• Thea

snabb hjälp!

snabb hjälp tack! håller på att beställa min brudklänning men ska mäta bredaste stället på höfterna.... vart blir de? över rumpan och där man är som allra bredast(iaf jag) eller runt nedre delen av magen?? :/

• Svar på tråden snabb hjälp!
  • Chicita

Om du ska mäta höftmått så är det ju just höftmåttet som ska mätas, inte magomfång eller rumpmått.

Mät så att måttbandet hamnar över höftkammen

Mått nr 3 - höftmåttet 

• Thea

det är just hips jag ska mäta. men blir så osäker då jag är rädd för att få fel mått då det skiljer ett X antal cm... men då testar vi igen. hm...

• lenuz

Känn efter din puls i ljumsken, precis under den ligger din höftkula. Det är på den höjden du ska mäta höftmåttet.

• Chicita

Som med alla mått också... Mät när du andas. Alltså andas in och ut, in och ut och ta sen måttet på en inandning (men ingen sån där överdriven sak Flört)

Även om det skiljer flera cm så är det ju där höften är som måttet på klänningen ska stämma.
    Det brukar finnas bilder på sidan där man ska mäta sig som visar hur det ser ut.
    Och om det då står höft/hip så brukar det vara rätt tydligt på bilden att det är där höftleden är, i den nivån Glad

Själv kan jag inte mäta det måttet utan hjälp eftersom jag är väldigt mycket bredare över höfterna än i midjan, och det är smalare än rumpmåttet. Så det är väldigt koniskt just där. Så jag måste ha någon som hjälper mig att hålla måttbandet i rätt höjd över ena höften medan jag håller ihop måttbandet och tar måttet vid andra höften

Svar på tråden snabb hjälp!