• weroniqqa

    presenter...

    Behöver tips om vad man ger för gåvor till till tärnor, bestman & sin toastmadame?

  • Svar på tråden presenter...
  • filibustern

    skulle oxå behövt lite tips.. tänkt kanske manchetter till marsalkerna och ett halsband till tärnorna? dock kanske vi ska ha tre av varje så det kan bli lite halvdyrt för vår lilla budget.. kanske man kan bidra med något till deras klädsel, ex slipsarna och blommorna? det är svårt de där tycker jag.. kanske nå fina glas, eller se till att fotografen tar fina kort på dem var och ge inramad i present. :)

  • Chicita

    Ska börja med att säga att man inte behöver ge några gåvor alls egentligen...
    Men som filibustern säger så är ju ett bidrag till kläderna en bra grej så det inte blir så dyrt för dom.
    Annars är det ju jättepopulärt med armband som har berlocker på, bland annat en metallplatta som det präglas "tärna" och datum på. Och kanske något liknande men i form av slipsnål eller nåt till marskalkerna.

    Vi gav alla ett halsband (2 tärnor + 2 marskalker). Tärnorna fick ett hängsmycke i silver med en bärnsten i och "huvudtärnan" fick även matchande örhängen.
    Marskalkerna fick halsband i mässing (eller koppar kanske det var). Den ena var ett vargkors och den andra var ett yxhuvud. Dom fick också kedjor som matchade hänget, tärnorna fick fixa egna kedjor om dom ville ha annars kunde dom använda läderremmar som vi hade.

    Sen fick dom + toastmastrarna och våra föräldrar också ett speciellt keramikkrus som användes under gästabudet för dryck. Så dom fick helt enkelt behålla det som stod på deras plats. Lite finare än dom vi hyrde.
    Toastmastern (den huvudansvariga, vi bad makens fasters man - alltså tekniskt sett farbrodern - om att vara toastmaster och han frågade om han fick be någon om hjälp så därför fick vi två) fick även en keramikkanna som passade ihop med krusen.

    Vi hade köpt in snapsglas och glas för att ha i baren (billiga från IKEA men liknande keramikkrusen som vi haft till middagen) och dessa fick ovanstående + några till dela på om dom ville.  Så det blev ju en till gåva som egentligen inte var planerad. 

  • Fjärilen

    Vi gifte oss på en vingård, så vi gav dem en flaska riktigt fint vin ifrån vingården.

    Till Bruddnäbben så gav vi pennor och en målarbok med bröllopsmotiv.

  • Helipa

    Vi kommer troligtvis köpa slips/fluga åt best männen (har två), manchetter till toastmastern och halsband och näsdukar med broderiet "no ugly crying" till tärnorna. Jag har tittat på etsy.com för att hitta fina och personliga presenter till brudföljet, och har samtidigt kommit ganska billigt undan :)

    Näsdukarna
    Halsband

    Eftersom tärnorna kommer betala sina klänningar själva så känns det kul att ge dem något litet som tack.
    Men jag tror inte att de förväntar sig något, vilket jag inte heller hade gjort om jag var tillfrågad som tärna.

  • ThereseV

    Vi kommer ge halsband med ett pärlhänge till tärnorna , till marskalkarna vet vi inte riktigt än..
     

  • FruForsmark

    Jag gav silverarmband med ett hjärta på till mina tärnor och kusin (fest fotograf), sedan gav vi en fin whiskey till toastmaster och en middagsupplevelse till vår festvärdinna som vid tillfället var höggravid. Vi ville verkligen ge något då de bidrog med så mycket!

  • Bamsemums

    Tärnan och brudnäbben kommer inte jag ge någonting, jag kommer att betala för klänningen.
    Toastmastern kommer få något litet. <br> kanske är vi för snåla, men bröllop är dyrt!

Svar på tråden presenter...