• Dianna

    vad är rimligt att betala för en möhippa?

    Vad är rimligt att betala för en möhippa?

    priset är nu uppe i ca  1000- 1500 kr per person , lutar mot 1500 kr  och det känns väldigt saftigt för min del =(. 

    Hur ska man då göra? Hur avbokar man sin plats om man inte har råd? Tycker det är pinsamt och säga att så mycket vill man inte lägga.
    Dessutom är det mannens kompis blivande så det är ingen nära vän till mig själv =/

     

  • Svar på tråden vad är rimligt att betala för en möhippa?
  • tiger

    Jag håller med Aniara4 om du vågar så påpeka priset, speciellt om ni har en FB-grupp, kan vara fler som håller med.

  • PimPim83

    Jag har betalat ca 700 kr för de möhippor jag varit med på. Skulle aldrig betala över 1000 kr. Definitivt inte 1500 kr. Det har jag helt enkelt inte råd med.

    Jag tycker att du ska säga som det är, speciellt med tanke på att det inte är en nära vän till dig. Ärlighet varar längst.


  • Dianna

    Det är just hur jag ska formullera det, hur frågar man har alla råd med det? =) utan att låta som ( jag vill inte lägga så mycket)  ;) 

    jag har inte svarat på meddelandet än för jag tänkte kanske någon annan vågade säga något =) men det är bara fåtal som svarar när man skriver där.  

  • tiger

    "Hej på er alla, jag vet inte hur ni känner men för mig är 1500 kr en ganska stor summa allt lägga på en dag. Vad tycker ni?"

  • TheD

    "Pga kostnaderna måste jag tyvärr tacka nej" - Inget konstigt alls och är det någon som inte kan ta det så är det deras problem ;)

  • PiaB

    Jag skulle säga som det är, och något i stil med det Tiger och TheD föreslår. "Pga att kostnaden dragit iväg måste jag tyvärr hoppa av". Kort och rakt, tycker som någon annan skrev, att det är den som låtit priset skena som gjort fel och borde känna sig dum om någon hoppar av.


     


    Jag skulle nog inte betala mer än en tusenlapp, och helst inte det. Som sagt så har man ju lite andra utgifter i samband med någons bröllop också.


  • anotherplace

    Jag ska gifta mig i sommar nu, min syster ska anordna möhippan, men min möhippa kommer inte va vad jag vet ngn tbungen kostnad för ngn, utan vi kommer köra en möhippa som är för att umgås å ha kul!


    med lite god dryck (det som man själv köper med sig skulle jag tro) å många härliga minnen med goda skratt! :)


    å kanske ngn matbit men då hemmalagat lr pizza, om jag känner min syster rätt, så allt som allt är det ju upp till de som kommer om de vill lägga på alkohol å pizza typ, :)


     


    För mig handlar inte möhippa om att göra ngt dyrt å exclusivt utan att ha en jäkligt rolig kväll! å det behöver inte kosta :D så säg ifrån man ska inte behöva lägga pengar man inte har! för en kväll som är till för någon annan, jag kommer ta upp det medm in syster att det ska va mer en girl night å inte en massa kostnader å tider att passa! :) less is more i think, iaf i detta sammanhang :)

  • dellelgarin

    Sista möhippan jag var på kostade mig 4000:-
    Då var resan ungefär 1500:-
    Min egen mat och dryck 1000:- kvällen
    och ungefär 1500: för deltagandet
    kommer inte ihåg exakta summor men det låg runt detta.
    Det beror ju å vem som gifter sig, vad hon har för vänner och vad man TILLSAMMANS kommer överens om.
    Vi körde från tidig morgon och började med frukost och hade två stora aktiviteter plus lunch och tre rätters på kvällen med utgång..
    Jag hade som tur va gratis boende, men det är inte varje dag man är på möhippa direkt :)

  • a ring on my finger

    Det är alltid svårt det där.
    Min sambo har varit i väg på svindyra svensexor där grabbgänget passat på att ta en weekend med massor av kvalitétstid eftersom de inte bor nära varandra längre. Kul, OM alla verkligen har pengar att lägga på en sådan resa.

    Men ofta känner jag att det spårar iväg lite om man ska gå på både svensexa, möhippa, köpa nya kläder till bröllopet, en fin present osv...
    Vi har nog snart bekostat ett helt bröllop med de summor vi som gäster lagt på ca15 bröllop de senaste 6åren...och folk undrar varför inte vi har gift oss tidigare Flört

    På vårt bröllop kommer det vara väldigt vädligt olika människor men olika ekonomi så jag kommer bestämt säga till våra närmsta att de ser till att ALLA känner att de har råd att vara med. Inga fotbollsresor till Barcelona eller Sparesor till Varberg.
    En strippa, lite mat och dricka räcker väl bra {#emotions_dlg.djavulsk}

  • Juni 2012

    När jag var medbjuden på möhippa för ett antal år sen var jag arbetslös utan a-kassa eller andra inkomster. De andra var äldre och hade jobb eller iallafall någon form av inkomst.
    Hippan skulle gå på nästan en tusenlapp per skaft (islandshästridning, spa/relax, middag på kvällen) och jag undrade lite försiktigt via mail om det var ett måste att det blev så dyrt? Då suckade de andra och tyckte att det skulle bli en jättetråkig hippa om de på minsta vis anpassade sig efter samtliga deltagare. Jag var därför bara med på halva dagen, med bruden fattade ju varför och var lite småsur på sina vänner som inte kunde komma på något billigare så alla kunde vara med.
    Sen, helt OffT, så skulle vi äta mat hemma hos en av deltagarna på kvällen. 150 spänn per skaft ville hon ha. Då hade jag väntat mig något mer festligt än tacos som vi fick laga själva. Alkohol var inräknat i priset trots att jag inte dricker alkohol.

  • johanna087

    Jag har varit med på en möhippa och då betalade vi 650:-. Vi hade fotograf (bekant till brudens syster), makeup artist som sminkade oss, frukost, lunch och middag. Sen köptes saker till lekar och liknande. Vi var fem personer som betalade.

    Då hade jag bromsat en del då det skulle gå på bra mycket mer och vi var fler som var arbetslösa och studenter vid det tillfället. Man måste våga säga till för annars är det svårt för den som planerar att veta vart gränsen går! Allt beror ju på aktiviteterna. Spa = dyrt till exempel som vi hade på min hippa :)

  • Helipa

    Det här tycker jag verkar en evig diskussion när det gäller möhippor och svensexor. 
    De möhippor jag har varit bjuden till har kostat mellan 450-1000 kr och jag kan nu med facit i hand lugnt påstå att det inte var prislappen som avgjorde kvalitéten på möhippan.

    När jag själv var med och arrangerade en möhippa gjorde vi så att vi först bad alla deltagarna att sms/meddela till arrangörerna (jag och en till) hur mycket de var villiga/inställda på att betala. En del svarade max 500:- och en del sa 1500:-, nån sa "obegränsat" och en fjärde sa "under 500". Vi la då fram förslaget att alla skulle betala den summa de själva hade föreslagit utan att vi la oss i hur lite eller mycket någon annan betalade och sen hittade vi på något tillsammans för klumsumman.
    Vi var lite nervösa för att några skulle tycka att det var orättvist, men alla var positiva och tyckte att det lät bra.
    Så vissa la 1500:- och nån la 500:- och ALLA kunde vara med på alla aktiviteter och utan att behöva avstå pga pengar.

    Alla har ju faktiskt olika förutsättningar för att betala en möhippan och den blivande bruden bryr sig nog mer om att alla hennes nära tjejkompisar är där än att alla spenderade exakt lika mycket pengar. 
    Jag tycker nog att det är ett av de mest rättvisa tillvägagångssätten när det gäller kostnaden.

    Så lägg fram det som förslag ifall ni fortfarande är på ett tidigt planeringsstadium :)

Svar på tråden vad är rimligt att betala för en möhippa?