• kitkät

    Hjälp med formulering!

    Jag & fästmannen min har kört fast med formuleringen av inbjudningskortet, så jag hoppas att någon kan hjälpa oss med detta nu. Vi kommer skicka ut inbjudningskort samt informationskort med närmare info om bröllopet, boendeförslag, klädsel etc. 

    Det är två punkter som vi behöver hjälp med att formulera:
    1. Klädkoden: Vi känner inte att någon klädkod passar vårt bröllop. Vi vill att herrarna ska ha kostym i valfri färg (inte ett måste att kostymen är mörk) och att damerna ska ha festfin kort- eller långklänning, aftonklänning alt. knälång kjol! Hur kan vi formulera detta på ett bra sätt? 

    Jag är syrian och min fästman är svensk. Och på syrianska bröllop så brukar gästerna vara väldigt uppklädda, alltså oftast i aftonklänningar, så vi vill gärna att dom svenska gästerna med hjälp av klädkoden får en hint om vad det är för klädsel som gäller, för att inte känna sig "underklädda".  

    2. Gåvor: Vi kommer att flytta ihop till en gemensam lägenhet först efter bröllopet och kommer alltså behöva inhandla allt till vårt blivande hem från scratch. Men då vi kommer att bjuda över 200 gäster, så vill vi inte önska oss materiella gåvor, för att slippa att få dubbletter av allt. Istället vill vi önska oss frivilliga pengagåvor, så att vi själva kan inhandla det vi vill/behöver.  Hur kan vi formulera det på ett trevligt sätt?  

  • Svar på tråden Hjälp med formulering!
  • Chicita

    Vad är det för fel på klädkod Kavaj? Glad


    Kavaj [redigera]


    Kavaj är numera den minst strikta av vedertagna klädkoder. För män innebär den dock i regel hel kostym, inte udda kavaj. Kostymen kan vara mörk eller ljus beroende på sammanhanget. Skjortan bör vara ljus.[1] Fluga kan användas istället för slips. Kvinnor bär klänning, kjol, dräkt eller byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel och omkring knälång.
    -------------------------------------------------------------------------

    Ni kan ju lägga till en förklaring om den där syrianska delen. Typ:
    Klädkod: Kavaj - och uppåt. Ta något ni känner er bekväma och fina i. Syrianska bröllopsgäster klär gärna upp sig, och det ser vi gärna att även de Svenska gör.

    Gåvor (jag gillar ju rim så håll i dig Tungan ute)

    Vårt gemensamma bo är bara ett skal
    Men, käre gäst, vi gör gärna egna val
    Vi behöver både brödrost, kastruller och fat
    och faktiskt även handdukar till "spa´t"
    Att vi längtar att fylla vårt bo kan vi lova
    Så därför vi vill tipsa dig om en gåva
    Ta med ett kuvert, stoppa i en liten slant
    Lägg i ett kort, förslut varje kant
    Din gåva är valfri, ett kort räcker bra
    Men slanten oss hjälpa förgylla var da'

     

  • tiger

    Min syster gifte sig med en syriansk man och där så pratade hon med alla eller vi, jag och mamma, om vad som brukar gälla när det gäller kläder så ingen skulle känna sig för nedklädd. Funkade jätte bra och alla, speciellt tjejerna, tycket det var super kul att äntligen få klä upp sig till tänderna. Så ta hjälp av din svärmor, svägerska om du har, och förklara vad som gäller så dom kan berätta för alla andra.

    Tycker Chicita formulering är bra på klädsel, annars kan mörk kostym vara ett alternativ www.dn.se/mat-dryck/etikett/kladsel

    För vad de syrianska kvinnorna har på bröllop brukar vi i svensk kultur räkna till aftonklänning, ungefär.

     

  • kitkät
    Chicita,

    Tack för att du tog dig tid att rimma, men jag vet inte riktigt om vi vill ha med rim i inbjudningskorten. Fast jag gillar verkligen ditt rim, så kanske kör på det ändå? Har du något annat tips på hur vi kan formulera oss om gåvor, utan att rimma då? Du som är så bra på formuleringar...

    Och det som är fel på klädkoden Kavaj är just att det är den minst strikta klädkoden. Dom syrianska gästerna kommer då inte klä sig enligt den minst strikta klädkoden kan jag lova dig - männen har alltid hel kostym och kvinnorna har ofta aftonklänning eller festfin kort- eller långklänning. Med andra ord så kommer 140 gäster dyka upp väldigt uppklädda och 70 gäster kommer klä sig enligt den minst strikta klädkoden. Vilket inte känns helt rätt. Självklart behöver inte dom svenska gästerna anpassa sig efter vad dom syrianska gästerna kommer klä sig i, men vi vill ändå formulera en klädkod så att gästerna vet ungefär vilken nivå klädseln kommer ligga på. Och om någon väljer att inte klä sig enligt vår klädkod så är det helt ok. 

    Därför tänkte vi försöka formulera gästernas klädsel med egna ord, istället för att skriva en befintlig klädkod (eftersom ingen riktigt passar känns det som). Kan vi inte skriva så som jag skrev? "Mörk eller ljus kostym gäller för herrarna. För damerna gäller festfin kort- eller långklänning alt. aftonklänning"?  Självklart är inte detta ett krav för gästerna. 
  • kitkät
    tiger,

    Jag kan tänka mig att många, som inte är vana att gå på så stora tillställningar, tycker det är kul att klä upp sig till tänderna! :) Ditt förslag var jättebra, jag ska ta hjälp av svärmor! Men skulle kännas bra att ha det formulerat i inbjudan också. Så ingen behöver undra och känna sig tveksam!  
  • Chicita

    Kavaj betyder ju hel kostym och festfin klädsel för damerna. Så grunden är ju samma som den formulering du har gjort. Glad
    Med tillägg där att dom gärna får klä upp sig lite mer så borde dom ju förstå det tycker jag. Glad
    Det betyder inte udda kavaj och jeans, samt blommig bomullsklänning av T-shirttyp Flört
    Det du har gjort med beskrivningen är ju i princip att beskriva klädkoden Kavaj, men lägga till aftonklänning.

    När det gäller enklare beskrivning av present så är det väl bara att skriva typ (under förutsättning att ni inte förväntar er gåvor då Flört ) 
    Er närvaro är allt vi önskar, men om ni vill ge något så tar vi tacksamt emot en slant till inredning för vårt gemensamma hem. 

  • Chicita

    Det var så lite så Glad

    Det låter som att ni kommer få ett härligt bröllop och jag ser fram emot många fina bilder i efterhand Flört

  • kitkät

    Haha. Jadå, jag lovar! Vi ska inte gifta oss förrän i sept. så det är en stund tills dess. 

    Vi får se nu hur vi gör med formuleringarna av klädkoden! Känns svårt tycker jag, eller så är det bara perfektionisten & kontrollfreaket i mig som tar över för mycket helt enkelt.  

    Jag har läst både om klädkoden Kavaj och Mörk kostym och ingen av  dom stämmer överens med den klädseln som vi vill beskriva för gästerna i informationsbladet. 
    Enligt klädkoden Kavaj så är det precis som du skriver, hel kostym som gäller för herrarna (vilket stämmer överens med det vi önskar att herrarna ska klä sig i) men för damerna så är det big no-no med golvlånga klänningar. Och enligt klädkoden Mörk kostym så bör kostymen vara mörk (för vår del är det ok om den är ljus också) och damerna bör inte ha glittriga klänningar eller aftonklänningar. Det tolkar jag som att man inte bör vara FÖR uppklädd! 

    Men dina formuleringar av vad vi önskar oss i gåvor gillar jag skarpt, så vi kör nog på något liknande! Antingen med rim eller den andra formuleringen du skrev! Glad 

  • Chicita

    Det där med klädkod är svårt.
    Jag tycker att det är bra att basera klädkoden på något som existerar och som folk kan googla. På något sätt känns det också som att det kan vara bra att få in att det är ett mix-bröllop och olika kulturer, för om inte annat så kanske "Tant Agda" som kommer i sin "gå-bort-på-bröllops-finklänning" som hon haft i 25 år nu och ser massa folk i glittande aftonklänningar kan känna "åh vad kul med kulturell mångfald" istället för "men så där kan man väl inte se ut på bröllop?".
    Flört 
    Du förstår nog hur jag tänker...

    Din formulering är inte helt ute och cyklar. Det känns bara som att det är kavaj + glitter liksom och det borde kunna gå att få ihop på något sätt...

    Klädkod:
    Vi utgår från klädkoden Kavaj som för herrarna betyder hel kostym i valfri färg. Men vi vill gärna se damerna i något festligare, gärna aftonklädsel för de som vågar. 
    Enligt Syriansk tradition så klär man upp sig ordentligt på bröllop, så vi hoppas att våra Svenska gäster anammar denna tradition.

    Eller tja jag vet inte riktigt... Det blev svårt det där Tungan ute 

  • tiger

    Tycker som du tänker och chicita skriver är en bra formulering, var hellre lite för övertydlig när du beskriver. Jag vet inte om ni tänker göra en hemsida, min kusin hade de på deras tema bröllop medeltid, och då la dom upp bilder från olika lajv och medeltidsveckan på Gotland så vi visste ungefär hur vi skulle se ut.

  • Chicita
    tiger skrev 2013-02-12 10:28:41 följande:
    Tycker som du tänker och chicita skriver är en bra formulering, var hellre lite för övertydlig när du beskriver. Jag vet inte om ni tänker göra en hemsida, min kusin hade de på deras tema bröllop medeltid, och då la dom upp bilder från olika lajv och medeltidsveckan på Gotland så vi visste ungefär hur vi skulle se ut.
    Ja vi skickade länkar till folk som hyrde ut och sålde medeltidskläder samt la upp datum och platser för medeltidsmarknader som dom också kunde besöka (för att handla eller bara kolla läget lite om dom ville).
    Att vara tydlig (djungeltrumman är också ett bra verktyg som det tipsats om ovan) är ju A och O om man ska få gäster som känner sig bekväma i en situation som är okänd för dom Glad 
  • kitkät
    Chicita skrev 2013-02-12 10:04:53 följande:
    Klädkod:
    Vi utgår från klädkoden Kavaj som för herrarna betyder hel kostym i valfri färg. Men vi vill gärna se damerna i något festligare, gärna aftonklädsel för de som vågar. 
    Enligt Syriansk tradition så klär man upp sig ordentligt på bröllop, så vi hoppas att våra Svenska gäster anammar denna tradition.

    Eller tja jag vet inte riktigt... Det blev svårt det där Tungan ute 
    Denna formulering tyckte jag om. Det blir nog åt det hållet! :) 

    Om någon annan har fler förslag så får ni gärna komma med dom också!  
  • Chicita
    kitkät skrev 2013-02-12 12:08:36 följande:
    Denna formulering tyckte jag om. Det blir nog åt det hållet! :) 

    Om någon annan har fler förslag så får ni gärna komma med dom också!  
    Kul Glad
    Man kan komma långt med lite brainstorming... Flört
Svar på tråden Hjälp med formulering!