• DMV
    Äldre 28 Mar 22:02
    3588 visningar
    5 svar
    5
    3588

    Akut! Hjälp oss med dukning!! Rött/vitt/guld

    Vi behöver hjälp med tips på dukning, vi ändrar oss hela tiden och allt känns fel. Börjar få lite panik.. Vår huvudfärg är vinrött, vi kommer ha röda rosor som tema (eller vad man nu ska säga), på min klänning, brud/tärnbuketterna, corsagen, på borden osv. Vi ska troligtvis ha långa smala vaser med röda rosor i, med lite gröna blad och något vitt också, och murgröna längs borden. Här är vad vi inte vet, kan ni säga vad ni tycker?

    1. Ska vi ha röd löpare eller strunta i det? Kanske ska vi istället strö rosenblad i mitten av borden?
    2. Vad kan man ha för ljus? Vi tänkte ha vita blockljus, för röda känns lite som julafton och vi är rädda att det blir för mycket rött om vi ska ha röd löpare, röda rosor, röda servetter och röda festprogram. Funderade på att dekorera dem med organzaband (2 st smala) och en pappersblomma, men i vilka färger? Vitt ljus, rött och vitt organzaband och röd blomma? Vitt ljus, två röda band och vit blomma?? Guld och vitt band med.. vad för färg på blomman?? Passar guld och rött band tillsammans? Kan man ha några andra slags ljus också för att variera lite? Om vi inte har röd löpare, passar röda ljuslyktor då? Om vi har löpare, måste det vara någon annan färg på ljuslyktorna?
    3. Hur kan vi få in lite inslag av guld?? Tänkte ev ha crème/guldfärgade band runt de röda servetterna istället för servettringar, och lägga dem på de vita tallrikarna så att det blir lite kontrast. Vad tror ni om det?
    4. Jag gillar idén med stenar som dekoration på bordet, men det kanske blir för mycket om man också har rosenblad?

    Vi kommer ha vita linnedukar och vitt porslin (det är det lokalen har). Vill lägga till färg, mest rött, men har svårt att se framför mig hur det kommer bli och vill varken att det ska bli för lite eller för mycket färg, eller för lite dekorationer (tråkigt) eller för mycket (plottrigt). Vill inte att det ska bli så att vissa saker (ljuslyktor, blommor osv) inte syns för att man har rött på rött.. Bläääää det här är så svårt! :( Vi har underskattat hur mycket planering det ligger bakom ett bröllop... Snälla hjälp!! Gärna en massa bilder :) Har googlat som en galning men jag behöver mycket mer hjälp ändå...

  • Svar på tråden Akut! Hjälp oss med dukning!! Rött/vitt/guld
  • Äldre 28 Mar 22:18
    #1

    Strunta i röda löpare.
    Försök hitta något i guld att lägga under tallrikarna istället (typ som undertallrikar)
    Det kan vara snyggt med guldsprayade tårtpapper...
    Annars kan ni ha en löpare i guldorganza och eventuellt sätta ett guldsnöre runt blockljusen (rätt långt ner)



    Den här bilden la jag mest in för att jag tänkte på att den visar lite hur jag tänkte med blockljusen.
    Men det kanske kan vara en inspiration för tårtan också Flört 

  • DMV
    Äldre 28 Mar 22:33
    #2

    Vi såg faktiskt en jättefin guldfärgad organzalöpare idag.. blev bara rädda att guldet då tar över det röda? Eller vad tror du? Vore det fint med murgrönan på löparen? Och vad kan man då lägga till i rött så att det blir lite mer av det?

    Haha tårtan var ju snygg! :P Men jag förstår vad du menar med blockljusen!

  • Äldre 28 Mar 22:53
    #3

    Jag skulle satsat på någon form av rött tryck (rätt mycket rött) på festprogrammen för att få in mer rött.
    Eller binda ihop dom med breda röda band eller göra som en manchett av rött papper som du sätter runt programmet istället för en tygrosett.

    Less is more.
    Överdekorera inte.
    Röda rosor i smala vaser och vita blockljus på en guldlöpare räcker bra Glad 

  • Äldre 29 Mar 06:54
    #4

    Jag håller med Chicita om att less is more. Jag hade kört på en vit dukning med röda rosor i smala vaser och vita blockljus med guldband runt.


  • Pillan
    Äldre 29 Mar 07:43
    #5

    Jag tycker det låter som ni har mycket olika idéer! Välj ut det bästa, om ni tar med allt tror jag det blir plottrigt. Har ni röda festprogram och servetter behövs nog ingen löpare. Vita blockljus med guldiga band blir nog fint! Ni kan även ha guld and runt servetterna så som du föreslår. Med rosor i smala vaser tror jag ni är hemma! Lycka till!!

Svar på tråden Akut! Hjälp oss med dukning!! Rött/vitt/guld