• Tessa
    Äldre 19 Feb 21:23
    3106 visningar
    5 svar
    5
    3106

    Släktnamn

    Hej alla namnexperter och duktiga tyckare!

    Jag har äntligen hittat ett efternamn som min M2B också finner fint. Det är ett gammalt släktnamn från min sida. Min farfars mormor (född 1859) hette Matlin i efternamn. Jag tyckte det var ett fint namn och passar både mig och den blivande. 

    Jag förstår att man har rätt att ta ett släktnamn i rakt nedåtstigande led. Och jag antar att min farfars mormor är ett nedåtstigande led? Men hur långt bak i generationerna får man gå? Jag kollade upp Matlin på SCB.se och där är det endast listat två personer med detta efternamn. Verkar vara vanligare namn att heta i USA t.ex.

    Hjälp med experttips och tyckande uppskattas! Skrattande 

  • Svar på tråden Släktnamn
  • fayefa­ye
    Äldre 19 Feb 21:26
    #1

    Fyra generationer bakpåt får man gå, så det ska nog funka :)


  • fayefa­ye
    Äldre 19 Feb 21:33
    #2

    Kan va bra att veta att man måste skaffa fram papper på alla i hela ledet upp till släktingen som heter det och eventuellt en person till bakåt. Man måste nämligen bevisa att namnet burits i minst två generationer. Man får kontakta landsarkivet i de stad man bor för att få dophandlingar.


  • Tessa
    Äldre 19 Feb 21:41
    #3
    fayefaye skrev 2013-02-19 21:33:56 följande:
    Kan va bra att veta att man måste skaffa fram papper på alla i hela ledet upp till släktingen som heter det och eventuellt en person till bakåt. Man måste nämligen bevisa att namnet burits i minst två generationer. Man får kontakta landsarkivet i de stad man bor för att få dophandlingar.
    Det är bra att veta. Det var i alla fall min farfars mormors namn innan hon gifte sig. Före det kom det från hennes pappa. Så det är alltså ingen efter henne som hetat det. Men fråga och ansöka kan man ju göra ändå! Glad
  • Äldre 19 Feb 21:57
    #4

    Man får återta gamla släktnamn om man kan styrka att det burits i rakt nedstigande led, men detta bytet får man då göra genom patent och registreringsverket. Nedstående länk ger dig all info du behöver. Tänk på att det kostar att ansöka om ett byte!


    http://www.prv.se/sv/Personnamn/Byta-personnamn/Byta-efternamn/gamla-slaktnamn/

  • Carina­10
    Äldre 24 Mar 11:01
    #5

    Ring PRV. Dom ger bäst svar.
    Jag har bytt mitt o det var min mormors flicknamn. Fick bevisa släktskap via allas personbevis o så betala för bytet.
    Det var det värt :))

Svar på tråden Släktnamn