• Äldre 21 Mar 12:49
    4360 visningar
    2 svar
    2
    4360

    Är sweet avalanche rosen giftig?!

    Jag undrar om den vackra rosen sweet avalanche är giftig?! Vi vill ha på vår bröllopstårta riktiga rosor som dekoration. I min brudbukett kommer just sweet avalancherosen finnas och vi vill att tårtan ska matcha resten av bröllopet och då med just sweet avalancherosen. Jag vill gärna vara på den säkra sidan om rosen är giftfri därför det kommer finnas gravida och barn på festen. Givetvis ska inte rosen ätas men jag undrar om den kan "smitta" av sig på tårtan?! Finns det ngn florist som kan ge mig svar eller om det är ngn annan som haft just denna ros på sin tårta?! Tack på förhand!

  • Svar på tråden Är sweet avalanche rosen giftig?!
  • Äldre 25 Mar 19:44
    #1

    Hej!

    Rosor är normalt inte giftiga, har aldrig hört att någon särskild ros skulle vara det. Dock är rosor som man köper i vanligen hårt besprutade, dvs giftiga... Är det någon som vet hur man brukar göra med rosor på tårtan? Jag skulle gissa på att det räcker att skölja dem, eller kan man få tag i ekologiskt odlade? 

    Vi funderar också på rosor på tårtan, men tänkte ta nyponrosor från en buske i trädgården och bara använda de rosa bladen att "strössla över", hoppas det blir fint :)

    Jag är visserligen inte florist, men har åtminstone jobbat i blomsteraffär i flera år.  

  • Äldre 10 Apr 08:21
    #2

    Lilla flodhäst: tack för svar! Jag har pratat en del med både florist o konditorn som ska göra den underbara tårtan. Enligt dem är det inga problem med rosor på tårtan för de ska inte vara giftiga. Vi ska ha hjärtan på tråd också som slingrar sig runt tårtan:) Blommorna som vi ska ha kommer ligga löst på tårtan. Er id'e med nyponrosor låter kanon!

Svar på tråden Är sweet avalanche rosen giftig?!