• MissAdelaide

Diamanter på kanten - hur hög ring krävs ?

Hej

Funderar på att ha diamanter på kanten på min ring. Men hur hög måste ringen vara då ? Jag kan tycka att ringar över 2 mm i höjd blir klumpiga om man har små händer.

Så vilken minsta höjd måste det vara för pyttesmå diamanter ?

• Svar på tråden Diamanter på kanten - hur hög ring krävs ?
  • Oprekär

Hej! Min förlovningsring har stenar runt hela ytterkanten, 38*0,01 ct. På smedens rekommendation är ringen 2,3 mm hög, det är "så litet som möjligt men fortfarande säkert", för att inte råka slå ut stenarna eller dylikt. Den är högre än andras, absolut, men jag tycker snarare att det gör den snyggare. Jag har pyttesmå händer och är supernöjd! Får mycket komplimanger för ringen.

• MissAdelaide

Tack för ditt svar..... Ska fundera lite. Vet du vad du betalade för dessa 0,001 ct diamanterna ? Kanske inte så dyra men det måste vara pilligt att sätta dit dem så det är kanske det man betalar mest för ?

• palma2013

Hej! Jag har beställt två ringar då vi inte är förlovade innan. En bredare solitär ring samt en smalare med små diamanter på sidan. Enl min guldsmed så skulle ringen vara minst 2,1 mm hög för att få plats med sidostenarna så det valde jag. Ville inte ha högre än nödvändigt. Diamanterna är på 0,015 ct per st.

• MissAdelaide

Har ni bild på era ringar i erat galleri ? Skulle vara kul att se dem....

• palma2013

Mina ringar är under tillverkning.

• Oprekär
    MissAdelaide skrev 2013-02-06 21:06:56 följande:
    Tack för ditt svar..... Ska fundera lite. Vet du vad du betalade för dessa 0,001 ct diamanterna ? Kanske inte så dyra men det måste vara pilligt att sätta dit dem så det är kanske det man betalar mest för ?
    Jag kan faktiskt inte svara på vad varje sten kostade exakt. Jag var inte med och förhandlade om priset Tungan ute Men min ring är handsmidd i palladium, 3,5 mm bred och 2,3 hög (eller om det var 2,2...). Diamanterna går som sagt hela vägen runt, 38 stycken briljanter, jag har små händer/fingrar så min ringstorlek är 49. Ringen kostade ungefär 21 000. Varje sten har ju en egen fattning så en stor del av kostnaden är nog absolut arbetskostnad, men jag tror att stenarna i sig ändå stod för merparten av priset.

Jag kan givetvis kolla med min fästman om du vill ha mer exakta uppgifter Glad
  • Ulle09

Min förlovningsring är 1,9 mm hög, 5 mm bred, i vitt guld och jag har 7 st diamanter på kanten, utspridda runt hela. Diamanterna är 0,02 ct styck. Min ring är köpt utomlands men jag vet att det är svårt att få en guldsmed i Sverige att göra den så "låg" med de stenarna. De vill gärna göra ringen högre och ha mindre stenar.

• 120926

Min ring är 2,1 mm hög och är långt ifrån klumpig. Snarar mer nätt än vad man brukar se här i Sverige.
    Jag har femton diamanter på vardera sida i olika storlekar eftersom ringen smalnar av mot mitten. Jag har ganska små händer och som du kan se på bilden under så ser den inte speciellt hög ut :)

• Tiotiotio

Min ring som är en schalins modell fancy dock med mindre diamanter kommer att vara cirka 2,3mm. Då har jag 8st 0,10ct stenar , alltså 4 st 0,10ct på var sida om mittstenen som är på 0,50ct.

Bild på fancy bifogas i inlägget.

• MissAdelaide
    120926 skrev 2013-02-07 21:35:43 följande:
    Min ring är 2,1 mm hög och är långt ifrån klumpig. Snarar mer nätt än vad man brukar se här i Sverige.
    Jag har femton diamanter på vardera sida i olika storlekar eftersom ringen smalnar av mot mitten. Jag har ganska små händer och som du kan se på bilden under så ser den inte speciellt hög ut :)

Din ring är väldigt vacker men jag tror du missförstod mig....... Jag menar en ring med diamanterna på kanten av ringen inte på sidorna. Lite svårt att förklara.
  • MissAdelaide
    Oprekär skrev 2013-02-07 15:34:21 följande:
    Jag kan faktiskt inte svara på vad varje sten kostade exakt. Jag var inte med och förhandlade om priset Tungan ute Men min ring är handsmidd i palladium, 3,5 mm bred och 2,3 hög (eller om det var 2,2...). Diamanterna går som sagt hela vägen runt, 38 stycken briljanter, jag har små händer/fingrar så min ringstorlek är 49. Ringen kostade ungefär 21 000. Varje sten har ju en egen fattning så en stor del av kostnaden är nog absolut arbetskostnad, men jag tror att stenarna i sig ändå stod för merparten av priset.

Jag kan givetvis kolla med min fästman om du vill ha mer exakta uppgifter Glad
    Tack.... Nä, du behöver inte fråga din fästman. Det är ju olika pris också vilken kvalité på diamanterna man sätter dit. Tror att det ligger på ca 300-400 kr st.

Hur känns den på fingret ?
  • MissAdelaide
    Ulle09 skrev 2013-02-07 20:39:18 följande:
    Min förlovningsring är 1,9 mm hög, 5 mm bred, i vitt guld och jag har 7 st diamanter på kanten, utspridda runt hela. Diamanterna är 0,02 ct styck. Min ring är köpt utomlands men jag vet att det är svårt att få en guldsmed i Sverige att göra den så "låg" med de stenarna. De vill gärna göra ringen högre och ha mindre stenar.
    Tack för ditt svar.  Oj att det fick plats med 0,02 stenar när den bara är 1,9 mm hög. Jag hade tänkt mig samma höjd med 0,01 stenar men det kanske inte min guldsmed går med på.
  • Oprekär
    MissAdelaide skrev 2013-02-08 17:20:22 följande:
    Tack.... Nä, du behöver inte fråga din fästman. Det är ju olika pris också vilken kvalité på diamanterna man sätter dit. Tror att det ligger på ca 300-400 kr st.

Hur känns den på fingret ?
    Jag trivs väldigt bra med den, så länge ingen klämmer åt min hand Flört Skenan är ju helt rak, klart den är mer "kännbar" än en tunnare, rundad ring, men jag upplever det inte som störande. Och gällande diskussionen om höjden, så tror jag ändå att det är klokast i längden att lyssna på smedens rekommendationer. Ringen ska ju hänga med ett tag, är det väl tänkt Flört
  • MissAdelaide
    Ulle09 skrev 2013-02-10 16:05:49 följande:
    Här kommer en bild på min ring.

Väldigt fin ! 
Svar på tråden Diamanter på kanten - hur hög ring krävs ?