• Helena A

Planeringsångest!!!!

Hjälp! Jag har sån sjuk ågren (ångest) för detta jäkla bröllop! Vi gifter oss i juni och i början av planeringen så var jag helt besatt å hade askul, men nu känns det så jäkla jobbigt! Hur f*n ska ja få ihop denna dagen. Min m2b försöker ju naturligtvis hjälpa till så gott han kan men det är praktiskt taget bara jag som planerar, mailar, googlar & bokar saker. Nu är lokal, kyrka, klänning och fotograf fixad. De stora grejerna. Maten ska fixas denna månaden... Här är mitt stora bekymmer: JAG planerar, JAG spenderar och då är det rimligtvis MITT fel när allt går åt helvete! är så sjukt utmattad! Nu kommer det jobbiga småpillret i planeringen. Dekorationer, musiken, stämningen lixom...

Känns som om jag kommer att sabba allt och då har jag blåst 65.000 spänn (!) och förstört allt! Är ett fucking vrak snart asså... Hjälp mig innan jag drunknar.

• Svar på tråden Planeringsångest!!!!
  • Tuvestam

Jag hade samma problem med min sambo, han ville inte ens prata bröllop och när jag försökte föra det på tal så började han prata om annat och jag blev så ledsen och förbannad. Det ska vara VÅR dag och inte min. Jag sa till honom att om du verkligen vill att jag ska bli din fru så får du fan ta mig börja hjälpa till, jag orkar inte ta allt själv.

Så snacka om att jag blev förvånad när han satte igång igår kväll och började beställa dekorationer och började på placeringslistan och bestämde hur placeringskorten skulle se ut. Vet inte om han blev rädd före att jag skulle lämna honom eller nåt men blev jätte glad när han äntligen började hjälpa till :)

Så bara på honom tjejen!

• sommar2014

Men oj, ta det lugnt! Ni ska ju göra detta tillsammans. Jag tror inte att du kommer sabba allt. Ni har ju allt det stora färdigt. Kan ni ha "Planeringsmöte" du och din m2b där ni diskuterar det som är kvar av planeringen? Musik, dekorationer etc. Ta ett gemensamt beslut som båda är överens om. Glad

• FruForsmark

Om du känner som du gör så måste du be om hjälp av dina närstående och framför allt din kille. Vi lade upp en noggran skriftlig planering på vad som skulle fixas månad för månad. På något vis så lugnade detta oss då vi kunde bocka av från listan samt att kostnaderna fördelades per månad och inte i klump. Du har fixat de stora bitarna och ska känna dig nöjd med det. Kanske du kan fokusera på dekorationen och lämna musik, tarnsport och dylikt till din kille? Ni får se till att ha avstämningar varje månad då vissa saker helt enkelt ska vara gjorda. Om ni har en toastmaster, låt han/hon stå för planerna för stämningen och låt er överraskas. Han/hon kan säkert hjälpa till med ev festhäfte/vigselhäfte och meny. Iannatfall kanske du har någon hjälpsam tärna? Var inte rädd eller för att be om hjälp och om råd för man måste ha någon att bolla alla tankar och idéer med. Ni kommer säkert få ett helt fantastiskt dag! Lycka till!

• MissDaisy

Håller med om planeringsmöte, och gör det till något speciellt! Vi har en kväll i månaden (oftast en lördag) som vi kallar för vår planeringskväll. Äter lite god mat först som vi lagat tillsammans, och sedan har vi lite bubbel och choklad eller jordgubbar och går igenom var vi ligger till i vår planering, och vad som måste göras härnäst. Sen delar vi upp det som behöver göras emellan oss. 

I vardagen och stressen är det lätt att tappa lusten tycker jag, så gör det till något speciellt. Också lättare att fokusera på det som måste göras om man avsätter några timmar tillsammans, istället för att försöka få ihop allt själv och mitt i vardagsstressen.  

• sommar2014
    MissDaisy skrev 2013-02-04 17:53:04 följande:
    Håller med om planeringsmöte, och gör det till något speciellt! Vi har en kväll i månaden (oftast en lördag) som vi kallar för vår planeringskväll. Äter lite god mat först som vi lagat tillsammans, och sedan har vi lite bubbel och choklad eller jordgubbar och går igenom var vi ligger till i vår planering, och vad som måste göras härnäst. Sen delar vi upp det som behöver göras emellan oss. 

I vardagen och stressen är det lätt att tappa lusten tycker jag, så gör det till något speciellt. Också lättare att fokusera på det som måste göras om man avsätter några timmar tillsammans, istället för att försöka få ihop allt själv och mitt i vardagsstressen.  

Jättebra idéer tycker jag!

Annat som är mysigt att göra tillsammans är att åka och titta på lokaler ihop. Kanske också åka och träffa fotograf, solist, smaka menyn eller vad man nu kan tänkas behöva göra utanför hemmet. Det blir ju en mysig utflykt för er.

För oss var det nog så att det var först när vi hade börjat åka och titta på lokaler som min kille blev mer engagerad i planerandet, tror att det är för att vi då gjorde något tillsammans. Det blir nog lätt så att den som är mer intresserad sitter och googlar och läser här och kollar upp allt och den andra kanske inte känner sig inkluderad eller att "hon gör det så bra så hon behöver inte min hjälp".
  • Annamolly
    Helena A skrev 2013-02-04 17:21:25 följande:

Hjälp! Jag har sån sjuk ågren (ångest) för detta jäkla bröllop! Vi gifter oss i juni och i början av planeringen så var jag helt besatt å hade askul, men nu känns det så jäkla jobbigt! Hur f*n ska ja få ihop denna dagen. Min m2b försöker ju naturligtvis hjälpa till så gott han kan men det är praktiskt taget bara jag som planerar, mailar, googlar & bokar saker. Nu är lokal, kyrka, klänning och fotograf fixad. De stora grejerna. Maten ska fixas denna månaden... Här är mitt stora bekymmer: JAG planerar, JAG spenderar och då är det rimligtvis MITT fel när allt går åt helvete! är så sjukt utmattad! Nu kommer det jobbiga småpillret i planeringen. Dekorationer, musiken, stämningen lixom...

Känns som om jag kommer att sabba allt och då har jag blåst 65.000 spänn (!) och förstört allt! Är ett fucking vrak snart asså... Hjälp mig innan jag drunknar.

Du maste ta tillbaka kontrollen, bli "projektledare" istallet for att gora allting sjalv! Delegera konkreta uppgifter! Du kommer nog fortfarande fa vara den med den "kreativa visionen", som valjer farger och grejer, men allt det praktiska ska du inte gora ensam!

Det verkar som att killar tror att "tjejer alskar brollop, hon tycker det ar sa kul att hon inte vill att jag lagger mig i", och det kanske inte ar sa konstigt med tanke pa hur brud-fokuserat allting ar nar det galler giftermal. Fa honom att inse att det inte bara ar "kul". Det ar ett stort event och han maste hjalpa till mera. 
    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Marjasinus
    Helena A skrev 2013-02-04 17:21:25 följande:

Om du drar igång projektet väldigt mycket på egen hand och lägger mycket tid m m så är det inte så konstigt att din partner inte engagerar sig. Det är alltid svårt att komma in i någon annans projekt. Men det är ju just det som måste ske.

Hur äter man en Elefant? -En tugga i taget. Jag skulle föreslå att ni skriver ned vad som är gjort och vad som måste göras. Dels för att han ska komma in i matchen, dels för att det ofta är enklare att hantera på det sättet. Sen får ni fördela uppgifterna men se till att uppdatera varandra och försök göra så mycket som möjligt tillsammans. Boka in kalendern när ni ska göra saker och se till att ha en plan. varje gång du känner dig stressad är det bara att kolla på planeringen
  • PimPim83

Jag håller också med om att planeringsmöten med blivande maken är jättebra. Då går vi igenom det som har gjorts och det som ska göras och vad vi tycker och tänker kring bröllopet. Ibland tar "mötet" bara några minuter, ibland en timme. Oavsett känns det bra att stämma av med varandra.

• jimmyojennifer

Jag har gjort nästan allt också senaste året sen planeringen drog igång. Däremot tar jag inga beslut själv. Utan jag har planerat när jag har haft, tid, ork, lust och när jag vill ha hans uppmärksamhet har jag helt sonika sagt "Bröllopsplaneringsdags, lägg ner de du pysslar med och kom hit" och sen har han snällt fått tagit sig tiden att vara med när jag vill.

För oss har det fungerat så att jag har sagt "trycksaker, detta är en rimlig budget, det här är den billgare varianten, de här den lite dyrare efter vad vår budget tillåter. Vad tycker du?" Sen har jag tagit det han har sagt och kommit tillbaka med " Här är fyra förslag som passar vårt färgtema ur den billigare varianten vad tycker du? Ska vi köra på någon av dessa eller ska vi jämföra med den dyrare varianten?"

Sådär har vi hållt på i nästan allt. Och de gångerna han har sagt "Jag vet faktiskt inte hur brukar man göra/köpa/välja?" Har vi tagit oss tiden att prata om det. Vi har pratat väldigt mycket om allt kring bröllopet när vi handlar, åker tunnelbana när vi står i tvättsugan ja ni förstår när tillfälle har getts.
    Och det har nog fått oss att tycka att det är kul och fungerar bra utan stress att vi har vävt in det i vår vardag att vi ska gifta oss och det behöver planeras. Jag hade aldrig orkat göra allt själv och hade han inte varit så engagerad som han är så hade jag nog varit arg och krävt att om det ska bli ett bröllop så får han hjälpa till lika mycket. Vårt bröllop inte mitt, därmed VÅR planering.

Prata med honom och förklara hur du känner det. Han kanske inte förstår att du känner dig stressad utan tycker att du verkar ha koll?

Killar är inte så intresserade av dekorationer, det spelar liksom inte så stor roll för dom, så du får nog tala om för honom hur viktigt det är för dig och att du behöver hans hjälp.
    Det ska vara roligt att gifta sig inte jobbigt!

Lycka till!

• GustavB

"Killar är inte så intresserade av dekorationer, det spelar liksom inte så stor roll för dom, så du får nog tala om för honom hur viktigt det är för dig och att du behöver hans hjälp." 

Nu ska vi inte dra alla över en kam, vissa av oss tycker det är viktigt ;)  

• jimmyojennifer
    GustavB skrev 2013-02-05 13:59:33 följande:
    "Killar är inte så intresserade av dekorationer, det spelar liksom inte så stor roll för dom, så du får nog tala om för honom hur viktigt det är för dig och att du behöver hans hjälp."

Nu ska vi inte dra alla över en kam, vissa av oss tycker det är viktigt ;)

Som jag även skrev så är min kille väldigt engagerad. =) Så jag drar inte alla över en kam däremot är det tyvärr oftast så att killarna inte tycker att det spelar så stor roll om det är rosa eller genomskinliga diamanter på bordet, dom brukar mest tycka att det är fint vilket som och att det är härligt att någon annan tänk tanken att det kan vara väldigt fint =)
    Killar generellt tycker inte att det spelar så stor roll om det är 5 vaser med rosa pioner eller om det är 3 vaser med en bukett med blandad med rosa och vita pioner utan dom tycker mest att det är fint med blommor och tycker att det är väldigt härligt att någon tänk att det kan vara mysigt med blommor =).

Ledsen att jag generalliserar, säger inte att killar är dumma utan mest att det inte brukar falla in i deras tankegång. =)

• Piddeli

Hej HelenaA,
    Förstår precis vad du känner för jag känner precis samma sak... Det här skall ju vara roligt men just nu har jag bara lust att ställa in hela skiten! Man vill ju att allt ska bli perfekt när man lägger så mycket pengar och tid + att man förhoppningsvis bara gör detta en gång :).
    Min sambo hjälper till en del och jag har även börjat delegera ut uppgifter till våra nära men det känns ändå som om huvudansvaret ligger på mig.
    Jag har dragit på att skicka ut inbjudningarna... men idag går de iväg så får de bära eller brista :).
    Allting kommer säkert att bli super och jag stressar säkert upp mig helt i onödan.
    Skönt att läsa ditt inlägg, då vet jag att jag inte är ensam med dessa känslor.
    /Piddeli

• jimmyojennifer
    GustavB skrev 2013-02-05 14:23:55 följande:
    Haha det är ingen fara, kunde inte hålla mig från att pika lite :D
    haha.. kliade de i fingrarna ;)
  • Helena A

Tack allihopa! Nu har vi haft ett planeringsmöte och gjort ett schema över saker som ska göras månad för månad fram till bröllopet och satt upp planeringen på kylskåpet :) Känns såååå himla skönt!

Kram och tack för alla bra tips och lugnande ord

• sommar2014
    Helena A skrev 2013-02-09 20:33:36 följande:

Tack allihopa! Nu har vi haft ett planeringsmöte och gjort ett schema över saker som ska göras månad för månad fram till bröllopet och satt upp planeringen på kylskåpet :) Känns såååå himla skönt!

Kram och tack för alla bra tips och lugnande ord

Vad bra det löste sig! Solig
  • kärlekensbrudpar

Har känt lite samma :) men nu har min kille börjat med inbjudningskorten och jag är jätte glad :) :)

Svar på tråden Planeringsångest!!!!