• France­sca
    Äldre 17 Mar 18:59
    9006 visningar
    11 svar
    11
    9006

    Gästbeskrivning ......

    Hej jag och min sambo ska ha en vikingabröllop i maj.


    Jag vill ha lite tips på beskrivning av gäster . va ska jag skriva ?

  • Svar på tråden Gästbeskrivning ......
  • Äldre 17 Mar 20:31
    #1

    Vet inte om ni vill skriva något speciellt pga ert tema men det som brukar vara med är hur gästen känner brudparet, vad gästen jobbar med, hur gästen är som person och kanske om gästen är sambo med / gift med / förlovad med / barn till / förälder till någon annan av gästerna. Sen beror det ju på hur många gäster man har hur långt man orkar skriva och om man kanske har tid att hitta på en rimmande presentation till varje gäst.

  • France­sca
    Äldre 17 Mar 20:40
    #2

    vi ska vara ca 50 pers. (ink. 6 små barn) . tack emelie! :)

  • stormh­elen
    Äldre 17 Mar 22:37
    #3

    Jag tror man ska vara lite försiktigt med att skriva vad gästerna jobbar med. Det är inte alla som skulle uppskatta det. T.ex om någon är arbetslös eller har taigt ett temporärt jobb eller dylik.


    Sedan är det kanske inte alla som vill skylta med vad det jobbar med.


    Då är det nog bättre att skriva något om gästens person och kanske vem de är gift/ förlovad/ mor/ far till osv.

  • msE
    Äldre 17 Mar 23:15
    #4

    du kan ju ta en kort beskrivning, gärna med lite gammalt stuk då ni har de temat ni har ( tänk runsten)
    eller skriva namnen i runor??

  • Äldre 18 Mar 14:36
    #5

    Vi valde att bara skriva egenskaper och inte jobb, jobb frågar man ändå om så fokusera på någon karaktär eller egenskap som kan delas med bordsgrannen.

  • Äldre 18 Mar 15:38
    #6

    Vi ska ha en gissa-vem-lapp i festprogrammet med lite kuriosa som kan starta vissa diskussioner:


     


    Vem tror du hamnade i Botswana av misstag?


    Vem har kört sex Vasalopp (och tagit sig till mål varje gång!)?


    Vem var med i ett avslöjande reportage?


    Vem har ett kök lika stort som en vanlig lägenhet?


    Vem träffade sin man på en tennismatch? osv.


     


    Helt omöjliga frågor att svara på egentligen men bland de som sitter nära varandra har vi parat ihop folk så att de gemensamt ska kunna lista ut det mesta. En liten brasklapp, man måste känna sina gäster väl och veta att det man skriver inte känns besvärande eller faktiskt inte är tänkt att alla ska veta.


     


    Till barnen tänkte vi ha räknegrejer tror vi. Som t.ex. hur många har örhängen på sig, hur många röda plagg ser du i rummet osv.

  • Äldre 18 Mar 15:54
    #7

    Kul med vikingatema Glad
    Men... vad har temat med gästpresentationen att göra? Alltså hur tänker du att det ska knyta ihop det?

    Vi hade medeltidstema och valde att inte presentera gästerna alls. Vi tänkte att dom väl har mål i mun att presentera sig själva Flört 
    Vi la lite krut på bordsplaceringen istället.

    Ett starkt tips är att ha med klädseln i inbjudan på något sätt (alltså att dom ska anmäla vid OSA) så att ni kan låta klädseln påverka bordsplaceringen och sätta dom som kommer i vikingaklädsel närmast honnören.

    Vi skrev "klädseln kommer att påverka bordsplaceringen vid gästabudet. Kryssa i om du kommer som:
    Adel - Borgare - Bönder - Vanliga kläder 

    Sen färgkodade jag gästerna när jag gjorde bordsplaceringen (test-tavlan).
    Alla på honnörsbordet blev Lila
    Adel - Röda (tjejerna fick lite ljusare lappar så det var lätt att se om man placerade kille-tjej också)
    Borgare -Blå  (samma som ovan)
    Bönder - Gröna (samma...)
    Vanligt klädda - Minns inte färgen men samma där som för alla andra, starkare färg på lapparna för killarna och svagare för tjejerna.
    Väldigt enkelt sen att placera alla Skrattande 

  • France­sca
    Äldre 20 Mar 18:36
    #8

    vi kommer att  ha bröllopet på Ale vikingagård (3mil från Gbg) ,
    Alla gäster får kläder där ( vi lånar dem) allt ingår:  tipisk vikigamat , vikingakläder, vikingaspel. 
    Allt är klar utan festprogram  , det är ganska enkel . 
    Mina föräldrar kommer från italien ,de kan ej svenska eller engelska  vi har tolk men det inte så lätt att prata bara med en talk  då vi ska vara blandat , några itaienare och några svenskr .

    Det är min klänning så jag hålla med å syr



    själv.


     
  • Äldre 20 Mar 18:57
    #9
    Allis skrev 2013-03-18 15:38:08 följande:

    Vi ska ha en gissa-vem-lapp i festprogrammet med lite kuriosa som kan starta vissa diskussioner:


     


    Vem tror du hamnade i Botswana av misstag?


    Vem har kört sex Vasalopp (och tagit sig till mål varje gång!)?


    Vem var med i ett avslöjande reportage?


    Vem har ett kök lika stort som en vanlig lägenhet?


    Vem träffade sin man på en tennismatch? osv.


     


    Helt omöjliga frågor att svara på egentligen men bland de som sitter nära varandra har vi parat ihop folk så att de gemensamt ska kunna lista ut det mesta. En liten brasklapp, man måste känna sina gäster väl och veta att det man skriver inte känns besvärande eller faktiskt inte är tänkt att alla ska veta.


     


    Till barnen tänkte vi ha räknegrejer tror vi. Som t.ex. hur många har örhängen på sig, hur många röda plagg ser du i rummet osv.


    Vilken kul idé! Det skulle jag kunna tänka mig att ha i vårt program!
  • Äldre 20 Mar 21:41
    #10
    Francesca skrev 2013-03-20 18:36:14 följande:
    vi kommer att  ha bröllopet på Ale vikingagård (3mil från Gbg) ,
    Alla gäster får kläder där ( vi lånar dem) allt ingår:  tipisk vikigamat , vikingakläder, vikingaspel. 
    Allt är klar utan festprogram  , det är ganska enkel . 
    Mina föräldrar kommer från italien ,de kan ej svenska eller engelska  vi har tolk men det inte så lätt att prata bara med en talk  då vi ska vara blandat , några itaienare och några svenskr .

    Det är min klänning så jag hålla med å syr själv 
    Fin klänning.
    Men är den inte lite mer medeltid än vikingatid?
    Den är rätt lik min klänning i modellen Glad 


    Eller den jag sydde för att ha en finklänning till medeltidsveckan


     Modellen är från ett 1300-talsmönster, men ärmarna är nog snarare 1400-tal
    Jag menar inte att klaga på din klänning. Det är en fin modell Glad 
  • Diphyl­la
    Äldre 29 Jul 12:33
    #11

    Vilken vacker klänning, färgen är fullkomligen underbar! Men som Chicita säger, så är det inte en vikingatida modell :) Utan en medeltida. Vet inte vad du har tänkt att ha för överklänning, eller om den klänning du nu syr är en överklänning, men det påverkar vilket medeltida århundrade modellen tillhör.

Svar på tråden Gästbeskrivning ......