• ThereseV

Svårt att få klänning såld?

Ni som har sålt era brudklänningar, har dom varit svåra att få sålda?

Jag köpte en klänning för några månader sedan men igår ramlade jag över min drömklänning! Den första är verkligen jättefin den också och helst hade jag velat ha båda, men det har jag inte riktigt råd med.. Så nu måste jag alltså sälja den första om jag ska kuna köpa drömklänningen... Den är bara undanhängd till idag så jag måste verkligen bestämma mig NU om jag ska köpa den.. Vågar man chansa på att man får såld den första klänningen eller är dom skitsvåra att bli av med? =S 

• Svar på tråden Svårt att få klänning såld?
  • Tokig

Det är hyfsat svårt att få klänningar sålda. Jag lyckades bli med tre brudklänningar innan jag gifte mig. Jag är nu lyckats sälja två av dom men har fortfarande kvar den som jag faktiskt bar på min bröllopsdag.

http://www.blocket.se/jonkoping/Vacker__stilren_och_klassisk_brudklanning_45189361.htm?ma=1

De två som jag sålde fick jag gå ner ganska mycket i pris på, men det gjorde jag gärna bara för att slippa "lagerhålla dom". Och även om jag sänkt priset på den som jag har kvar + att jag t om skriver att jag är öppen för bud så har jag inte haft några som varit intresserade.

Så ja. det är rätt svårt. Men det går. Så länge man har tid och tålamod så borde rätt person dyka upp till slut.

Lycka till.

• Mustikka

Åååh snacka om samma problem. Min var ju för stor också. Men ge inte upp. Och klänningen är viktigt du ska inte behöva ångra dig sen. Har du råd med en ny? Då ska du köps ny. Vi har det lite tight men fixade endå till att kunna köpa den klänningen jag ville ha. Man får prioritera bort vissa saker. Och sen hoppas klänningen blir såld så man får lite extra.

• Mustikka

Tokig! Oj din klänning var till och med super billig och fin. www.blocket.se/vi/45235032.htm det är min klänning tycker den är så fin. De så konstigt när ingen passar på. Alla våra klänningar är fina så varför köper ingen dem är frågan? ? Vi får hålla tummarna tjejetu

• ThereseV

Ja man tycker ju att det borde vara mkt lättare att få dom sålda...min är ju tex inte ens använd =S 

• Jeanette08

Själv har jag inte ens provat att sälja en klänning, utan håller på att titta efter klänning på Blocket och ska även kika i butiker.

Men jag tror att dte är så som någon skrev ovan att köper man på Blocket så vill man ha den riktigt billigt, annars så kan man lika gärna köpa den ny i butik.

Med undantag om du är ute efter en speciell klänning och den kanske är från förra årets kollektion ochi nte finsn kvar i någon butik längre.

• ThereseV

Men är det så liten skillnad mellan en begagnad och en oanvänd klänning på blocket? Den oanvända är ju i samma skick som i butiken, fast billigare..även om den inte kostar 2000..

• Mustikka
    ThereseV skrev 2013-02-27 16:54:39 följande:
    Men är det så liten skillnad mellan en begagnad och en oanvänd klänning på blocket? Den oanvända är ju i samma skick som i butiken, fast billigare..även om den inte kostar 2000..
    Det är just det jag funderat på också. En ny klänning borde ju inte vara så billig eftersom den är splitterny, Ingen som svettats i den eller smutsat ner osv. Oftast behövs kemtvätt och strykning osv. En ny slipper man ju sånt. Tror inte folk riktigt tänker. Tror man bara tittar på priset Rynkar på näsan
  • msE

en annan faktor som spelar in när man säljer vidare är ju att både modell, storlek och längd ska stämma, det kan ju vara så att ingen passar in på alla de tre faktorerna? mkt fina klänningar ni länkat till, hoppas ni hittat en köpare, annars har ni funderat på o lägga in dom här under köp o sälj ??

• Jeanette08
    ThereseV skrev 2013-02-27 16:54:39 följande:

Jag tänker nog inte så mycket på hur använd den är, för de verkar ju bara vara använda en gång och sedan tvättade.

Däermot så är det ju lättare om man prövar i en butik och någonting måste justeras att få hjälp av personalen/sömmerska direkt med vad som går alt. inte går att fixa till.

Köper du på Blocket så känns den biten svårare.

• aviman

Jag sålde en brudklänning via blocket :) En oanvänd.

Jag tror en del av tricket är att ha riktigt bra bilder, som visar bra och som inte lämnar något åt slumpen. Finns det vackra detaljer i klänningen? Fotografera dem, var noga med att visa dem.
    Glöm inte att sätta klänningen i ett sammanhang, så att en ev. köpare kan sätta in klänningen i sitt drömbröllop - en bild som säger "det här är klänningen för dig, tänk på möjligheterna!"

lycka till Solig 

• lurigmumin

Jag tror det beror väldigt mycket på modellen! När jag letade klänning så kollade jag mkt på blocket eftersom jag ville ha spets och det är ganska kostsamt. Jag köpte till slut min i butik iaf på rea. Några månader senare kom en exakt likadan klänning ut på blocket för mer eller mindre samma pris! Den ligger inte kvar nu men den var kvar väldigt länge.... 

Tror att vissa är lättare att sälja än andra. Men att man måste vara beredd på att man inte får ut mer än hälften för många.

• Chinchilli

Det som ställer till det mest är nog:

Kinaklänningar, billigare än era, man kan få dem uppsydda och ändrade helt efter sina önskemål (sen är det alltid en chansning)

Priset, kollar man begagnade klänningar vill mna ha dem billigt, skulle jag sälja min klänning som jag köpte för 12000:- skulle jag sätta ett pris på kanske 3000:-, alltsåen fjärdedel av nypriset.

• ThereseV
    Jeanette08 skrev 2013-02-27 18:19:13 följande:

Jag tänker nog inte så mycket på hur använd den är, för de verkar ju bara vara använda en gång och sedan tvättade.

Däermot så är det ju lättare om man prövar i en butik och någonting måste justeras att få hjälp av personalen/sömmerska direkt med vad som går alt. inte går att fixa till.

Köper du på Blocket så känns den biten svårare.

Men även om dom bara är använda en gång så kan en klänning ta ganska mycket stryk..den släpas efter golvet/trampas på och kan få revor och liknande, fläckar som inte går bort osv...

På flera ställen som jag ar kollat på så har dom inte haft möjlighet att justera i butiken, utan man har i så fall blivit rekommenderad en vanlig sömmserska så på så sätt så är det ju inte alltid jättestor skillnad...
    Chinchilli skrev 2013-02-27 19:42:48 följande:
    Det som ställer till det mest är nog:

Kinaklänningar, billigare än era, man kan få dem uppsydda och ändrade helt efter sina önskemål (sen är det alltid en chansning)

Priset, kollar man begagnade klänningar vill mna ha dem billigt, skulle jag sälja min klänning som jag köpte för 12000:- skulle jag sätta ett pris på kanske 3000:-, alltsåen fjärdedel av nypriset.

Absolut. Kinaklänningar ställer alltid till det, men man får ju ofta också lite vad man betalar för...
    Sen så handlar det ju i det här fallet inte om en begagnad klänning.. Den har bara rest från butiken till oss i en sådan där "väska" och sedan bara hängt i garderoben, på samma sätt som den skulle ha hängt i butiken.. Tappar den verkligen så mkt i värde av det? 

• Mustikka

Usch får ju magsår när man tänker på det! Det har ju inte längre så mycket med pengarna att göra heller, känns så otroligt synd att kläder som är sydda i kina inte alls har samma kvalité som dem i butik, oftast! Och Att man ska sälja en klänning som är helt oanvänd till priser av en begagnad kina klänning känns inte helt okej! Då har jag den hellre hemma i skåpet tills något är intresserad av den, Ger faktiskt hellre bort den till någon jag känner än att sälja den för 2000:- 

• yavanna81
    ThereseV skrev 2013-02-27 19:58:59 följande:
    Sen så handlar det ju i det här fallet inte om en begagnad klänning.. Den har bara rest från butiken till oss i en sådan där "väska" och sedan bara hängt i garderoben, på samma sätt som den skulle ha hängt i butiken.. Tappar den verkligen så mkt i värde av det?

Tyvärr gör den det. Det är ju som att köpa en bil som tappar flera 10 000 kr i värde när du kör ut från parkeringen. Det handlar ju om att du inte är en butik där man kan testa tills man hittar rätt klänning, att du inte kan erbjuda fler storlekar och att man ev måste köpa utan att prova först. Dessutom har du som privatperson inget behov att av skydda ditt rykte el krav att leva upp till konsumentköplagen ifall nått är fel med klänningen osv.

Kollar man brudklänningar på annons är man oftast ute efter billigt, att det var mycket dyrare i butiken spelar ingen roll för den som köper liksom. Men med rätt pris komemr du att sälja.

Dessutom är det ju såhär med nästan allt man säljer som privatperson, även om det är oanvänt. Hyllor som kostar 600 kr på Ikea går för 200 kr på blocket osv.

Förlåt om jag gör dig nerslagen och lycka till!

• Mmmaria

Jag sålde min klänning på Blocket i november (använd av mig på bröllopet). Det tog bara en vecka.

Klänningen kostade 7500 i butik, men ca 9500 inkl sömnad, klänningspåse och kemtvätt.

Jag fick de 6000 som jag begärde vilket kändes jättebra. Jag hade inte så bråttom så jag skrev t.o.m att jag inte var intresserad av att sälja den billigare utan behöll den hellre då.

Jag hade lagt ut fina bilder från bröllopet och det är nog bättre än att bara hänga den på en galge. Modellbilder funkar nog också bra.

De som köper på Blocket är inte bara intresserade av billiga klänningar utan det kan vara så att de har bråttom och inte hinner/vill beställa en ny i butik.

Jobbigt att du har bråttom. Håller tummarna!

• ThereseV

Sambon överraskade mig med att lägga handpenningen på drömklänningen (jag har verkligen världens bästa sambo!) så det är inte lika panik med att sälja. Ska helst få den såld innan bröllopet men 4 månader känns ändå inte helt kört:) Lite oroväckande att läsa hur svårt det är, men skönt att höra att det inte är omöjligt:)

Svar på tråden Svårt att få klänning såld?