• Äldre 18 Feb 17:22
    18931 visningar
    21 svar
    21
    18931

    Allergisk mot vanligt smink, vet du om märkena jag kan använda har det jag behöver för dagen?

    Jag är som titeln säger allergisk mot vanligt smink, det vill säga loeral, maxfactor, meybelline, make up store mm. Jag tål inte parfymerna och kemikalierna i dem. Tål inte vanliga mineralproduker heller...

    De märken jag tål är Clinique, NuSkin och det verkar som att Lancôme kanske funkar (köpte en ögonskugga i julas som jag inte reagerat på än, hoppas, hoppas).

    Vad behöver man då i sminkväg för att klara en heldag som brud? Vilka produkter behöver jag/ är bra att ha och har dom här märkena något ni rekomenderar? 

  • Svar på tråden Allergisk mot vanligt smink, vet du om märkena jag kan använda har det jag behöver för dagen?
  • Äldre 21 Feb 16:25
    #11
    CarolinZ skrev 2013-02-20 21:45:44 följande:
    Själv lägger jag Cliniques suveräna concealer all about eyes över hela ögonlocket, och den fäster sminket väldigt bra på mig åtminstone. Den dämpar svullnad och täcker allt dessutom. För ansiktet har lancome primers, men be om att få med ett prov så du verkligen kan testa att du tål... Cliniques löspuder är ju också ett bra tips för att fixera makeupen.
    Jag ÄLSKAR all about eyes! <3 Den har hjälpt mina känsliga ögon oerhört! Så den skulle funka under en bröllops-make med?  Använder den varje dag, men jag tycker/har inte tänkt på att den håller ögon-makeen så bra... 
    Chicita skrev 2013-02-20 23:16:56 följande:
    I absolut värsta fall kanske du kan springa in på toan någon gång under kvällen för att bättra på sminket.
    Det är ju ändå dina produkter, så dom kan du ju ta med dig för lite uppfräschning. Glad 
    Det såklart! ;) 
  • Äldre 21 Feb 17:19
    #12
    Vichy skrev 2013-02-20 12:16:41 följande:
    Huden runt mina ögon blir spruckna som vinterläppar eller nariga händer.... :s
    Men det kanske kan vara värt att kolla då... :) 
    Mina ögonlock har blivt så mycket bättre sedan jag började använda cliniques all about eyes rich.
  • Äldre 21 Feb 18:11
    #13
    Fjärilen skrev 2013-02-21 17:19:26 följande:
    Mina ögonlock har blivt så mycket bättre sedan jag började använda cliniques all about eyes rich.
    Jag använder den vanliga, den som bara heter all about eyes!
  • Äldre 21 Feb 22:22
    #14

    Vichy - all about eyes går utmärkt under mejken. Generellt sett så sitter allt smink bättre på rengjord återfuktad hud. Det finns dessutom en jättebra färgad concealer som också heter All about eyes, som jag alltid lägger både under ögat för att täcka mörka ringar, och på hela ögonlocket under ögonskuggan vilket får den att sitta mycket bättre...

  • Äldre 21 Feb 22:40
    #15
    CarolinZ skrev 2013-02-21 22:22:58 följande:
    Vichy - all about eyes går utmärkt under mejken. Generellt sett så sitter allt smink bättre på rengjord återfuktad hud. Det finns dessutom en jättebra färgad concealer som också heter All about eyes, som jag alltid lägger både under ögat för att täcka mörka ringar, och på hela ögonlocket under ögonskuggan vilket får den att sitta mycket bättre...
    Jag använder all about eyes varje dag men har aldrig tänkt på att de gör så stor skildnad. Jag brukar också lägga lite av min aribrush concealer vid ögat när jag sminkar mej. Men jag tycker inte att det sitter så bra som jag skulle vilja iallafall... :/
  • Äldre 22 Feb 20:58
    #16

    Jag använder ingen primer och inget speciellt märke på ögonskuggorna...
    Men ändå sitter dom där dom ska hela dagen.

    Det jag gör är helt enkelt att fukta penseln lite och sen jobba in ögonskuggan ordentligt.
    Alltså jag målar inte på den som om det var akvarellfärg och kör på tjocka lager för att få bra färg. Utan jag verkligen arbetar in ögonskuggorna i huden och blandar dom ordentligt (och suddar ut kanterna så det blir snyggt och lagom diskret)

  • Äldre 22 Feb 21:12
    #17
    Chicita skrev 2013-02-22 20:58:32 följande:
    Jag använder ingen primer och inget speciellt märke på ögonskuggorna...
    Men ändå sitter dom där dom ska hela dagen.

    Det jag gör är helt enkelt att fukta penseln lite och sen jobba in ögonskuggan ordentligt.
    Alltså jag målar inte på den som om det var akvarellfärg och kör på tjocka lager för att få bra färg. Utan jag verkligen arbetar in ögonskuggorna i huden och blandar dom ordentligt (och suddar ut kanterna så det blir snyggt och lagom diskret)
    Aha! Vatten alltså! Har jag aldrig tänkt på att det skulle hjälpa.... Det måste jag testa till nästa helkväll och se om det funkar! Tack! :)
  • Äldre 22 Feb 21:19
    #18
    Vichy skrev 2013-02-22 21:12:46 följande:
    Aha! Vatten alltså! Har jag aldrig tänkt på att det skulle hjälpa.... Det måste jag testa till nästa helkväll och se om det funkar! Tack! :)
    Jag klarar hela dagen på jobbet i alla fall.
    Men du behöver bara fukta penseln (fukta inte blöta. Jag blöter typ handen och gnuggar borsten mot den sen innan jag tar ögonskugga med den) om du vill få en intensivare färg.
    Om du vill ha en mer diskret sminkning så räcker det bara att jobba med penseln.
    Tänk dig att du i princip gnuggar in pigmentet i huden.
    Man behöver inte trycka hårt, det är penseln som ska göra jobbet Glad 
  • Äldre 26 Feb 14:46
    #19

    Skulle varna dig för Lancômes foundation, har även jag superkänslig hy och köpte en av deras foundations då jag inte haft några problem med deras andra produkter. Det är inte så att jag får utslag och eksem av den men den svir så in bänken om du inte har ett halvcentimeter tjockt lager med primer under. Så ingen rekommendation.

    Dock är MAC ett jättebra märke som jag aldrig haft någon reaktion mot, och har använt deras produkter ett bra tag nu. Särskilt deras studio fix foundation/puder (båda i samma burk) i puderform, hur bra som helst och täcker super!

    Om du letar efter mascaror så är Helena Rubenstein ett tips, dyrt men sååå prisvärt. Läppstift har även MAC jättebra, de har även en jättebra primer till läpparna, som gör dem helt sammetslena. =)


  • Äldre 27 Feb 08:58
    #20

    Vill tipsa om Paula´s Choice, där kan ni med största sannolikhet hitta det ni behöver för just er hy. Finns bara på nätet och alla som testar är helt lyriska.

  • Äldre 29 Dec 11:46
    #21

    Lite sen med svar men kan starkt rekommendera VMVhypoallergenics! Finns att köpa på www.waxandvelvet.se.

    Finns smink, hudvård, rakprodukter, produkter för barn, produkter för rosasea & psoriasis mm.

Svar på tråden Allergisk mot vanligt smink, vet du om märkena jag kan använda har det jag behöver för dagen?