Bo utomlands, gifta sig i Sverige
Hej alla,
Hoppas att här är någon som kan hjälpa mig, just nu vet jag varken ut eller in!
Vi planerar bröllop i Sverige för sensommaren, jag är svensk och fortfarande folkbokförd i Sverige, min pojkvän är kanadensare och vi bor i Kanada.
Har precis läst på Skatteverkets hemsida, och fått det bekräftat per telefon, att vi MÅSTE båda infinna oss hos Skatteverket för att ansöka om hindersprövning. Och en sådan är ju giltig i 4 månader, vilket betyder att vi kan inte göra det alldeles för tidigt.
För det första hade vi inte tänkt att han skulle åka till Sverige innan bröllopet, det är dyra flygbiljetter och han har svårt att ta ledigt just nu. Vi trodde det skulle gå att lösa på ambassaden.
För det andra kan vi inte boka borgerlig vigsel förrän vi har hindersprövningen klar!
Att min pojkvän får åka till Sverige, får vi väl försöka lösa på något vis. Men att boka vigselförättare när det är mindre än 4 månader kvar, känns ju som en risky business!
Eller är det något jag inte hänger med på? Hur har ni andra gjort?
Usch, känns så tråkigt just nu! I värsta fall får vi gifta oss i Kanada och ha en "hittepå ceremoni" i Sverige. Men hur roligt känns det!? Åh, så ledsen och frustrerad!