• johanna8801

När man gifter sig ska mannen med ha en ny ring eller bara bruden?

Funderade på en sak.. Får mannen med en ny ring vid vigseln eller bara tjejen?

• Svar på tråden När man gifter sig ska mannen med ha en ny ring eller bara bruden?
  • jimmyojennifer

Det får ni (han) helt bestämma själva. Enligt gamla traditioner har mannen bara en ring. Enligt nya kan ni göra som ni vill. Vill ha ha två skaffa två =)

• stormhelen

Det kan man göra som man vill. =)

Det vanligaste i Sverige i dag är att båda tar en förlovningsring. Sedan tar bara bruden en vigselring. Mannen skriver in ett nytt datum i sin förlovningsring . Så mannen har då en ring med förlovningsdatumet OCH vigseldatumet. Medan bruden har förlovningsdatumet i förlovningsringen och vigseldatumet i vigselringen.

Men enligt mig så finns det här inga "fel" eller "rätt". Gör som ni själva vill. Vill din m2b/du/ni ha två ringar så ska ni ha två ringar, vill ni bara ha en så går det lika bra. =D

• afturelding

Min blivande vill ha två, och det får han :) 
    Men det är inte helt nytt heller, att mannen har två ringar. Min morfar har burit både förlovningsring och vigselring sen han gifte sig med mormor 1973. Så det är bara en smaksak :) 

• stormhelen
    afturelding skrev 2013-02-06 11:35:44 följande:
    Min blivande vill ha två, och det får han :) 
    Men det är inte helt nytt heller, att mannen har två ringar. Min morfar har burit både förlovningsring och vigselring sen han gifte sig med mormor 1973. Så det är bara en smaksak :) 
    Nu när du säger det så, så vill jag minnas att min morfar också har två. =)
  • Tuvestam

Min blivande tycker att det räcker med att gravera in vigseldatumet i förlovningsringen :) sålänge han är nöjd är jag nöjd :D

• filibustern

min karl vill inte ha en till ring.. han skulle helst slippa ring helt om han fick bestämma :P

• stormhelen
    filibustern skrev 2013-02-06 12:31:54 följande:
    min karl vill inte ha en till ring.. han skulle helst slippa ring helt om han fick bestämma :P

Haha, så är min m2b också.

Han tyckte att det var väldigt obehagligt att ha ring på sig (han har ingen förlovningsring utan kommer endast att ha en vigselring) då han provade ut sin ring.

Han tyckte att ringen klämmer och är otäck. (Den satt helt perfekt på honom, den var alltså inte fr liten eller så).

=)

• Millan77

Vi har utökat mannen ring, så den e ny men han kommer bara ha en men med mer guld.

Vi har gjort om min ring oxå för att den ska passa ihop med min giftasring.

• filibustern
    stormhelen skrev 2013-02-06 12:45:38 följande:

Haha, så är min m2b också.

Han tyckte att det var väldigt obehagligt att ha ring på sig (han har ingen förlovningsring utan kommer endast att ha en vigselring) då han provade ut sin ring.

Han tyckte att ringen klämmer och är otäck. (Den satt helt perfekt på honom, den var alltså inte fr liten eller så).

=)

ja min tycker oxå den är obehaglig.. eller mest i vägen.. aldrig haft ett smycke i sitt liv och så ska han bära en förlovningsring :P och gamer som han är så.. den är mycket i vägen som sagt.. sällan han har på sig den. 
  • Snuffe

Vill din m2b ha två ringar så ska han ha det, vill han bara ha en ska han ha det.
    Min m2b vill ha två ringar (vi gifter oss 2014 men hans är redan beställd och han är jätte nöjd) 

Svar på tråden När man gifter sig ska mannen med ha en ny ring eller bara bruden?