• Grodprinsens brud

Detta med klädkoder alltså... HJÄLP.

Jag som alltid har tydliga åsikter till andra i denna frågan står nu rådvill... Egentligen vill jag ha klädkod "Mörk kostym" men jag vet att alla i min släkt inte har råd att köpa finare finklänningar (i min värld motsvara det typ Coast eller Karen Millen även om HM har en del fint) så jag funderar på att sänka finhetsgraden till "kavaj" men då är risken att vissa släktingar dyker upp i jeans och keps (även om detta inte är enligt "reglerna"). Min fråga är:

kan man skriva Kavaj/Mörk kostym på inbjudan
    och sedan ha följande förklaring på bloggen? Eller har ni andra tankar?
    ____________________________________________________________________________________
    KLÄDKOD

Vad det är svårt med klädkoder! Vi kör på "kavaj/mörk kostym" så gäller samma för killarna och tjejerna får välja vad de vill av finkläder!

Han: Hel mörk kostym med slips eller fluga

Hon: En klänning/kjol/byxdress som du känner dig snygg i! 

____________________________________________________________________________________ 

• Svar på tråden Detta med klädkoder alltså... HJÄLP.
  • PiaB

Vi har valt Kavaj. Vad ni än väljer så kan folk komma i jeans. En klädkod är inte tvingande. Om ni vet att vissa inte ha råd att köpa nya kläder tycker jag ni ska välja kavaj. Vi beskrev vår klädkod, förutom en länk, på hemsidan. Om du vill se hur vi skrev kan du klicka på sidfoten och gå in på För bröllopsgäster

• Chicita

Jag skulle valt klädkoden Mörk Kostym om det är det ni vill ha.

Men sen på hemsidan gjort en kategori angående klädkod och förklara att ni inte vill att folk springer ut och köper dyra kläder som dom inte kommer använda igen.

Man kan faktiskt vara helt rätt i en klänning som egentligen är helt fel. Även en kortare bomullsklänning i rätt snitt och rätt färg kan passa in på en högre klädkod.
    Klädkoden sätter ju en nivå, sen är det helt fritt för alla att följa den om dom vill.
    Så virra inte till det för era gäster.
    Sätt en nivå ni känner passar in för dagen och förklara på ett fint sätt sen att det viktigaste är att dom kommer, inte vilka kläder dom har på sig Glad

• PiaB

Helt OT, tittade på din hemsida och såg att vi har (nästan) samma yrke. Jag är förskollärare med förkärlek för ateljén då jag även är bildlärare i botten. Härligt jobb! Och snygg sida

• Grodprinsens brud
    PiaB skrev 2013-02-13 14:53:40 följande:
    Helt OT, tittade på din hemsida och såg att vi har (nästan) samma yrke. Jag är förskollärare med förkärlek för ateljén då jag även är bildlärare i botten. Härligt jobb! Och snygg sida
    Haha vad roligt! Det är alltid roligt att hitta nya kontakter Skrattande Titta gärna in på min jobbarblogg någon gång också då =) Förskoleliv heter den! 
  • decemberbarnet

Gick nyligen på bröllop Mörk kostym och hälften av killarna i gänget var tvungen att investera i en mörkblå/svart kostym... Å andra sidan kan de ju få användning av dem igen. Klänning, som ska vara i finare tyg och knälång, för mig var svårt att hitta under 600-700 kronor, vet att många lade mycket mer och då var jag och kollade på typ MQ-rean.

Vi kommer att ha kavaj, just för att någon slags hel kostym har de flesta killar (eller behöver någon gång) medan man på mörk kostym enbart kan ha enfärgad mörkblå/mörkt grå eller svart och inte får ha sin kristrecks, grå eller ljusa kostym. På kavaj är det ju även ok för de killar som har en sådan att ha sin mörka kostym =)

Antar dock att det i många kretsar är helt självklart att killarna redan har en mörk kostym och då är det väl mer ok.  

• FruForsmark

Hej, varför inte skriva klädkod kavaj och ange föklaringen av dess innebörd på bloggen istället? :) Har aldrig varit med om att någon dykt upp i jeans på ett bröllop (även om man trodde att vissa skulle göra det). Man får ha lite tillit till gästerna att de piffar sig lite extra för dagen

Svar på tråden Detta med klädkoder alltså... HJÄLP.