• Anonym (Förvirrad)

    Hur ska jag lösa detta????

    Hej,
    Jag och min M2B planerar att gifta oss sommaren 2014.

     Min fästmans släkt är väldigt speciell och några är inte särskilt glada över att vi ska gifta oss.

    Min M2B Vill bjuda sin mamma och sin mammas syster, men sin mammas två bröder vill han inte bjuda då de har en tendens att förstöra bröllopet för oss. Kan man välja att bara bjuda två i syskonskaran?

    vi har inte bestämt om bröllopet blir för 40 eller 20 personer.

    Tyvärr finns det vissa även på min sida av släkten som ogillar vårt val att gifta oss så tidigt. Vi vill inte att de ska komma med elaka kommentarer under bröllopet, det skulle förstöra hela dagen!

    Helst skulle vi bara vilja bjuda de som vill se oss gifta men det lär skapa en intrig mellan släkten och oss.

    Hjälp mig att lösa detta!

    Tack 

  • Svar på tråden Hur ska jag lösa detta????
  • Anonym

    Har liknande här,,,fast vi kommer nog att bjuda dem som gillar OSS som par....men förklara för de föräldrar/släkt som inte blir bjudna varför vi valt att inte ha med dem på VÅR dag.... Hoppas det blir lite mildrare då ;)

  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym skrev 2013-03-05 13:28:09 följande:
    Har liknande här,,,fast vi kommer nog att bjuda dem som gillar OSS som par....men förklara för de föräldrar/släkt som inte blir bjudna varför vi valt att inte ha med dem på VÅR dag.... Hoppas det blir lite mildrare då ;)
    Tack för ditt svart!
     
    Till saken är att jag inte kan "bevisa" att de inte gillar att vi gifter oss.

    De tycker att vi är för unga, att vi borde vänta. Har fått en massa pikar som jag verkligen känner att jag inte kan stå ut med på bröllopsdagen! 
  • Anonym

    Kan du inte ta ett samtal med dem nu innan då?? Och berätta hur du/ni känner, och om dom vill vara delaktiga så får de respektera ert val!?? Så har dem ju mer än ett år på sig att smälta det ;)

  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym skrev 2013-03-05 14:52:23 följande:
    Kan du inte ta ett samtal med dem nu innan då?? Och berätta hur du/ni känner, och om dom vill vara delaktiga så får de respektera ert val!?? Så har dem ju mer än ett år på sig att smälta det ;)
    Okej, jag ska försöka prata med dem, hoppas det lyssnar! Vill ju inte att bröllopsdagen ska bli ett fiasko!
  • Emelie87

    Om du pratar med dem, säg då att ni bara vill att de kommer om de är glada för er skull, och att de måste lämna vigseln/festen om de börjar bråka...

  • karamell

    Bjud bara dem som är genuint och helhjärtat glada över att ni gifter er!!!
    och framförallt bjud bara dem ni VERKLIGEN VILL bjuda, annars kommer ni att ångra er!
    Sådana som är anti bröllopet hör inte hemma på ert bröllop!
    Självklart kan man välja och vraka i syskonskaran, ni väljer ut dem ni vill ha där.
    Skit i om det blir konflikt efteråt, det verkar det ändå redan vara, eller kommer att bli förr eller senare om de inte ens är glada för er skull. Fy för de som inte är glada för er skull, de hör ABSOLUT inte hemma på ert Bröllop!!!!! 

  • Roosen2013

    Jag ett likande probelm med min pappas sida.
    Vi pratar inte med dem och kommer inte överens. Nu när vi skall gifa oss så väljer jag att inte bjuda den sidan överhuvudtaget.

    Mitt råd är att själva känna efter vilka ni vill bjuda och inte lyssna på vad andra tycker.

  • Carina10

    Ni kan bjuda dem NI vill! Det är Ni som ska känna att ni mår bra och ni ska minnas glädjen från ert bröllop, inga orosmoment!

  • Chicita

    Jag håller med om att du bör prata med dom.
    En dialog är grunden till en framtida relation. Annars kanske ni utesluter någon som bara retas lite och tycker att det är jättekul att just ni träffats, och som inte förstår att ni blir ledsna och tar det på allvar...
    Eller tja andra anledningar finns ju också...
    Enkla missförstånd kan leda till jobbiga relationer i efterhand om man inte reder ut dom oavsett vad det gäller.

    Men annars är det ju generellt så att ju mindre bröllop man har - destå lättare är det att förstå och acceptera för dom som inte blir bjudna.
    Om ni skulle haft ett stort bröllop och bjudit typ 100 personer (alla släktingar, kusiner, tremänningar osv + massa vänner) och så är inte 2 fastrar (eller annan relativt närstående släkt/vän) bjudna så blir det ju mer personligt att "vi vill inte ha just dig med".
    Men om man bara bjuder sina föräldrar och kanske syskon. Tja då är det ju inte så konstigt om inte resten är medbjudna även om en "favoritmoster/faster/farbror" fick komma med på ett hörn också. 

  • GladBrud2014

    Ett typiskt svar här på BT är "det är ER dag" och det är det ju, så varför bjuda folk ni inte vill ha där? Bjud de som stöttar er som par och inte ser åldern. Vi har haft de problemen att folk bara sett min ålder och ålderskillnaden mellan mig och m2b som är 9 år äldre än mig. Under den tiden valde vi att inte ha kontakt med dem och många gamla kompisar har vi helt valt bort ur våra liv.

    Vi kommer inte bjuda alla i släkten, vi kommer bjuda min ena faster och hennes gubbe samt sambons ena farbror med fruga. Det är de vi har bäst kontakt med och alltid stöttat oss och tycker om oss som idivider men också som par + att det är dem vi faktiskt umgås mest med.
    Vi vet att det finns några som kommer bli besvika, men det är våran dag och det är så vi vill ha det och det får de acceptera. 

Svar på tråden Hur ska jag lösa detta????