• idak86
    Äldre 5 Feb 01:47
    10626 visningar
    8 svar
    8
    10626

    Allergier.

    Både jag,fästmannen,min styvmamma,lillasyster,svärfar och svärmor är pollenallergiker. Jag vill ha vita liljor,men jag vet inte hur vi allergiker kommer att reagera? Nån med liknande problem?

  • Svar på tråden Allergier.
  • PiaB
    Äldre 5 Feb 06:46
    #1

    Jag och mina döttrar är allergiska. Jag tål och ena dottern tål liljor, den ena inte, så det är olika. Någon av er kommer säker reagera. Jag skulle inte våga ha liljor med tanke på att gästerna kan vara allergiska och många får migrän av dem. Jättefina blommor dock så det är synd.


  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 5 Feb 09:12
    #2

    Jag är allergisk i stort sett mot alla blommor som innehåller pollen. Men jag kommer ta allergimedicin som förhoppningsvis lindrar det värsta. Kanske något för er också?

  • Äldre 5 Feb 09:31
    #3

    Det finns jättefina konstgjorda blommor som man kan köpa istället för riktiga =)

  • Äldre 5 Feb 11:38
    #4

    Liljor är till och med jag känslig mot, som annars inte är allergisk mot pollen eller så. Köpte en bukett en gång som jag fick förvara på balkongen ... Kan man ha fejkliljor och så resten riktiga blommor? Ex rosor tål ju de flesta.

  • Äldre 5 Feb 12:31
    #5

    Liljor är dessvärre en av de blommor som flest är allergiska mot och de luktar jätte starkt. Fick min bror att välja bort dessa från hans bröllop trots att det var "deras" blomma för att inte jag och andra skulle sitta och snörvla hela kvällen.

  • Äldre 5 Feb 15:06
    #6

    Det finns olika sorters liljor. De som är utan doft är "snällare" än de som doftar, men vad vem är allergisk mot skiftar ju otroligt mycket. Jag har varit med om en person som var allvarligt allergisk mot tulpaner! En blomma som annars brukar anses som en sådan som många allergiker klarar. Det är ju också skillnad på om man har astma, allergi eller är överkänslig mot doft. Många med migrän får anfall av dofter, utan att vara allergiska. Det är jättesvårt att försäkra sig om att man inte får någon att må dåligt uta att verkligen höra sig för med dem man har omkring sig.

    Allmänt så är ju rådet att helt undvika blommor med stark doft på borden och just i anslutning till vart folk ska sitta hela kvällen. Även för bruden kan det vara vettigt att tänka på att en doftande bukett som är med hela dagen till sist kan bli jobbig för huvudet.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 5 Feb 15:09
    #7

    Just ja, jag skulle ju säga; om det är pollen och inte doften, så bör det gå bra att välja en doftfri sort, i och med att man brukar ta bort "böset" i mitten av blomman. Men det beror ju såklart på hur pass känsliga ni är.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • idak86
    Äldre 5 Feb 15:16
    #8
    FrökenMäkelä skrev 2013-02-05 09:12:23 följande:
    Jag är allergisk i stort sett mot alla blommor som innehåller pollen. Men jag kommer ta allergimedicin som förhoppningsvis lindrar det värsta. Kanske något för er också?
    Jo,allihopa tar mediciner när det är pollensäsong.

    Men jag vill inte ha konstgjorda blommor,det är så 80-tal och opersonligt...  
Svar på tråden Allergier.