• Fremm
    Äldre 16 Feb 17:25
    7214 visningar
    17 svar
    17
    7214

    Tips på enkla, prisvärda fotoböcker med bra kvalité, tack!

    Hej,

    Sitter nu här med en triljon bilder från bröllop, bröllopsresa, hela förra årets foton... det är ett gäng kan jag säga för en fotogalning som jag... däremot har jag tidigare varit flitig med att scrappa mina album men nu känner jag att tiden inte räcker till, till detta så därför har jag tänkt att beställa fotoböcker istället.

    Eftersom jag nu behöver göra ett gäng olika så vill jag gärna hitta rätt leverantör av fotoböcker på en gång då jag vill att alla ska ha samma format och utseende, jag skulle vilja ha följande:

    -lätthanterligt program där man kan skriva texter och där den säger till om bilden är av för låg kvalité. Gärna att man kan göra collage på sidorna.

    -prisvärt men ändå viktigast att det blir bra kvalité på bilderna och hållbara foton.

    -flexibelt med storlek och antal sidor..

    Vet inte om jag glömt något nu men jag tar tacksamt emot era erfarenheter på var ni beställt från för ställen och för- och nackdelar med dem?

    Stort Tack på förhand!! 


  • Svar på tråden Tips på enkla, prisvärda fotoböcker med bra kvalité, tack!
  • xMaria­x
    Äldre 16 Feb 17:27
    #1

    Fujicolor skulle jag beställa från om jag skulle göra en fotobok. Lätthanterligt och snyggt!

  • Fremm
    Äldre 16 Feb 17:46
    #2
    xMariax skrev 2013-02-16 17:27:28 följande:
    Fujicolor skulle jag beställa från om jag skulle göra en fotobok. Lätthanterligt och snyggt!
    Tack! Ska kolla det! 

    Det står väl mellan Fuji color, Japanfoto och ifolor... det är väl de jag hört lovordas om men vet inte skillnaden... får kolla lite!

    Gärna fler tips och erfarenheter! 
  • xMaria­x
    Äldre 16 Feb 17:53
    #3
    Fremm skrev 2013-02-16 17:46:28 följande:
    Tack! Ska kolla det! 

    Det står väl mellan Fuji color, Japanfoto och ifolor... det är väl de jag hört lovordas om men vet inte skillnaden... får kolla lite!

    Gärna fler tips och erfarenheter! 
    Ett annat alternativ är ju att scrappa på datorn (tex på Photoshop) och trycka som en vanlig bok hos ett förlag. Det skulle ju ta mer tid och kosta någon hundralapp mer kanske man då får man det ju iaf exakt som man vill ha den.
  • mimmi
    Äldre 16 Feb 17:54
    #4

    Fuji har jg varit nöjd med tidigare, men även önskefoto! De sistnämnda brukar dessutom finnas på wrap så då kan du spara en slant!

  • Äldre 18 Feb 13:17
    #5

    Fujidirekt fujidirekt! Jag beställde därifrån och fick min bok på två dagar. De har allt du efterfrågade. Kolla där!

  • Äldre 18 Feb 13:18
    #6

    Jag använder JapanPhoto och tycker det är bra!

  • Äldre 18 Feb 13:22
    #7

    Fotoboken på Fuji!

  • kudde
    Äldre 18 Feb 14:01
    #8

    Crimson. Alla gånger. :)

  • Mmmari­a
    Äldre 18 Feb 15:40
    #9

    Jag har stor erfarenhet av att göra fotoböcker. Gör många varje år.


    Jag använder bara Ifolor (www.ifolor.se) nu. Har provat andra, men Ifolor är enkla och jag gillar deras deluxe-bok med tjockt mattare papper (inga fingeravtryck) och utan mittskarv. Jag har flera kompisar som provat och därefter fortsatt med Ifolor så något bra måste det vara.


    De är inte billiga, men eftersom de känns lyxiga så kanske man kan säga prisvärda trots allt. Om man ändå ska ta sig tid att göra en fotobok så tycker jag att man ska göra det så snyggt som möjligt.


    Ifolor har många olika format och man väljer antal sidor. Man väljer en mall för en sida, men sedan kan man ändra storleken på bilderna, flytta dem och lägga till fler foton och texter så det är väldigt flexibelt om man vill. Jag gillar deras teman (bakgrunder "bröllop" och "bebis" tex) och deras olika bakgrundsmönster och små bilder som man kan lägga in.


    Lycka till

  • Aniara­4
    Äldre 18 Feb 17:02
    #10

    Jag har gjort på foto.ica.se , de har ofta kampanjer med upp till 70% rabatt på bl.a. fotoböcker, så jag har lyckats göra böcker väldigt billigt både från bröllopet och från bröllopsresan. (Och även senare efter en kompis möhippa.) Jag tyckte programmet var lätthanterligt. Det enda är att när jag valde att flytta runt bilderna själv och la dem precis i kanten så skars de av lite närmare än vad det såg ut i programmet. Så håll lite marginal (det kan ju även vara marginal inom själva bilden). Det verkar inte vara någon sådan kampanj just nu, men vem vet, det kan komma nästa vecka eller...

    Crimson har förmodligen bättre kvalitet, men eftersom jag fick böcker med 100 sidor för 2-300 var jag inte så kräsen! Guld i mun

  • SofiaM­agdale­na
    Äldre 18 Feb 17:08
    #11

    Jag har gjort två fotoböcker med önskefoto och är väldigt nöjd. Deras program är enkelt att använda och man kan göra att själv eller få hjälp om man så vill.

    Lycka till! 

  • Oskars­dotter
    Äldre 18 Feb 17:17
    #12

    Fotoklok,se tipsade min fotograf om!

  • Fremm
    Äldre 22 Feb 11:26
    #13

    Stort Tack för att ni tagit er tid att tipsa! Kan inte påstå att jag fått lättare att välja ställe men lite klokare har jag blivit iaf! ;)

    Har laddat ner ett antal fotoboksprogram till datorn för att själva kolla vad möjligheterna är och hur lätthanterligt programmen är men hua va svårt...

    Jag kan tänka mig att betala en slant (inte hutlöst) för att de ska kännas extra fina, vara extra bra kvalitét osv... det är ju trots allt bröllopsalbumen.

    Framkallar ju mina foton från crimson så ska kolla in deras fotoboksprogram oxå - annars så är jag just nu nyfiken på ifolor, japanfoto eller ev fotoklok... men som sagt fuji verkar ha många nöjda kunder de med...

    Ös gärna på med mer omdömen och ris och ros om de olika fotoboksföretagen...

    Mmmaria, vilka andra har du testat och jämfört med, vad är positivt med ifolor jämfört med de du testat tidigare?

    Tack igen! :)


  • Mmmari­a
    Äldre 22 Feb 12:43
    #14

    Hej igen!


    Det var ett bra tag sedan jag använde andra leverantörer så minnet är inte det bästa. Har för mig att jag gjorde memoryspel med Japan photo och då kunde man inte spara det man lagt upp vilket irriterade mig. Vet ej hur det är med deras fotoböcker. Sedan har jag hoppat på riktigt billiga erbjudanden, tror att det var från Ica och Önskefoto. Tyckte väl inte att de var lika roliga och enkla (var iofs van vid Ifolor då). Har för mig att andra leverantörer har haft bakgrunder och teman som inte jag gillat. Ifolors bakgrunder är tecknade och tar inte så mycket fokus från fotona. Svårt att förklara. Totalt sett så gillade jag Ifolor från början och tyckte att de var lätta att jobba med.


    Tänk på att Ifolor har 10-15 % rabatt en gång i månaden så gör fotoboken, men beställ den inte förrän det är rabatt : )

  • Äldre 25 Feb 13:38
    #15

    Hej,

    Jag beställer alla mina fotoböcker hos Önskefoto (www.onskefoto.se) och har alltid varit nöjd med resultatet. De har många olika storlekar och format på fotoböckerna och fotoboksprogrammet är enkelt att använda. Alla fotoböcker jag bestället är i formatet liggande L (28 x 21 cm) och det en en fin samling i min bokhylla.

    Det finns en mängd olika ramar, bakgrunder mm i olika teman som gör att fotoboken bli ännu finare. Jag vill tipsa om att tex använda bakgrunder i temat 'Bröllop' om du ska göra en bröllopsbok.

    Ett extra plus är att deras kundtjänst är hur gullig som helst. jag ringde in en gång för att få hjälp med att skapa min fotobok och tjejen i telefonen var riktigt trevlig, tålmodig och hjälpsam.

    Lycka till med dina fotoböcker! :)

  • Äldre 8 Mar 21:01
    #16

    Enkelt program endå full frihet och bra pris hittade jag efter mycket testande hos fotobok.com De ha 2 olika boklinjer och deras fotobok som är framkallad på fotopapper kan jag rekommendera varmt.

  • Äldre 9 Mar 16:55
    #17

    Som sagt använder jag mig av JapanPhoto...har kommit in i deras system nu och tycker det finns många layouts att välja på och går ju att göra hur man vill

    I alla fall har de en deal nu genom Let's deal om  man vill komma över en lite billigare fotobok. Måste dock beställa innan sista april....tänkte bara att jag tipsar. Använde själv en Let's deal-kod till en av mina fotoböcker.

    här är i alla fall en länk dit (hoppas det inte räknas som reklam)...tipsar bara:)

    www.letsdeal.se/deal/3557747/

Svar på tråden Tips på enkla, prisvärda fotoböcker med bra kvalité, tack!