• Jennie­G
    Äldre 19 Mar 10:17
    9231 visningar
    2 svar
    2
    9231

    Slanguttryck/dialekt Enköping/västerås

    Här på BT finns svar på det mesta så jag testar om det finns någon därute som kan hjälpa mig med roliga uttryck, typiska ord som används i Enköping-Västerås-trakten. Nu skiljer sig visserligen Enköpingsmål och Västeråsmål en del åt men det gör inte så mycket - alla tips mottages gärna!


    Jag har en idé om att ha orts-typiska slanguttryck i festhäftet eftersom vi kommer att ha gäster från flera olika orter. Stockholmska, Dalmål och Göteborgska är fixat genom googlande men Enköpingsmål har jag kört fast på...


    Toppen om det finns några kloka brudar eller brudgummar därute som kan och vill hjälpa mig!

  • Svar på tråden Slanguttryck/dialekt Enköping/västerås
  • Äldre 19 Mar 14:32
    #1

    Kul!

    Vi har faktiskt också tänkt ha dialektlexikon, fast med stockholmska och norrländska eftersom det är dessa dialekter som vi två har.

    Kan tyvärr inte hjälpa dig med ensköpingsmål. Hoppas nån annan kan!

  • Äldre 19 Mar 18:04
    #2
    JennieG skrev 2013-03-19 10:17:24 följande:

    Här på BT finns svar på det mesta så jag testar om det finns någon därute som kan hjälpa mig med roliga uttryck, typiska ord som används i Enköping-Västerås-trakten. Nu skiljer sig visserligen Enköpingsmål och Västeråsmål en del åt men det gör inte så mycket - alla tips mottages gärna!


    Jag har en idé om att ha orts-typiska slanguttryck i festhäftet eftersom vi kommer att ha gäster från flera olika orter. Stockholmska, Dalmål och Göteborgska är fixat genom googlande men Enköpingsmål har jag kört fast på...


    Toppen om det finns några kloka brudar eller brudgummar därute som kan och vill hjälpa mig!


    Jag skulle kontakta muséet i Enköping för hjälp. De kan säkert guida dig vidare. Turistbyrån är också inhyst i samma byggnad som muséet. Alternativt prata med biblioteket, de har böcker om Enköpingsbygden. 

    Det enda enköpingsuttryck som jag kan komma på är att man säger pirra om en säckkärra. En sådan här alltså
    www.nimaab.se/se/grp/sackkarror.php 
Svar på tråden Slanguttryck/dialekt Enköping/västerås