32 följande:

Så med andra ord borde vi klara oss på 6 röda och 6 vita bib för att även ha lite i baren efteråt...

Jag tror det brukar gå åt mer rött än vitt, om det inte är så att du vet med dig att ni har många gäster som gillar vitt. Om du handlar på systembolaget går det att lämna tillbaks det som blir över (oöppnat), de har också beräkningar på sin hemsida för hur mycket som brukar gå åt, som jag tyckte såg vettiga ut.
  • Mrwallis
    Ariana skrev 2013-04-02 13:37:49 följande:
    Jag tror det brukar gå åt mer rött än vitt, om det inte är så att du vet med dig att ni har många gäster som gillar vitt. Om du handlar på systembolaget går det att lämna tillbaks det som blir över (oöppnat), de har också beräkningar på sin hemsida för hur mycket som brukar gå åt, som jag tyckte såg vettiga ut.

Okej skall gå in och kolla där och se om vi blir något klokare :) Vet egentligen inte vad våra gäster föredrar, rött eller vitt, kanske skulle frågat när dem svarar på inbjudan nu men känns lite sådär att fråga :)

Svar på tråden Hur mycket vin till ca 55 personer?