• Anonym (Fundersam)

    Bjuda in syskonets x och brorsbarnens mor?

    Hur gör man när man får frågan från sin brors förra smabo, som även är mor till hans barn, hör av sig och frågar om hon också kommer stå med på barnens inbjudan till vårt bröllop?
    Till saken hör den att min bror lämnade henne på grund av hennes alkholmissbruk. Och flyttade in hos en bekant som ha nu startat ett förhållande med.
    Hans fördetta bara gråter och ringer både mig och min mor var och varannan dag för att vi skall få honom att vilja gå tillbaka till henne.
    Jag vill som ni kanske förstår inte ha med henne på vårt bröllop då det florerar alkohol och då min bror kommer att vara där med sin nya. Samtidigt vill jag inte slå undan benen helt för henne utan tala om det på ett snällt och trevligt sätt. Men hur gör man när hon frågar ofta och säger att hon vill vara med och fira vår lycka? Hur säger man nej på ett fint sätt?
    Tacksam för svar. 

  • Svar på tråden Bjuda in syskonets x och brorsbarnens mor?
  • sommar2014

    Oj, vilken jobbig situation! Själv skulle jag aldrig våga be att få bli inbjuden på det sättet.... Kan din bror prata med henne? Jag tycker inte att hon har någon "rätt" att få gå på bröllopet för att hennes barns pappas syskon gifter sig.

  • Anonym

    vet att det är lättare sagt än gjort, men man får helt enkelt säga att det inte riktigt passar sig. Ibland är det bättre att bara säga det rakt ut än att dra ut på det och att försöka linda in det.

    hur känner din bror inför detta? blir det inte lättare för alla parter att slappna av och ha roligt på bröllopet om du inte bjuder henne? Vet att det låter hemskt men egentligen så kanske det blir lättare för henne att släppa taget om din bror då. Om du bjuder in henne så kommer hon bara att tro att det ligger något bakom o att hon fortfarande har en chans med din bror. men förstår ditt dilemma!

  • Anonym (Förstår)

    Förstår om situationen är svår, men den hade varit ännu svårare om du hade kunnat tänka dig att bjuda denna person om hon stått dig nära på olika sätt... Det är inte lätt att svara nej på en direkt fråga huruvida man är bjuden eller ej när personen i fråga inte är bjuden, jag har själv försökt slingra mig ifrån att svara direkt när en av mina kusiner (som inte kommer bjudas) frågade mig samma sak.


     


    Så nu till din fråga. Jag tror det bästa är att vara ärlig, utan att kanske gå in på alla detaljer (alkohol, ny flickvän)... Förstår om det är svårt, men du kanske kan säga att det är din dag och att din bror därför kommer att vara där, och att det skulle bli för komplicerat om även hon skulle komma? Innerst inne borde hon nog förstå att det inte är så lämpligt att hon kommer. Samtidigt kan man ju hoppas att hon inte VILL komma om hon inte önskad...

  • jimmyojennifer

    Oj vad svårt. Var ärlig säger jag. Kanske inte behöver berätta hela sanningen men säga att hon tyvärr r inte är bjuden. Ni uppskattar att hon är glad för er skull men att det inte är lämpligt. 

    Jag tror inte att det går att göra på ett  sätt som gör henne glad eller mindre ledsen. Det är inte lämpligt att hon kommer av alla skäl du angett och ni vill inte ha henne där. 
    Så, var ärlig bara. Det är jätte svårt ja! Men du har  två val, var ärlig eller bjud henne. 

    Önskar att det fanns ett bra sätt att lösa en sådan här situation.

    Lycka till

  • PiaB

    Jag skulle säga som det är, nej du kommer inte att bli bjuden eftersom vi firar med släkt och nära vänner. Broderns ex kan ju inte anses som nära om inte du och hon skulle råkat vara goda vänner. Du har ju inga band till henne och barnen blir väl bjudna med sin pappa. Tror ärligt talat att hon bara frösöker få till ett tillfälle att träffa din bror. Jag tror inte det skulle vara trevligt för din brr och hans nya heller om hon var där.


     


    Så försök säga som det är, och försök att inte linda in det för mycket att det beror på det ena och det andra. Hon är helt enkelt inte bjuden. Folk frågar mig också om de får komma och jag säger nej, vi ska fira med släkt och nära vänner.


  • Anonym (Fundersam)

    Tack för alla svar. 
    Kommer vara lättare att möta henne nu.
    Vi var nära förut men är det inte längre så hade hon inte varit mor till mina brorsbarn så hade jag inte ens tänkt tanken och hade nog haft lättare att bara säga Ja.
    Min bror säger att det är upp till mig ena dagen nästa säger han att om hon kommer så kommer inte han och han är mycket viktigare än hon någonsin kommer att vara.
    Tack alla  

  • Anonym (Fundersam)

    Had ett samtal med fd svägerskan i fråga och hon sa att hon förstod om hon inte var bjuden och tog det ganska bra.
    Till inbjudan till barnen kom (då barnen är vuxna och bor hos henne). 
    Vi har skrivit i inbjudan att hon är välkommen till kyrkan. Men det sket hon i. Hon ringde och skrek och grät. Det var jätte jobbigt att höra henne och jag har nog aldrig fått en sådan utskällning tidigare. Hon spelade verkligen på mitt samvete. Och hur mycket hon hjälpt mig förut (senaste var 2010 när jag blev 30). 
    Det gör ont att såra någon så men samtidigt sa hon att hon förstod innan vi skickade ut inbjudningarna vilket gjorde allt så mycket lättare.  

  • PiaB

    Hon verkar inte må riktigt bra som beter sig på det viset. Tycker inte du ska ha dåligt samvete eller känna att du sårar henne. Som du säger, hon spelar på dina känslor. Verkar lite drama queen över henne. Hon borde förstå att hon inte tillhör släkten längre. Hennes vuxna barn kan bli bjudna på en massa saker som inte hon har att göra med. Herregud, det är som om min brors ex skulle kräva att få komma för att hennes barn ska komma. Verkar ju inte klokt.


Svar på tråden Bjuda in syskonets x och brorsbarnens mor?