• Mimmi78

Bo utomlands, gifta sig i Sverige

Hej alla,

Hoppas att här är någon som kan hjälpa mig, just nu vet jag varken ut eller in!

Vi planerar bröllop i Sverige för sensommaren, jag är svensk och fortfarande folkbokförd i Sverige, min pojkvän är kanadensare och vi bor i Kanada.

Har precis läst på Skatteverkets hemsida, och fått det bekräftat per telefon, att vi MÅSTE båda infinna oss hos Skatteverket för att ansöka om hindersprövning. Och en sådan är ju giltig i 4 månader, vilket betyder att vi kan inte göra det alldeles för tidigt.

För det första hade vi inte tänkt att han skulle åka till Sverige innan bröllopet, det är dyra flygbiljetter och han har svårt att ta ledigt just nu. Vi trodde det skulle gå att lösa på ambassaden.
    För det andra kan vi inte boka borgerlig vigsel förrän vi har hindersprövningen klar!

Att min pojkvän får åka till Sverige, får vi väl försöka lösa på något vis. Men att boka vigselförättare när det är mindre än 4 månader kvar, känns ju som en risky business!

Eller är det något jag inte hänger med på? Hur har ni andra gjort?

Usch, känns så tråkigt just nu! I värsta fall får vi gifta oss i Kanada och ha en "hittepå ceremoni" i Sverige. Men hur roligt känns det!? Åh, så ledsen och frustrerad! 

• Svar på tråden Bo utomlands, gifta sig i Sverige
  • Fjärilen

I Göteborg så kan man boka borgerlig vigsel innan man har hinderprövningen. Dock så måste du skicka in hinderprövningen ca 2 veckor innan vigseln.

goteborg.se/wps/portal/invanare/omsorg-o-hjalp/gifta-sig-%C3%A4ktenskap/boka-privat-vigselceremoni/!ut/p/b1/jYtLDoIwFADP4gV4r7QPXpfVhG-DoJJINwaNISQUNkavLx7A6OwmmQEHHTFRLFETnMHN_XMc-se4zP30cRddalE0vBUG96lOMD-VdVKVlo-tWoNuDXapyVRsEdmmhLnJ2oNupEQj__vxCwZ__QW48eqD180HGGhBrFgRiTDSoYQqW_wdvJsSHszmDVI9-20!/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

• Alyllyra

Var har du hört att du inte kan boka vigselförrättare innan hindersprövningen är klar? Verkar konstigt. Det är ju bara att ringa/maila runt till de som finns i kommunen, nån måste ju kunna boka in datumet.
    Vi har mailat med en vigselförrättare i den kommun som vi ska gifta oss i, och han har bokat in dagen (vi gifter oss i september). Så det verkar inte vara något problem. Han frågade inte om hindersprövning.

Det andra problemet är ju lite jobbigt, men skulle det kunna gå att lösa med exempelvis en fullmakt? Eller via Skype? Man kan ju hoppas att Skatteverket kan vara lite förstående... Hoppas det går bra!

• Mimmi78

Det är ju ännu tråkigare, att vissa kommuner tillåter bokning och vissa inte! Det står klart och tydligt på min kommuns hemsida, jag har även ringt och fått det bekräftat.
    Personen motiverade det med att "kan inte du boka, kan ingen annan boka heller". Men det kan dom ju visst! Det beror ju på när man har sin hindersprövning klar.

Har skickat ett mail till Skatteverket med, har förstått att andra par har lyckats lösa det till slut. 

• Louva

Hej! Jag är i samma sits som du, jag själv är svensk och ska också gifta mig med en kanadensare till sommaren. Jag är jättenervös med hindersprövningen, förhoppningsvis kan min kille komma hit en månad innan och jag hoppas vi hinner fixa hindersprövningen då. Det man kan göra, som skatteverket berättade för mig är att man kan förbereda ärendet genom att skicka in ansökan, kopia av mannens pass + intyg om hans civilstånd i förväg till Skatteverket...När han sen kommer till Sverige besöker vi båda personligen ett av Skatteverkets servicekontor, uppger att vi skickat in ansökan om hindersprövning tidigare och visar upp handlingarna i original. 

Men vi har bokat vigselföreättare, han sa bara att vi ska ta med oss hindersprövningen vid vigseln... vilken kommun bor du i? 

• Future Mrs Martin

Hej
    Jag ska gifta mig med en Irlandare i September, jag ar ochsa fortf folkskriven i sverige.
    Men da vi skall till Sverige och fixa med brollopet nagra manader innan sa ar det inga problem for oss att ga in pa skatteverket (vi bor ju lite narmare)
    Jag tror att man maste komma in innan, men det basta ar att ringa till skatteverket och kolla,
    tel 0046 856485160. De var valdigt hjalpsamma nar jag ringde och svarar pa alla mina fragor!
    Forhoppningsvis kan ni losa det genom Ambassaden.

Lycka till!

• Mimmi78
    Louva skrev 2013-01-23 19:09:12 följande:
    Hej! Jag är i samma sits som du, jag själv är svensk och ska också gifta mig med en kanadensare till sommaren. Jag är jättenervös med hindersprövningen, förhoppningsvis kan min kille komma hit en månad innan och jag hoppas vi hinner fixa hindersprövningen då. Det man kan göra, som skatteverket berättade för mig är att man kan förbereda ärendet genom att skicka in ansökan, kopia av mannens pass + intyg om hans civilstånd i förväg till Skatteverket...När han sen kommer till Sverige besöker vi båda personligen ett av Skatteverkets servicekontor, uppger att vi skickat in ansökan om hindersprövning tidigare och visar upp handlingarna i original. 

Men vi har bokat vigselföreättare, han sa bara att vi ska ta med oss hindersprövningen vid vigseln... vilken kommun bor du i? 
    Visst är det tråkigt att man mitt uppe i bröllopsplaneringen ska behöva vara nervös för byråkratin!? Det sa Skatteverket till mig med, att jag kan skicka in alla handlingar innan. Men hon sa också att de kommer inte att påbörja ärendet förrän vi har varit där, så jag ser inte poängen med det. Gör du?

Det som irriterar mig är att jag förstår att det ibland gör undantag, går att läsa i gamla trådar här i forumet, men varför inte vara lika snälla mot alla? Och varför kan vi inte legitimera oss på ambassaden!?

Är skriven i Helsingborgs kommun, här MÅSTE hinderprövningen vara klar innan. Det är ju inte klokt, då vet vi inte förrän 4 månader innan bröllopet när och var (om vf godkänner plats utanför rådhuset) vi ska vigas!
    Sedan är jag lite arg på mig själv för att jag inte kollade upp detta innan, men jag trodde aldrig att det skulle vara så, folk planerar ju bröllop år i förväg!
  • Mimmi78
    Future Mrs Martin skrev 2013-01-23 19:14:44 följande:
    Hej
    Jag ska gifta mig med en Irlandare i September, jag ar ochsa fortf folkskriven i sverige.
    Men da vi skall till Sverige och fixa med brollopet nagra manader innan sa ar det inga problem for oss att ga in pa skatteverket (vi bor ju lite narmare)
    Jag tror att man maste komma in innan, men det basta ar att ringa till skatteverket och kolla,
    tel 0046 856485160. De var valdigt hjalpsamma nar jag ringde och svarar pa alla mina fragor!
    Forhoppningsvis kan ni losa det genom Ambassaden.

Lycka till!
    Hej,
    Tyvärr, det går inte att gå in på ambassaden. Mycket märkligt! Men jag ska ta kontakt med dom i alla fall, det kan ju hända att det har något tips på hur jag kan gå tillväga, eftersom Skatteverket har gjort undantag innan.
    Har redan ringt till Skatteverket, de är benhårda... på telefon i alla fall. Men att skicka pojkvännen till Sverige för att chansa och gå in till Skatteverket och se om det går, känns lite onödigt!
    Tack ändå för tipsen! 
  • Louva
    Mimmi78 skrev 2013-01-23 19:16:19 följande:
    Visst är det tråkigt att man mitt uppe i bröllopsplaneringen ska behöva vara nervös för byråkratin!? Det sa Skatteverket till mig med, att jag kan skicka in alla handlingar innan. Men hon sa också att de kommer inte att påbörja ärendet förrän vi har varit där, så jag ser inte poängen med det. Gör du?

Det som irriterar mig är att jag förstår att det ibland gör undantag, går att läsa i gamla trådar här i forumet, men varför inte vara lika snälla mot alla? Och varför kan vi inte legitimera oss på ambassaden!?

Är skriven i Helsingborgs kommun, här MÅSTE hinderprövningen vara klar innan. Det är ju inte klokt, då vet vi inte förrän 4 månader innan bröllopet när och var (om vf godkänner plats utanför rådhuset) vi ska vigas!
    Sedan är jag lite arg på mig själv för att jag inte kollade upp detta innan, men jag trodde aldrig att det skulle vara så, folk planerar ju bröllop år i förväg!
    Jaha, men då är det ju ingen mening med att skicka in det innan? :S ja jag har också läst massa gamla trådar om folk som fått hjälp på annat sätt, irriterande att de hjälper vissa men inte alla... En annan sak jag är nervös över också är VILKA papper han måste ha med sig? Har ni kollat upp det? Så man inte missat något dokument som han måste fixa i kanada... 
  • Mimmi78

Så sa i alla fall den tjejen jag pratade med hos Skatteverket. Jag tänkte inte på det förrän efteråt, annars hade jag frågat vad det var för mening med att skicka in det innan. Fick vara vaken och ringa kl 1 inatt eftersom kommunens "vigselinformation" inte öppnar förrän kl 10. Man är inte så skarp kl 1 på natten! :)

Nej, jag har inte kommit så långt, men vad jag förstår på Skatteverkets hemsida, räcker det med pass och ett intyg på att han inte är gift, så det behöver du nog inte vara nervös för.

• Alyllyra
    Mimmi78 skrev 2013-01-23 19:01:02 följande:
    Personen motiverade det med att "kan inte du boka, kan ingen annan boka heller". Men det kan dom ju visst! Det beror ju på när man har sin hindersprövning klar.
    Men hindersprövningen är ju bara giltig i fyra månader efter att man har fått den godkänd. Och då blir det ju lika för alla, ingen lär ju ansöka tidigare än fyra månader innan bröllopet eftersom man då riskerar att den har gått ut vid tiden för själva vigseln.
  • Alyllyra

Föresten, ni måste ju inte gifta er i Helsingborg bara för att du är skriven där. Jag gifter mig i en helt annan kommun än den jag är skriven, går hur bra som helst! Ni kanske kan få en vigselförrättare från Lund eller Malmö eller nått istället?
    Fast det beror ju förstås på vilken typ av bröllop ni hade tänkt er, om ni redan har bokat lokal mm är det svårt att ändra...

Annars har ju Helsingborg lagt ut kontaktuppgifter till sina vigselförrättare på hemsida, du kanske kan kontakta nån av dem och se om personen kan "smyglova" att boka in er trots att ni inte har fixat hindersprövningen än om ni förklarar situationen? Kanske skickar över hans pass och intyg samt din folkbokföring så att personen ser att det inte bör vara något problem?

• Mimmi78

Ja, den är ju giltig endast i 4 månader, men alla blir ju inte klara exakt på samma dag.

• Mimmi78

Ja, tanken har slagit mig att försöka boka en av vigselförättarna på annat sätt, ska undersöka om jag känner någon som känner någon av dom!

• VictoriaE
    Mimmi78 skrev 2013-01-23 19:37:38 följande:
    Så sa i alla fall den tjejen jag pratade med hos Skatteverket. Jag tänkte inte på det förrän efteråt, annars hade jag frågat vad det var för mening med att skicka in det innan. Fick vara vaken och ringa kl 1 inatt eftersom kommunens "vigselinformation" inte öppnar förrän kl 10. Man är inte så skarp kl 1 på natten! :)

Nej, jag har inte kommit så långt, men vad jag förstår på Skatteverkets hemsida, räcker det med pass och ett intyg på att han inte är gift, så det behöver du nog inte vara nervös för.

Vi fick gora precis samma sak- fordelen ar att ni far en handlaggare redan innan ni kommer in pa skatteverket, vilekt innebar att nar ni val kommer in, vidimerar skatteverket era handlingar som akta nar ni ar dar, och skickar direkt till er handlaggare. Da slipper pappren ligga och vanta i 2-4 veckor pa en handlaggare, efter att ni har varit pa skatteverket. Om ni sedan skickar med ett brev och sager till att det ar brottom med pappren, sa ser handlaggaren till att prioritera ert arende. Vi fick alla papper hem 5 dagar efter att vi varit pa skatteverket, men da bor vi London (sa lite narmare att posta). 

Fast jag forstar sjalvklart situationen- vi hade 2 manader pa oss att fixa hindersprovningen, och da ville vi inte boka lokal, etc, innan vi visste, for att slippa betala i onodan. Vi lyckades fa en clause i alla vara kontrakt (lokal, fotograf, etc) att vi skulle kunna avboka om vi inte hann med hindersprovningen i tid. Sedan diskuterade vi ocksa med prasten, och han var med pa noterna att vi eventuellt inte skulle hinna fa klart allt i tid.  
  • Mimmi78
    VictoriaE skrev 2013-01-27 08:21:29 följande:
    Vi fick gora precis samma sak- fordelen ar att ni far en handlaggare redan innan ni kommer in pa skatteverket, vilekt innebar att nar ni val kommer in, vidimerar skatteverket era handlingar som akta nar ni ar dar, och skickar direkt till er handlaggare. Da slipper pappren ligga och vanta i 2-4 veckor pa en handlaggare, efter att ni har varit pa skatteverket. Om ni sedan skickar med ett brev och sager till att det ar brottom med pappren, sa ser handlaggaren till att prioritera ert arende. Vi fick alla papper hem 5 dagar efter att vi varit pa skatteverket, men da bor vi London (sa lite narmare att posta). 

Fast jag forstar sjalvklart situationen- vi hade 2 manader pa oss att fixa hindersprovningen, och da ville vi inte boka lokal, etc, innan vi visste, for att slippa betala i onodan. Vi lyckades fa en clause i alla vara kontrakt (lokal, fotograf, etc) att vi skulle kunna avboka om vi inte hann med hindersprovningen i tid. Sedan diskuterade vi ocksa med prasten, och han var med pa noterna att vi eventuellt inte skulle hinna fa klart allt i tid.  
    Tack för tipset, det var smart gjort att lägga till en klasul i kontrakten!

Jag fick nu nedan svar från Skatteverket, lite annorlunda än det jag fick per telefon:

Hej 

Du kan gå med alla papper inklusive hans pass kopia innan och lämna det på skatteverket och skriv ett personligt brev där du talar om situationen och lämnar dina kontakt uppgifter och ber att handläggare kontaktar dig.

Du kan sedan komma överens med handläggaren om ett datum då din blivande man kommer in och legitimerar sig och då kan vi ha gjort klar alla handlingar innan och han kan komma in några dagar innan bröllopet.

Med vänliga hälsningar

Svar på tråden Bo utomlands, gifta sig i Sverige