• Sofiii­z
    Äldre 22 Jan 09:27
    2665 visningar
    4 svar
    4
    2665

    vinterbröllop 2012-12-01 obs lång inlägg bildbomb obs

    Vinterbröllop 2012-12-01


    Berättelse om vårt bröllop 


    Onsdag 2012-11-28


    Bilresan upp till Östersund från Stockholm blev på onsdagen samma vecka som bröllopet. Vi åkte tidigt på morgonen och kom fram efter lunch. 


    Jag skulle iväg och fixa det sista med tärnan, hennes tärnklänning var ju inte klar. Så åkte in till stan direkt efter att vi tömt bilen på packning hemma hos Mamma. Väl nere på stan gick jag och tärnan och provade ut en BH till henne som skulle passa under klänningen. Gick i en del andra affärer också köpte vita handskar jag kunde ha på mig när vi fotade ute. Smycken som tärnan skulle ha till klänningen.
    När vi var klar på stan så åkte vi hem till tärnan och börja sy färdigt de sista på klänningen. Hade ju inte möjlighet att prova den på henne när jag sydde hemma i Upplands väsby. Så var lite nervöst för att se om den skulle passa. Sydde i en dragkedja den blev väl inte perfekt, men funktionell! Sen kunde man pusta ut lite att det äntligen var klar. Åkte sen hem till Mamma igen klockan var väl kring 21.


    Torsdag 2012-11-29


    Nästa dag åkte jag till tärnan igen på förmiddagen för att hon skulle få prova att klä på mig bröllopsklänningen. Och det var ju verkligen att rekommendera för man har ju ingen aning om hur lång tid man behöver på bröllopsdagen annars. Vi lärde oss också att man var tvungen att kliva i klänningen utan underkjol MEN dra upp den under klänningen innan man börjar snöra ;)


    När jag var klar hos tärnan tog jag med mig klänningen till bilen och åkte tillbaka till Mamma. Där packade vi alla saker som skulle med upp till Kall. Mamma och min ena syster skulle vara barnvakt till barnen medans jag, M2B, och båda solisterna (syster och systerdotter) åkte upp till Kall.
    Kom lite sent till vårat möte med prästen i kyrkan men gick bra ändå. Mötet drog ut på tiden då prästen var lite halvflummig och ville typ upprepa allt vi pratat om i somras för att han hunnit glömma bort. Sen fick vi provgå, och det kändes pirrigt. Jag hade ju vart sjukt nervös hela veckan innan och de här gjorde ju knappast saken bättre ;)


    Sen åkte M2B och jag till hotellet medans vi lämnade solisterna i kyrkan för att de skulle provsjunga deras låtar med kantorn. När de var klar så tog de en promenad till hotellet. Vi fick träffa en ur personalen Isabell? och prata igen lite snabbt praktiska saker. Fixade så att relaxen kunde hållas öppet för oss på fredagen också, så det var bra. Så att barnen kunde få bada dagen innan bröllopet. Visade My som skulle ansvara för serveringen hur jag hade tänkt dukningen och överlämnade alla saker till det. Hade listan med bordsplaceringen och alla allergier, specialkost, vegeterianer, och vilka som fick dricka alkohol och vilka som inte fick det. Den var mycket uppskattad! Allt genomarbetat och klart så hon kände sig trygg med hur vi hade tänkt.


    Vi hade ju hyrt konferenslokalen så vi hade tänkt ställa in packningen där redan på torsdagen, men de hade de hyrt ut till nån annan över fredagen. Så vi fick lösa de, tur var så var ju sviten vi skulle bo i ledig så vi hysta in alla saker dit. Ville ju inte att alla kläder, ringar osv skulle hänga i kapprummet!


    När vi var klar så åkte vi sen till Åre, där jag skulle träffa frisören igen. De andra passade på att gå och äta lite mat medans jag var där. Färgade ögonbryn och fransar. Sen provade vi ut den nya ögonskuggan hon köpt och allt kändes jättebra! När jag var klar så hade de andra ätit upp så jag köpte en kebabtallrik att ta med och åt i bilen. Sen hem till Mamma igen.


    Fredag 2012-11-30


    Dagen innan bröllopet! Kändes så sjukt att de strax var dags! Svägerska och hennes Man och barn skulle anlända med tåget kl. 06.00 på morgonen. Men de var försenat över 1h! Min M2B hade åkt ner för att hämta upp. Jag var hemma med dottern hon låg och sov när jag klev upp. Hade vaknar kl 2 på natten och kunde knappt somna om så nervös jag var! Så vid 5,30 gav jag upp och klev upp. Passade på att koka lite kaffe, och koka lite ägg och sånt till frukosten. Sen kom M2B och gästerna från tåget. Hängde en stund innan och vilade upp oss lite. Min M2B fick vara chaufför och släppte först av sina gäster nere på stan och hämtade sen oss. Åkte ner på stan för min M2B behövde handla nya badbyxor och fixa lite (förstod att han kanske ville vara lite på egen hand). Han sprang iväg på egen hand så jag gick med syster och donade på, hon hade lite hon behövde handla.


    Sen när vi skulle åka tillbaka hem till Mamma så hade ju de andra redan börjat åka! Panik! För vi skulle ju inte få plats i våran bil. Mamma ringde till en av de som åkt och som tur var så hade han ju inte hunnit så långt. Och de trängde in en till i deras bil. Svägerskan och jag åkte buss hem till Mamma med småbarnen i vagnarna så åkte de andra före för att hinna packa bilen. Vid kl. 14.45 typ kom vi alla iväg ut mot Kall. Jag var helt spänd i kroppen och hade svårt att slappna av!




    Kall Auto Lodge - http://www.kallautolodge.se/
     

    När vi var framme så stoppade vi ner alla de lite större barnen i relaxen efter vi lämnat packningen på våra rum och checkat in. Sen var de ju tänkt att vi skulle ha åkte allihop till Järpen för att äta mat där. Men helt plötsligt så var alla så trötta. Men vi hade avbokat maten till fredagen just för att vi inte tänkt äta där. De flesta gick till Ica som ligger gångavstånd bort för att handla saker man kunde äta kallt inne på rummet. Svägerskan och hennes Man ville äta lite mer riktigt mat, så jag sa att jag kunde passa deras son under tiden. Så de tog våran bil till Järpen för att äta pizza. Det verkade ha varit halvbra pizza, men de tyckte nog de var mysigt att få vara lite på tu-man-hand! Lillkillen var så duktig så, mös på med mig och hade precis somnat i sin resesäng inne på deras rum när de kom tillbaka. Då gick jag in till min M2B som hade nattat vår dotter under tiden. Då var han inte på topphumör riktigt, hungrig och trött. Passade på att duscha och raka benen och sånt eftersom jag inte skulle hinna de nästa dag. Sen så gick jag till Mamma och hämtade lite plockmat! Så satt min M2B och jag på rummet och åt och drack lite baccardibreeze. Sen skickade jag iväg min M2B att gå och spela spel/snacka skit med Mamma, min bror, och kusin inne i konferensrummet. Lyfte över vår dotter till resesängen svarade på sms till tärnan sen la jag mig och sov.


    Lördag 2012-12-01 BRÖLLOPSDAGEN


    Vår dotter tyckte det var dags att kliva upp tidigt, eftersom vi ändå inte kunde somna om. Så klev min M2B upp och duchade. Frukosten började serveras kl 8.30. Min äldsta syster kom och knacka på för att berätta att hon knackat på allas dörrar för att de skulle vakna och att ingen svarat på telefonen. Men att hon skulle gå och äta frukost nu. Så vi hängde med. Och inte konstigt att nån inte öppna dörren för alla var ju redan där . Såg när jag gick ut att frisören anlänt så jag gick och plockade på mig min frukost och bar med mig till rummet. För vi skulle sitta där och fixa med håret och sminket.



     Kändes väldigt konstigt att nu var de dags! Nu händer ju allt som man har planerat så länge och sett framför sig hur de skulle vara. Så försökte ta åt mig det goda rådet jag fick att ta vara på varje minut för de händer bara 1 gång! Så släppte all nervositet och spänningar och slappnade av ordentligt och njöt. Åt lite hotellfrukost medans Olivia från Salonf Care Of You - http://coyou.se/ började med mitt hår. Tärnan kom strax innan vi var klara med håret. Gav henne min slöja så hon kunde gå och stryka den. Sen började vi med sminket.  När tärnan kom tillbaka med slöjan så fick hon gå och äta lite lunch annars skulle hon inte hinna med det innan vi skulle ta på min klänning.

     


     




    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=385717041517230&set=pb.179528118802791.-2207520000.1358838422&type=3&theater

    Tackade av Olivia och sen tog jag mig iväg upp till övre plan där de fanns en strykbräda. Strök på klänningen lite innan vi började klä på mig. Min ena svägerska fick assistera och ta lite kort när vi höll på, och hon gick sen och fixade så att jag fick en smoothie – kunde som inte äta nått annat ingen aptit. Tärnan drog på mig en morgonrock över klänningen så jag inte skulle spilla. Sen hjälpte jag tärnan med sitt hår och att få på sig sina kläder. Min dotter hade jag skickat över till en av mina systrar för påklädning, så när tärnan och jag var klar så kom min M2B och hon med fotograf Natalie Salomons, www.nataliesalomons.com som anlänt till hotellet.  Natalie fick först ta lite familjefotografier och bilder inomhus där vi klätt på oss. Då hade vi med dottern.





    När vi var klara där tog en av mina systar med sig vår dotter för att hon skulle få äta lite, och försöka sova. Svägerskan tog på sig det arbetet tyvärr så lyckades de inte få henne att somna. Hon var nog för mycket uppe i varv redan. När jag kommer ner så sitter barnen i receptionen på barstolar, när en av mina systersöner ser mig i klänningen säger han: Så fin du är. Då när vi står och väntar på de sista plocket, så kommer två av mina gamla klasskompisar, Bobbo vår vän och jonglör -Bobbo The Juggler http://bobbothejuggler.com/, och Farmor med bil. Så vi fick ta emot våra blommor och brudbukett samt  tärnbukett som en av vännerna hade förmedlat från sitt galma jobb Frösö Gardenbutik http://www.gardenbutiken.se/. Jättebra för då kunde vi ta med det ner till kyrkan på en gång! Sen åkte min M2B, jag och fotografen till kyrkan en bit bort för att ta mer parfotografier inne i kyrkan. När vi var klar med det så kom solisterna till kyrkan för att öva en gång till innan vigseln. Då gick vi ut för sången skulle vara speciell så vi fick inte höra. Passade på att ta lite fotografier utomhus också, men shit vad kallt der var ute! Vi var väldigt snabba med fotot utomhus pga av kylan. Men kändes grymt bra, och skönt att få träffas ordenligt innan vigseln.




    fotograf Natalie Salomons, www.nataliesalomons.com


    fotograf Natalie Salomons, www.nataliesalomons.com





    Var lite tid över innan det var dags för vigseln så åkte tillbaka till hotellet och tog en kopp te. Hade först inte tänkt visa mig i klänningen innan, men var omöjligt att smyga då alla bodde på hotellet så släppte den tanken och satt tillsammans med alla andra innan de skulle till kyrkan. Skönt att slappna av lite.


    Strax innan vigseln så tog de flesta en promenad ut till kyrkan då vi annonserat ut att vi skulle gå fackeltåg tillbaka till hotellet sen efter vigseln. Min M2B och jag tog däremot porschen ut som vi skulle åka med sen. Var för lite snö för att kunna åka skoter. Och kändes bra ändå eftersom det var så kallt ute. Min M2B tyckte mycket om att köra så han gasa på lite.

    Vigseln:








    fotograf Natalie Salomons, www.nataliesalomons.com




    fotograf Natalie Salomons, www.nataliesalomons.com



    fotograf Natalie Salomons, www.nataliesalomons.com


    fotograf Natalie Salomons, www.nataliesalomons.com




    fotograf Natalie Salomons, www.nataliesalomons.com


    Vi åkte lite tidigt också så gästerna hade inte hunnit fram till hotellet, så vi åkte till grannbyn Back och tillbaka. Sa lite skämtsamt till M2B att nu har vi åkt till back och får backa tillbaka ;)

    Väl framme vid hotellet igen så hade alla gästerna utom Svägerskan och hennes Man gått in till värmen. Förståerligt för de var jättekallt! Så svägeskan tog lite kort sen gick jag in medans M2B parkerade bilen vid garaget.



     När vi sen kom in fick vi stå och posera lite för gäster som ville fota. Folk började serveras brudskål och vi satte oss ned på en sittpuff som stod vid öppna spisen och värmde oss.


    Eftersom vi var tidiga till hotellet så var de tipsrunda för gästerna med frågor om mig och Peter, sen hade vi också tid över till presentöppning. Så även fast vi hade tänkt ta den nästa morgon så passade det bra att slå ut tiden fram till middagen.  Gästerna fick sätta sitt fingeravtryck på vårt gästboksträd och när de gjort det fick de ett av våra program. Vi tog även lite kort på syskon, familjer under tiden vi väntade.


    Skulle sätta igång lite musik tänkte jag när gästerna ändå satt och väntade, så skulle jag försöka logga in på ljudsystemet med min spotyfi. Men de gick inte! Lite smått panik då vi jobbat länge med våran bröllopsmusiklista inför festen. Tur att jag provade att logga in innan middagen, så de i receptionen fick fibbla på med det medans vi satte oss ned och åt. (Mitt i middagen hör vi att de börjat spela en av våra listor! Barnen märkte att de spelades gangnamstile ;) men då fick M2B gå och be de ändra spellista haha).


    Sen fick vi sätta oss till bords. Mamma och de andra  hade köpt engångskameror som ställdes fram på borden så gästerna kunde använda för att knäppa kort med.


    Maten: Meny för bröllop 2012 12 01
    The Local Tapas
    6 st läckra munsbitar av kött och fisk från trakten; löjrom, öring, hare, björn, ren och älg
    Utvalt vin som passar till maten



      

    Älgfilé
    Kantarellfylld älgfilé serveras med tunnbrödtorn med madelpotatispuré och västerbottenost och trattkantarellfond
    Utvalt vin som passar till maten



    Bröllopstårta
    Kaffe,  Chokladmousse tårta som bröllopstårta
    Utvalt vin som passar till tårtan



    Förrätt


    Vegetariska Tapas
    6st vegetariska tapas med smaker från gården, skogen och fjället


    Varmrätt
    Savoyrullar
    Kantarell och fetaost fylld savoykål serveras med svartvinbärsfond, rostade kantareller samt Västerbottensost smaksatt mandelpotatispuré


    Bröllopstårta
    Chokladfrossa
    Chokladgelé glaserad chokladmousse med mandelmaräng, färska bär
    och kanelstänger


    Middagen fortlöpte utan några större problem. Några blev utan kaffe men tror de överlevde! M2B och jag drack baccardi till maten. Under middagen så hade Mamma, och Toastmasterparet planerat in lite spex. De hade några sånger de sjöng, en var en salut. De hade satt en ballong under bordet som alla skulle ta fram, och så sjöng vi att vi blåste upp ballongen. Sist så skulle vi alla smälla den i en salut. Rolig sång min Bror hade gjort en matematisk uträkning om vårt förhållande där han skrivit upp massor av formler på ett anteckningsblock. 1+1=2 blev ju svaret iaf! Sen höll Mamma ett tal, ett utdrag ur boken vi hittat i somras om äktenskapsråd 1958. M2B släkt och resten hade planerat in lite frågor för  mig och M2B i skoleken, fick alla rätt utom på frågan om vem som äger tvkontrollen.


    Efter varmrätten gick vi alla ut till lobbyn för att samlas inför bröllopstårtan. Då passade vi även på att ha vår underhållning med Robin Bobbo The Juggler som skulle jonglera för oss. http://bobbothejuggler.com/



     



    Han jonglerade med bollar, käglor, diablos, knivar. Sen hade han också övat på 2 olika korttrick han aldrig kört inför publik förut. Och lite lustigt var att i båda tricken så blev de utvalda kortet hjärter ess. Kanske för att kvällen var fylld av kärlek? Eller planerat av honom? Häftigt var det iaf! Och tror gästerna gillade att de var lite annat som hände mellan rätterna.



     

    Farmor Sonja höll ett kort tal under efterätten där hon ville hurra för oss.


    Avecen hade de blivit ett missförstånd med, så den serverades aldrig ut vid efterrätten. Istället hade de gått och fyllt upp alla vinglas fast de inte var beställt, de ville ju inte de skulle vara tomt när vi skulle skåla! Omtänksamt av dem och shysst de bjöd på det. Så när vi ätit klart så började vi röra oss ut mot lobbyn igen.


    Dansade bröllops”vals” till Michelle Featherstone – We Are Man And Wife.
    Sen 3 låten in så var det Gangnamstyle och Alla barnen kom och dansade på dansgolvet!


    En stund in på festen ville Mamma att vi skulle samlas nere i relaxen. Det var dags för 5 kamp och släktfejd. Jag var väl inte så jättesugen på det men när vi väl satt igång och var där nere så var det ju riktigt roligt. Bäst var nog att vi vann också (mitt lag alltstå) alltså! Det var frågelek, charader, vissla med kex i munnen leken, ordkamp med finska och jämtländska ord, och en frågelek med förkortningar som skulle översättas.


    När vi var klara så hade jag tänkt att börja relaxa. Klockan var redan kring midnatt! Men de var några fler som skulle få en dans med bruden så vi gick upp. När jag dansat färdigt så fick jag nästan rymma för att ingen fler skulle haffa mig. Och gick bort till bröllopssviten för att byta om till badkläder. Sen gick M2B och jag ner till relaxen. Knackade på en del på syrrans dörr för att se om hon också ville med ner och bada. Men hon hade redan somnat.


    Kände hur tiden bara flög iväg, badade badtunna en stund och bastu en stund innan jag kände att jag var tvungen att börja röra mig till rummet igen för att förbereda inför bröllopsnatten.


    Hade ju typ 1000 hårnålar i håret och ljuger inte när jag säger att de säkert tog 30 minuter att få ur alla nålarna. Tog av mig baddräkten och bytte om. Sen kom M2B upp från relaxen. När jag bytte om hörde jag ända bort till vårt rum hur de skrek utomhus de räknade högt 1-2-3-4 osv. Såg inte vad de höll på med men har fått höra i efterhand att de hade tävling om hur många varv de kunde rulla i snön.


    Sen hade vi en lugn stund M2B fick öppna en gåva från mig, och försökte ändra våran status på facebook. För de måste man ju göra! Haha


    De hade dukat upp lite att dricka och choklad inne på rummet, men vi var inte sugna på det så de fick stå orört. Mamma och äldsta syrran hade ju passat på när de fick tag på nyckeln att blåsa upp en massa ballonger att lägga på sängen. Somnade kanske halv 4 på natten.


    Nästa morgon vaknade vi sent och det var dags för frukosten. 2 av mina systerdöttrar kom bort till vårt rum och hade med sig vår dotter som vi nu tog hand om själva. (Ena syrran hade passat henne främst men även andra hjälpte till att passa henne).


    Efter frukosten åkte alla i olika omgångar så mycket tacka av och säga hejdå på morgonen. Vi packade färdigt allt som fanns kvar att packa och satte oss ned och pratade en stund med Julia (bröllopskordinatorn på hottellet) innan det var dags för oss att åka.


    Brudbuketten la jag sen på pappas grav. Och tärnbuketten på Momma och Moffas grav.


    Hoppas nån får lite tips och ideer från denna tråd. Säger hejdå till bröllopstorget nu :)
  • Svar på tråden vinterbröllop 2012-12-01 obs lång inlägg bildbomb obs
  • stormh­elen
    Äldre 22 Jan 09:39
    #1

    Grattis till er båda!


    Vilken härlig berättelse med många härliga bilder.


    Super härligt med tomteblossen som era gäster hade när ni kom ut ur kyrkan. Den detaljen var supersmart och ligger ju så rätt i tiden då ni gifte er strax innnan julafton. Bilderna blev nästan lite magiska. =)

  • hallon­frossa
    Äldre 22 Jan 11:12
    #2

    Stort grattis!!! Du var jätte fin!

  • kärlek­ensbru­dpar
    Äldre 4 Feb 08:50
    #3

    Fina bilder! smart med tomptebloss!

  • Äldre 4 Feb 09:28
    #4

    GRATTIS!! Underbara bilder! :)

Svar på tråden vinterbröllop 2012-12-01 obs lång inlägg bildbomb obs