• FrökenMäkelä

    Hur räkna portion för barn vid buffé

    Ni som haft buffé hur har ni räknat barnen då? Kan man räkna dem som 2barn = 1portion/person.


    Försöker räkna lite på matbudgeten så man lättare kan jämföra priser men då vi har ca. 20barn så blev jag fundersam hur de räknas. Visst det kanske är enklare och kolla med catering företaget men då vi ej bestämt oss för vilket så vill jag kunna räkna och jämföra priser på hyffsat rätt sätt.


    Barnen är i åldrarna ca. 2-10år

  • Svar på tråden Hur räkna portion för barn vid buffé
  • Pillan

    De minsta barnen äter nog ännu mindre men annars tycker jag det verkar rimligt att räkna så.

  • Chicita

    Om du räknar så, så har du kanske lite marginal också ifall någon av de vuxna äter extra mycket Glad
    Vi räknade också 2 barn / portion förutom barn under 2 som vi inte räknade alls Flört

  • FrökenMäkelä

    Tack för era svar, då räknar jag så. Räknar hellre högt än för lågt både för att maten ska räcka och att budgeten ska hålla.

  • FrökenMäkelä
    TheD skrev 2013-03-15 21:59:20 följande:
    Vi sa antalet personer som kommer äta och barnen gick som "hela" personer.

    Skulle jag också kunna göra om det inte handla om så stort antal barn. Blir ganska stor skillnad på att ta 10portioner eller 20portioner om man räknar det i pengar. Vi är ca. 65vuxna så matposten blir en ganska stor kostnad för oss så vill gärna inte lägga ut "onödiga" pengar och få massa mat över, men vill inte heller ha för lite mat så folk inte kan äta sig mätta. Sen ska vi ha förrätt också men där får man ju räkna per person då den ska serveras på tallriken.

  • AgnesB

    På jobbet brukar vi anordna en del konferenser och möten etc. och när det är buffet brukar vi alltid att beställa till ungefär 20% färre deltagare än det som faktiskt kommer. Ändå är det ALLTID kvar mat. Den stora kostnaden för cateringfirmorna är ju inte alls råvarorna, utan personal, köksutrustning m.m. så de tillagar alltid mera än vad det kan tänkas att en normal person äter.

    Baserat på detta har vi tänkt att vi ska beställa mat (till bröllopet) till samma antall vuxna som vi vet kommer att komma (alltså för säkerhets skull frångå -20%-regeln i och med att vi som är kvar dagen efter för att städa kan äta rester till lunch då). Men då beställer vi alltså inga portioner till barnen alls.

  • FrökenMäkelä
    AgnesB skrev 2013-03-16 15:44:06 följande:
    På jobbet brukar vi anordna en del konferenser och möten etc. och när det är buffet brukar vi alltid att beställa till ungefär 20% färre deltagare än det som faktiskt kommer. Ändå är det ALLTID kvar mat. Den stora kostnaden för cateringfirmorna är ju inte alls råvarorna, utan personal, köksutrustning m.m. så de tillagar alltid mera än vad det kan tänkas att en normal person äter.

    Baserat på detta har vi tänkt att vi ska beställa mat (till bröllopet) till samma antall vuxna som vi vet kommer att komma (alltså för säkerhets skull frångå -20%-regeln i och med att vi som är kvar dagen efter för att städa kan äta rester till lunch då). Men då beställer vi alltså inga portioner till barnen alls.

    Hur många barn är det som kommer på ert bröllop? För om det är så här så skulle det ju sparas tusenlappar för oss och det är alltid välkommet. Resterna tänkte jag att bandet (ska ha liveband) och personalen kan få äta när middagen är över.


    Säkrast svar är ju så klart höra med dem vi ska ha mat ifrån men vill ju som skrivit tidigare kunna ränka på priset. Och kan vi räkna som så att barnen inte räknas med i antalet portioner så kan vi ju lägga pengar på kanske få en ännu bättre och godare buffé :)


     

Svar på tråden Hur räkna portion för barn vid buffé