Jag har gjort nästan allt också senaste året sen planeringen drog igång. Däremot tar jag inga beslut själv. Utan jag har planerat när jag har haft, tid, ork, lust och när jag vill ha hans uppmärksamhet har jag helt sonika sagt "Bröllopsplaneringsdags, lägg ner de du pysslar med och kom hit" och sen har han snällt fått tagit sig tiden att vara med när jag vill.
För oss har det fungerat så att jag har sagt "trycksaker, detta är en rimlig budget, det här är den billgare varianten, de här den lite dyrare efter vad vår budget tillåter. Vad tycker du?" Sen har jag tagit det han har sagt och kommit tillbaka med " Här är fyra förslag som passar vårt färgtema ur den billigare varianten vad tycker du? Ska vi köra på någon av dessa eller ska vi jämföra med den dyrare varianten?"
Sådär har vi hållt på i nästan allt. Och de gångerna han har sagt "Jag vet faktiskt inte hur brukar man göra/köpa/välja?" Har vi tagit oss tiden att prata om det. Vi har pratat väldigt mycket om allt kring bröllopet när vi handlar, åker tunnelbana när vi står i tvättsugan ja ni förstår när tillfälle har getts.
Och det har nog fått oss att tycka att det är kul och fungerar bra utan stress att vi har vävt in det i vår vardag att vi ska gifta oss och det behöver planeras. Jag hade aldrig orkat göra allt själv och hade han inte varit så engagerad som han är så hade jag nog varit arg och krävt att om det ska bli ett bröllop så får han hjälpa till lika mycket. Vårt bröllop inte mitt, därmed VÅR planering.
Prata med honom och förklara hur du känner det. Han kanske inte förstår att du känner dig stressad utan tycker att du verkar ha koll?
Killar är inte så intresserade av dekorationer, det spelar liksom inte så stor roll för dom, så du får nog tala om för honom hur viktigt det är för dig och att du behöver hans hjälp.
Det ska vara roligt att gifta sig inte jobbigt!
Lycka till!