• Minneasmatte

    Vi vill ha musik men ingen dans/fest - hur löser jag det?

    Vi är inga dansmänniskor och inte heller vår släkt är det. Så vi funderar på att inte ha någon dans Vi ska ha pajbuffé, kaffe och bröllopstårta efter vigseln. När kan man spela musik? Är det störande att göra det under maten/fikat?

    Kan jag och mannen dansa EN dans (typ tryckare) innan bröllopstårtan eller blir det löjligt? Vi vill alltså ha musik men vill inte ha dans och heller ingen fest utan gästerna förväntas gå hemåt efter bröllopstårtan vid ca 20.00

    Har ni några bra förslag?

  • Svar på tråden Vi vill ha musik men ingen dans/fest - hur löser jag det?
  • Fröken Finemang

    vi komemr ha en spotify lista som kommer gå på vår "iphone-högtalare", vi har skrivit att det inte blir nån dunderfest men att vi kommer spela lite musik och baren är öppen, efter middagen alltså, vi kommer dansa vår vals å så får vi se om det blir en liten spotan danshörna runt högtalaren eller om fölket går hem å ut på nattklubb istället.. 

  • Unexpected song

    Vi hade stråkmusik på vårt bröllop till middagen och det sätter verkligen stämningen kan jag lova! Är visserligen själv musiker, och då blir det ju att man har lite högre krav, men enligt mig kan inte spotify sätta samma stämning som levande musik. Det ger även en lite lyxigare och mer genomtänkt känsla tycker jag- vid vilka tillfällen annars hyr man in levande musik till middagen liksom? :)


    (Och våra gäster tyckte bara att det var jättemysigt att ha musik till maten och en gång blev det lite spontan allsång, haha!)

  • Chicita

    Vi hade en duo som kom in och spelade lite mellan rätterna (när det dukades av och dukades fram) och även gycklare som uppträdde då.
    Det blev alltså typ en låt och så lite gyckleri i pauserna som underhållning.

    Jag dansar inte heller (pga en trasig fot som inte tål sånt), så när vi slog igång spotify senare på kvällen så gick vi därifrån sen och minglade runt lite bara.  
    Om någon ville dansa så skulle vi inte hindra dom liksom...

    Men vi ville inte ha musik medans man åt, för risken finns att man då måste höja ljudnivån på samtalen och då kan det bli lite "skolmatsal" över det hela när folk halvskriker för att överrösta både musik och andra gäster.
    Om ni verkligen vill ha musik under middagen så kör på något lågmält, bara ren musik ingen sång. Det kan funka...
    Känn efter bara att det funkar och se till att på något enkelt sätt kunna justera volymen (antingen genom kontakt med musikerna eller genom att ni kommer åt att sänka på stereon/datorn enkelt) 

Svar på tråden Vi vill ha musik men ingen dans/fest - hur löser jag det?