• Lolli
    Äldre 28 Jan 18:51
    4657 visningar
    10 svar
    10
    4657

    blå

  • Svar på tråden blå
  • Lolli
    Äldre 28 Jan 19:00
    #1

    Hej,

    Är det någon som vet om alla blå rosor färgar av sig på bröllopsklänningen?
    Mötte en florist som beskrev det så.

    Någon som har tipps på andra blå blommor man kan ha? Vi ska ha tema blått och jag hade tänkt ha en bukett med blå rosor och vita liljor alt kaljor.


  • Äldre 28 Jan 19:37
    #2

    Jag blev oxå avrådd till att ha blå rosor av min florist. Hon sa att alla blåa rosor färgas utvändigt, därför färgar dem av sig. Men om du vill ha ljusblå rosor så kan du ställa vita rosor i en vas med blått vatten ( karamellfärg).

  • JohJoa
    Äldre 28 Jan 19:39
    #3

    Gäller det alla blå blommor?

  • msE
    Äldre 28 Jan 20:21
    #4

    nej inte alla blommor färgar man inte blå, men vissa som den rosen ni beskrev, finns inte i naturligt blå nyanser så då får man ta till färgning.

    Det finns bra forumtrådar om blå blommor här på bt sök blå blommor på forumet bara.

  • Äldre 28 Jan 20:33
    #5

    Jag såg en bukett med bara blå Hortensia och den var riktigt fin!

  • Äldre 28 Jan 22:16
    #6

    Det finns många fina blommor som är naturligt blå. Hortensia och blåklint tex, det hade jag i min bukett.

  • Äldre 29 Jan 09:19
    #7

    Hejsan :) blå är ju inte den vanligaste färgen på blommor men de finns en del naturligt blåa och fina blommor. Exempel på dessa är hortensia, anemoner, blåklint ,pärlhyacint, hyacint, Afrikas blå lilja och Veronica:) . Något som kan vara väldigt fint är att ha blått som huvudfärg men att även blanda in någon annan färg . Antingen så kan man göra en lite ljusare bukett och blanda in vitt, creme och lime eller göra en lite starkare färg och då blanda in lite mörkare lila toner .:)

  • Äldre 29 Jan 09:33
    #8

    De finns även blå rosor som färgas via rötterna men färgämnet är ingenting som rosorna gillar vilket ofta resulterar i att dem lätt blir fula och inte har så lång hållbarhet. Så även om dem inte färgar av sig så skulle Jag avråda från de .:)

  • Äldre 29 Jan 11:25
    #9








    Här kommer några fina bilder jag hittade :)
  • Lolli
    Äldre 29 Jan 20:43
    #10

    Oj vad fina bilder! Älskar verkligen bild nr 1 och 2 !!
    Någon som vet bra tipps på någon som kan göra brudbukett av blå blommor i stockholm?

Svar på tråden blå