• Anonym (Förvirrad)

    Hur ska jag göra?

    Hej! Jag har ett litet problem som rör människorna jag älskar mest, pojkvännen och föräldrarna.. Hur mycket jag än vänder och vrider på situationen i mitt huvud så är det fortfarande lika rörigt i alla fall, så jag bestämde mig för att testa här, kanske få ett bra råd eller smart input. Såhär är det: jag och min högt älskade pojkvän har varit ett par i ca. 3 år nu, vi har haft en del problem men alltid klarat oss igenom dem. Men nu under sista tiden så känns det som om allt ställts på sin spets, helt enkelt: vad vill jag med mitt liv? Och självklart kommer tankar på giftermål osv upp. Saken är bara den att mina föräldrar tycker att jag borde släppa taget om min pojkvän, även fast de tycker om honom så tycker de att jag förtjänar bättre, de tycker inte att han lever upp till förväntningarna. Jag kan bli tokig på honom många gånger, men samtidigt har vi ju alltid klarat av problemen för att vi har stor kärlek för varandra. Jag har stor respekt för mina föräldrars åsikter, så hur gör man? Ursäkta den röriga texten, jag hoppas att budskapet kommit fram ändå!

  • Svar på tråden Hur ska jag göra?
  • NeutronStar

    Ja du, riktigt svårt det där. Har en vän vars föräldrar tvingade henne till att göra slut med sin pojkvän, då hon bodde i en lägenhet som hennes föräldrar ägde och som hon inte fick bo kvar i annars. =/

    Jag själv har haft problem med mina föräldrar och min sambo, och börjar faktiskt bli trött på det nu, men för min del är jag inte alls osäker på oss och vårt förhållande, så jag kan nog bara ge mina åsikter gällande de "aviga" föräldrarna.

    Det där med att föräldrarna inte tycker att din pojkvän är "god nog" för dig kan nog ha med att göra att de flesta föräldrar aldrig kommer tycka att någon är tillräckliugt bra för sin dotter. Dock, om du själv känner att det knakar i fogarna på förhållandet kan du ju börja med att sätta dig ner och fungera vilka grejer det är som inte fungerar.

    Är ni fortfarande kära?
    Som du skriver ovan verkar det som att kärleken finns där och det är ju en grundförutsättning för att det ska finnas något att bygga på.

    Fungerar vardagen?
    Om inte, vad är det som inte fungerar? Har ni olika synpunkter på ekonomi, städning, vardagssysslor mm? Detta kanske inte är så viktigt när man "bara" varit tillsammans i 3 år men vid ev skaffande av barn och hus och dyl som kräver mer underhåll kommer det vara en stor grej.

    Har ni samma planer för framtiden? Om inte, är det kompromisser som du kan leva med?
    Jag och min sambo hade ungefär samma planer för framtiden när vi träffades, jag ville bo i hus, han i lägenhet, jag vill gifta mig, han ville knappt förlova sig. Nu efter snart 4 år tillsammans har många ideer bollats fram och tillbaka, och det finns nu en gemensam plan för framtiden, något som jag tror du och din pojkvän borde sätta er ner och prata om.

    Till syvene och sist är det dock du som måste tänka igenom vad du vill. Är det så att du mår alltför dåligt av dina föräldrars åsikter om din pojkvän då får du tänka vad som är viktigast, de eller din pojkvän. Vad är det de tycker han inte är tillräckligt bra på, och är det något du stör dig på? Hur ser du erat förhållande om 5 år, och vet du hur din pojkvän skulle se på ert förhållande om 5 år?

    Jag hoppas det hjälpte något, är svårt att sätta sig in i någon annans situation, men kan ju ge råd utefter egna erfarenheter. ^^


Svar på tråden Hur ska jag göra?