• Winter­Wonder­land
    Äldre 28 Jan 11:13
    29448 visningar
    50 svar
    50
    29448

    Värt att sminka sig hos sminkös/make up artist?

    Hej alla!

    Jag går och lurar på att göra mitt smink själv.. Jag är ganska van med att sminka mig och tycker att det brukar bli rätt bra. Frågan är ju egentligen hur mycket bättre det blir när man får det gjort hos ett proffs??

    Ni som sminkat er hos sminkös/make up artist; hur blev resultatet?? Var ni nöjda? Kunde ni gjort det lika bra själv? Är det värt pengarna?!

    Tack för er hjälp! 

  • Svar på tråden Värt att sminka sig hos sminkös/make up artist?
  • Äldre 12 Jun 11:03
    #31
    FruForsmark skrev 2013-01-29 11:36:33 följande:

    Satsa på ett proffs men gör provsminkning/provsminkningar innan. Min sminkös/hårfrisörska lade grunden, ögonskugga, bryn och läppar och jag lade kajal och maskaran själv. Då blev det en förbättring av min egen fest make-up. Jag hade som krav att jag ville känna mig hemma i sminkningen. Jag blev jättenöjd. Hon hade produkter som jag inte hade och lade på ett transparent puder över make-upen som endast hade till syfte att matta ner så att jag inte blev glansig under dagen och det funkade verkligen trots värmen.


    Vilken puder var det som du använde under dagen för mattande effekt?
  • DannyD­arlin
    Äldre 12 Jun 11:53
    #32

    Jag tänkte som många andra här att på bröllopsdagen är man väldigt nervös och jag var rädd att jag skulle inte få sminket bra. Jag ville anlita ett proffs för att känna att hon fixade det och hur ofta kan man unna sig den lyxen? :) Denna tjej brukar ofta göra brudsminkningar och även sminka för TV.

    Vi bestämmde en dag för testsminkning. Jag har förklarat att bröllopet är redan kl 12:00 och därför vill jag bara ha en väldigt naturlig makeup för att inte se spacklad ut. Där satt jag och njöt och tänkte att det var så skönt att vara i händerna på ett proffs, tills jag tittade i spegeln...

    Jag såg ca 10-15 år äldre ut och lite som en transvestit. Det var extremt ojämt, alldeles för mkt och bara inte inte INTE bra! Mina ögonfransar som är väldigt långa och tjocka hade hon på något sett lyckats trolla bort dom. Detta skulle jag alltså betala 180 euro för.

    Jag har nu bestämt mig för att sminka mig själv. Jag har lagt lite pengar på lite nya fina produkter och jag har en underbar tärna som kommer hjälpa mig. Nu övar jag brudsminking varje dag fram tills bröllopet nästa vecka och det ser så mycket finare och bättre ut :)

  • Annica­70
    Äldre 12 Jun 11:57
    #33

    Jag ska gå och göra en sminkning. Jag sminkar mig inte så mycket och är därför inte så bra på det. Och av den anledningen så har jag inte så mycket smink hemma heller. Och det skulle nog kosta mer att köpa sminket man behöver än att betala för en sminkning.


    Jag betalar 695:- för en brudsminkning och då ingår det en provsminkning oxå


     

  • Äldre 12 Jun 12:35
    #34

    Jag gick faktiskt till the body shop här i Norrköping och berättade vad jag vad ute efter, inget smink med spf, lösögonfransar, retro romantiskt.
    Där hade jag turen att jag fick prata med tjejen jag tillslut anlitade. Tror att jag betalade ca 800 kr (iaf under 1000-lappen) för 2 sminköser som kom hem till mig och sminkade mig och mina tärnor. Dom var nog här i 2 timmar tror jag.
    Jag blev otroligt nöjd med hennes hantverk, det enda som inte höll hela dagen och natten var läppstiftet, men det säger sig självt.
    Hon var riktigt noggrann, höll sig till mina önskemål samtidigt som hon på något magiskt sätt fick min hud att se perfekt ut och kunde undvika att mina ögon rann, vilket dom alltid gör. Sminket höll tillochmed när jag bröt ihop pga andra stressfaktorer 2 min innan vigseln och ingen av gästerna såg att jag hade storbölat.

    Tyvärr så blev inte min ena tärna nöjd med hennes sminkning av den andra sminkösen, men det skiter jag i. Hon fick tärnan att se jättefin ut iaf utan att veta varken tärnans hudton eller färger innan.

    Och ja, det ingick konsultation innan och den pågick också i några timmar.  (tärnorna var inte med på konsultationen, men hade också fått det om dom inte hade bott 40 mil bort båda 2.)

    För att besvara TS. Ja, i mitt fall var det absolut värt det & jag hade lätt anlitat henne igen.

  • linnea ros
    Äldre 12 Jun 13:00
    #35
    WinterWonderland skrev 2013-01-28 22:32:14 följande:
    Jag tycker bara att det varkar vara så varierande "kvalitet" på make up artister. Hur vet man att någon är bra?

    Jag blev sminkad innan en bal hos frisören och det slutade med att jag tvättade av allt och gjorde om det.
    Göteborg verkar dessutom ha ett extremt torftigt utbud på make up artister 
    Mitt tips är att kolla deras portfolio först. Jag ordnade en artist till syrran och då hade vi rätt svårt att hitta en duktig bland alla makeupartisters hemsidor faktiskt.
     
    MEN nu blev jag tipsad om ett nytt community, minmakeupartist.se som samlar alla Sveriges makeupartister och så kan man kolla deras portfolio och kontakta direkt eller som vi gjorde, lägga upp ett "uppdrag" för sminkningen för mig, mina tärnor och lite grann på brudgummen (det var gratis såklart, annars hade jag inte gjort det). Inklusiva konsultation såklart.
    Fick svar från olika artister och kollade upp dem och bokade favoriten.. Så himla duktig är hon. Har varit på min konsultation och är så sjukt nöjd med maken. Hon är även hårstylist så vi gjorde även en test på uppsättnignen (halvuppsättning ska jag ha).

    Så mitt tips är att lägga upp ett uppdrag för din brudsminkning och kolla upp makeupartisternas portfolio samt sedan alltid ha en konsulation/provsminkning innan.
  • Aniara­4
    Äldre 12 Jun 13:40
    #36

    Är det bara jag som är så luttrad och cynisk att jag blir misstänksam när en gammal tråd plötsligt dras upp av en nybliven medlem som vill göra reklam för något? Särskilt när det följs av en annan ganska ny medlem som vill göra reklam för samma sak.

  • Doofie
    Äldre 12 Jun 23:10
    #37
    Aniara4 skrev 2013-06-12 13:40:31 följande:
    Är det bara jag som är så luttrad och cynisk att jag blir misstänksam när en gammal tråd plötsligt dras upp av en nybliven medlem som vill göra reklam för något? Särskilt när det följs av en annan ganska ny medlem som vill göra reklam för samma sak.
    Är det jag som är denna "ganska nya medlem" som "gör reklam"? Isåfall gör jag reklam för ärliga åsikter.

    Provade sminka mig hos en kompis som kunde göra det gratis, blev inte helt bra. Fick en rekommendation av en annan vän som tycker jag skulle bli sminkad av samma tjej som sminkade henne på hennes bröllop eftersom hon varit jättenöjd. Jag lät henne provsminka också, jag var jättenöjd och blev supernöjd även på bröllopsdagen. Med den erfarenheten kan jag inte göra annat än rekommendera att gå till proffs som vet vad de pysslar med.
  • Aniara­4
    Äldre 13 Jun 23:35
    #38
    Doofie skrev 2013-06-12 23:10:08 följande:
    Är det jag som är denna "ganska nya medlem" som "gör reklam"? Isåfall gör jag reklam för ärliga åsikter.
    Nix. Ditt inlägg uppfattar jag som ett ärligt delande av din erfarenhet.

    Det blir på ett lite annat sätt när någon som blivit medlem samma dag eller några dagar tidigare hoppar rakt in i en diskussion för att länka till en sida och uppmana alla att gå in där. Men som sagt, jag kanske bara är paranoid.
  • Carina­10
    Äldre 14 Jun 10:46
    #39

    Jag ska ha en MUA som fixar hår o smink.
    Då ingick en provsminkning o prov-håruppsättning som jag redan har gjort.
    Blev fullt nörd :)

  • Äldre 14 Jun 12:05
    #40

    Jag lånar tråden lite för en makeup artist-fråga. 
    Hur vanligt är det att provsminkning inte ingår? Det gör inte det hos hon som jag bokat och enligt henne är det ovanligt att det gör det om man bokar en erfaren makeup artist. (Det går ju att orda men då får jag betala extra)
    Hon jobbar inte på någon salong och sminkar brudar och liknande, utan har eget företag och har (om jag förstått det rätt) jobbat med en del reklam, modevisningar och liknande. 
     

  • Äldre 6 Aug 14:32
    #41
    Chicita skrev 2013-01-28 13:35:13 följande:

    En ev tjejerna jag satt makeupmodell för i sista gruppen som gick innan dom la ner här i Borlänge gjorde min bröllopsmakeup. Hon sminkade även mina tärnor. Så jag kände mig trygg med att hon skulle klara det och vi hade pratat en del innan om mina önskemål.


    Kan man få veta vem det var? Gifter mig i Borlänge i vinter och letar för fullt :)
  • Äldre 22 Aug 18:41
    #42

    Jag låter ingen röra mitt fejs, så jag gjorde det själv. OM jag hade valt en MUA hade jag velat ha MINST en provsminkning. Jag tror att det beror lite på om man är van ( jobbade själv för några år sen- därför gjorde jag själv). Är man väldigt osäker på om det blir bra hemma och är nervös framför spegeln, så tycker jag att man i god tid kontaktar en MUA. och provsminkar.  Och NOGA går igenom hur man vill ha det, så man inte står där med..jamen för mörk eller ljus foundation, för mörka läppar om det inte var vad man ville och fel rougefärg. För det kan ju bli jädrans jobbigt sisådär  några timmar innan vigseln ;)

  • Äldre 22 Aug 19:54
    #43
    Quatalina skrev 2014-08-06 14:32:49 följande:
    Kan man få veta vem det var? Gifter mig i Borlänge i vinter och letar för fullt :)
    Nu vet jag inte vem Chiquita anlitat, men jag gifter mig om två veckor och har bokat en tjej från Falun som kallar sig Stylinda. :)
  • Himla
    Äldre 23 Aug 10:08
    #44

    Klart värt att anlita ett proffs som vet vad de gör för vill man ha bra bilder är det skillnad på att sminka sig själv till vardagens fester mot att se snygg och vacker ut på foto.

  • Äldre 23 Aug 11:01
    #45

    Min dam kommer sminka sig själv som det ser ut nu. För hon är van att sminka sig både till fest och fotojobb den enda gång hon har med make up artist är om hon vill göra en specifik stil som hon inte vet om hon själv får till.

    Därför skulle jag säga såhär. Vet du hur du vill ha ditt smink på bröllopet? Och om du vet det och kan göra det själv, gör det själv då. I övriga fall make up artist.


    Live free, ride free
  • Äldre 23 Aug 12:27
    #46
    Quatalina skrev 2014-08-06 14:32:49 följande:
    Kan man få veta vem det var? Gifter mig i Borlänge i vinter och letar för fullt :)

    Veronica Tornemalm heter hon och finns i Ludvika :) 


    Annars rekommenderar jag Geraldine Björklund också som var lärare på den makeupskolan :) 

  • Äldre 23 Aug 12:32
    #47

    Jag har funderat fram och tillbaka hur jag ska göra. Jag har bra färg i mig själv, och får mycket färg av den tidiga solen på våren. Vi gifter oss i juni så jag kommer att ha naturlig färg. Plus att jag i normala fall bara använder mascara och har en permanent eyeliner som jag fyller i lite extra ibland. Vi gifter oss utomlands och jag svettas mycket så jag är rädd att puder m.m. rinner bort. Funderar faktiskt på att bara klistra på lösögonfransar och ha något läppstift. Till saken hör att jag gråter bara jag tänker på bröllopet, så jag ser framför mig hur mascara och annat smink gör mig till en zebra av svett och tårar

    Så mitt svar är att göra det du känner för, som vanligt. Det kan vara kul och kännas lyxigt att bli proffssminkad, eller så känner man att man gör det bäst själv

  • Äldre 8 Sep 12:18
    #48

    Jag skulle nog förklara det så här...

    Att lära sig sminka är inte det svåraste. Är man någorlunda fast på handen, har åtminstone en uns konstnärlig känsla och lägger ner lite ihärdigt arbete kan vem som helst bli "makeupartist".

    Det som skiljer proffs från amatörer är inte deras titlar eller hur många kändisar de sminkat - egentligen. Det är deras ögon. Om de är observanta och har känsla för färg och form SAMT (en mycket viktig bit) är lyhördiga inför sin kunds önskningar och har lätt att förstå vad kunden menar och är ute efter.

    Eftersom jag själ är makeupartist och har jobbat med en hel del kollegor vet jag att det finns en hel drös makeupartister där ute som föredrar att köra sina egna race framför att följa kundens vilja. "Det här kommer du passa i!" eller "Detta är din färg" fast kunden tydligt visar att den inte alls håller med. Ibland ska man komma ihåg att hålla sig ödmjuk inför sina jobb och inte förutsätta att man själv vet bäst i allt. Det spelar ingen roll vad jag själv tycker att min kund ska ha för typ av skugga, för det är fortfarande kunden som känner sig själv och vet vad den trivs i.


     


    Så är det värt att betala för en makeupartist? Ibland. Och ibland absolut INTE. Leta efter någon som förstår DIN vision istället för någon som gör bra reklam för sig och tror den vet vad du ska ha, är mitt tips.


     


    (Och nej, jag försöker naturligtvis inte göra reklam för mig själv. Jag jobbar för tillfället inte längre i sminkbranschen och kommer inte ge ut mitt namn.)

  • Äldre 8 Sep 12:20
    #49

    Oj vilka stavfel jag lyckades få med. Och här går det uppenbarligen inte ändra i något inlägg i efterhand heller? Hm.

  • Äldre 5 Jan 20:12
    #50

    Jag 

Svar på tråden Värt att sminka sig hos sminkös/make up artist?