• Teeny

Blivande Jönköpingsbrud letar festlokal

Hej!

Jag är helt ny här inne i forumet, och nästan helt ny i bröllopstankarna.. Jag blev friad till förra söndagen, för en vecka sedan =) , så nu snurrar alla funderingar runt bröllop i huvudet...

Jag har föreställt mig att jag ska gifta mig på Vätterstranden. Där finns även en festlokal som heter På Strand, och som har uthyrning för privata fester. Bröllop kostar 10 000 kr att hyra, men det framgår inte om något ingår i det priset, men antagligen inte. Är det dyrt? Eller är det ett normalt pris? Noll koll, och tycker  det är lite svårt att googla mig fram.

Vi har en ganska så tajt budget. Rent ekonomiskt så passar egentligen inte bröllop alls i dagsläget, men vill inte skjuta på det för många år heller, känns ju trist! Är det snålt ifall man skulle skippa att bjuda gästerna på mat? Och istället bjuda på fika.. Det blir en skillnad på många tusenlappar.. Min fundering är då ifall man skulle ha en eftermiddagsvigsel typ kl 16.00, på stranden. Då har folket hunnit äta lunch hemma innan. Vigseln blir borglig och går snabbt, sen går man in i lokalen och fikar. De som vill stanna kvar och festa stannar, och resten beger sig hemåt.. Många med barn från orter runt Jkpg som jag vet inte kommer vilja stanna kvar och festa. Men istället kan man låta de bekanta som inte var med vid själva vigseln komma till lokalen framåt kvällen.

För at t det ska va lite skoj för de som bara är bekanta, att vilja komma till lokalen och delta på festen.. kan man då köpa alkohol för några tusen kronor och ställa på ett bord, som fri dricka för gästerna? Och när det är urdrucket så betalar man själv? Funkar det eller är det helknasigt? Jag har inte varit på många bröllop, och bara på en bröllopsfest.. så jag har väldigt dålig koll!

Borde nog lägga delar av denna tråden i "ekonomi" märker jag..

Tar mer än gärna era synpunkter, då jag är helt vilsen i djungeln!

• Svar på tråden Blivande Jönköpingsbrud letar festlokal
  • FruForsmark

Eftermiddasg bröllop med fika låter mysigt! Jag hade tackat ja till det :) men det viktigaste är ju att det blir så som ni vill ha det och inte vad som blir bekvämast för alla andra. Tycker ni ska gå till På Strand och diskutera olika alternativ och få offerter på olika alternativ och vad som ingår. 10 000 kr i enbart hyra av lokal stötte vi på när vi letade festlokal men då ingick det att inga andra gäster utöver brudparets var välkomna i lokalen.

• Teeny

Tack för ditt svar =) Ja, vi får nog gå dit och höra med dem! Jag kom på ett annat alternativ om vi verkligen vill hålla ner på kostnaden. Bara ha våra närmsta familjer närvarande vid vigseln, och sen har vi reserverat ett bord inne på På Strand.. Då behöver vi ju inte betala för lokalen, och är vi inte så många så störs vi ju inte av att inte vara ensamma där inne... Vi kan ju sitta kvar så länge vi har trevligt, och sen går de som vill vidare till nån annan krog. Billigt och nästan helt utan förberedelser, skulle kännas skönt! Jag har aldrig haft nån dröm om nåt stort bröllop, vill gärna ha nåt mindre utan för mycket nerver inblandat, och som blir ett minne för livet. Men jag hinner nog komma på många varianter innan vi beslutar oss för något tror jag..

• Teeny

Kikade runt lite på nätet, och blev lite nyfiken på Stadsparkens restaurang...
    Någon som varit på bröllop eller har haft bröllop där?

Någon som vill hjälpa mig att tyda deras prislista för bröllop. Menar de att de tar betalt för den exempelmenyn per person som de angivit, exempelvis 650 kr per person och att allt då ingår?? Det låter väl lite för bra för att vara sant? Ingen hyra etc?
    Så skulle vi vara 20 personer så skulle priset bli 20*650kr = 13000 kr plus det som ska drickas under kvällen..
    Är jag helt ute och snurrar nu eller, har jag missat nåt?? Eller har de missat att skriva tillräckligt utförligt?

http://www.stuganistadsparken.com/brollop.html

• Teeny

Hmmm jag hittar under fliken Restaurang, och där det står om att man kan boka in sig för buffé såhär under: Dryck ingår inte i buffén.

"I matpriset ingår 4 timmars lokalhyra därefter tillkommer 1000 kr i lokalhyra per påbörjad timme."

Då borde det ju vara detsamma, att det är inräknat i de där 650 kr, och även personlkostnad som jag också läste om på ett annat ställe.

Men det låter ju billigt, eller gör det inte det?

• anicay

Om ni har en tight budget varför välja restaurang då det blir dyrt? Vi har hyrt Domsands båtklubb, ska också ha borgerlig vigsel på stranden och sen fest i anslutande lokal som även den ligger mitt på stranden. Mat ordnar vänner och sen köper vi alkohol från tyskland så kan man få en ordentlig fest men ändå till väldigt bra pris! :D Att hyra Domsands kostar 3000kr fredag till söndag om jag inte minns fel!

• Teeny

Ja jag är öppen för alla förslag, så det ska jag absolut fundera vidare på! =D Tack!  Domsand, där hängde man ju lite när man var yngre =) Visst är det i Bankeryd?

Svar på tråden Blivande Jönköpingsbrud letar festlokal