• afturelding

Hjälp mig välja färg!

Hej!
    Jag sitter och försöker få ihop min brudklänning. Att den inte ska vara helvit bestämde jag för länge sen, och vårat färgtema är vitt, grönt och lila. Men nu är det så väldigt svårt att välja färg på det andra tyget den ska vara sydd i. Vad tycker ni? Lila eller grönt ? Vad passar bättre till det andra tyget, och vad passar sig bäst på en brudklänning?

(Livet ser bubbligt ut för att det ännu inte sitter några skenor i det, och ignorera de vita lapparna på baksidan av proverna)

Här är en skiss på klänningen, det streckade är alltså chiffongen som jag inte vet vilken färg den ska vara.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hjälp mig välja färg!
  • SandraElisabet

Jag tycker att den gröna är vackrast som klänning helt enkelt för att den är ljusare. Men det förutsätter ju att du kan ha den färgen och inte "försvinner"

;) Lycka till!

Vad roligt att även andra syr eller överväger att sy sin bröllopsklänning! Jag vet inte ännu vilket jag ska göra men jag har tid på mig så jag ska fundera mer.... Lägg jättegärna upp fler bilder sedan!

• Chicita

Jag säger också grön.
    I princip av samma anledning som SandraElisabeth. Jag tror nämligen att den lila kan "ta över" klänningen och bli lite skrikig. Typ så man bara ser "oj ett lila kors" och inte "oj vilken vacker brudklänning" om du förstår hur jag menar...

Fint klänningstyg du har valt, jag sydde min i brokad också Glad 

• afturelding

Jag själv är väldigt blek med relativt ljust hår, och det är väll mycket därför jag inte vill ha helvit. Jag klär mig väldigt ofta i starka färger, men som ni säger så kanske den lila tar över hela klänningen. Det är ändå väldigt mycket tyg. Som tur är har jag några dagar att fundera innan tygerna ska beställas (det är ändå 7 meter chiffong som ska rullfållas för hand, lika bra att börja i tid)

Och tack  Chicita, tyget är efter min mormor som var den som lärde mig sy som liten. Nu finns inte mormor i livet längre men hon får ändå vara med :)

• SandraElisabet
    afturelding skrev 2013-01-21 20:46:04 följande:
    Jag själv är väldigt blek med relativt ljust hår, och det är väll mycket därför jag inte vill ha helvit. Jag klär mig väldigt ofta i starka färger, men som ni säger så kanske den lila tar över hela klänningen. Det är ändå väldigt mycket tyg. Som tur är har jag några dagar att fundera innan tygerna ska beställas (det är ändå 7 meter chiffong som ska rullfållas för hand, lika bra att börja i tid)

Och tack  Chicita, tyget är efter min mormor som var den som lärde mig sy som liten. Nu finns inte mormor i livet längre men hon får ändå vara med :)
    Om du är lite "blek" och ljus så kan den gröna bli svår, men det är ändå de två du väljer mellan av en anledning, någon annan än ert tema??

Den kan bli jättevacker, men hade jag varit du hade jag kikat i affärer och provat klänningar/kläder i mintgrön (har varit inne så borde finnas en hel del kvar i den färgen?) och på så sätt se vad du tycker?

Vad roligt att kunna använda tyg från din mormor. Det är kul att kunna ha dem med sig på något sätt även när de är borta. :)
  • afturelding
    SandraElisabet skrev 2013-01-21 21:07:13 följande:
    Om du är lite "blek" och ljus så kan den gröna bli svår, men det är ändå de två du väljer mellan av en anledning, någon annan än ert tema??

Den kan bli jättevacker, men hade jag varit du hade jag kikat i affärer och provat klänningar/kläder i mintgrön (har varit inne så borde finnas en hel del kvar i den färgen?) och på så sätt se vad du tycker?

Vad roligt att kunna använda tyg från din mormor. Det är kul att kunna ha dem med sig på något sätt även när de är borta. :)
    Tja, vi har ju valt våra färger av en anledning. Men det som väll egentligen gjort att det är dessa två kvar är att jag vill ha en lagom varm färg. Funderade på ljusblått först men det blev väldigt kallt. Jag vill ha en färg som livar upp mig. Dessutom trivs jag väldigt bra i lila och grönt, och det är ju det viktigaste. Blir klänningen grön så blir dock hårblommorna lila.

Att gå och prova är ju absolut en bra idé, och har de inga brudklänningar inne så finns det väll säkerligen 
    balklänningar man kan prova för att testa färgen :) 
  • anna1977

Tycker den gröna blir lite blek till det andra tyget. Jag skulle kört på den lila. vi ska ha samma färgtema:)

• SandraElisabet

Yes, du kan ju också testa ett linne eller liknande i rätt färg. :) Det är ju färgen som du är osäker på.

Båda färgerna är jättevackra, så inget av det blir fel. Skål

• TheD

Tycker ockås att den gröna är mycket blek och är en svår nyans... Lila är min favoritfärg så jag kan svara lila på nästan allt ;) Lila ger ett varmare intryck....Men det är svårt nr jag inte ser dig framför mig.

• Ayla

Har du rätt typ av blek hy för det så bli den gröna snyggast. Känslan jag får är att det gröna passar bättre tillsammans med resten, att den är mer skir och inte kommer ta över som den andra lätt kan göra.

Är också ganska blek. Den lila skulle jag tappa all ansiktsfärg i medan den gröna skulle funka - det är så olika vad man passar i. Vad säger magkänslan TS?

• Chicita

När det gäller vad som passar bäst till det andra tyget så tycker jag defenitivt det gröna i alla fall...
    Det finns en lite gul underton i klänningstyget som det gröna plockar upp på ett väldigt bra sätt Glad

På bilden tycker jag att den lila färgen ser kall ut dessutom, så om du var ute efter en varm färg så är det också en anledning att ta den gröna... 

Svar på tråden Hjälp mig välja färg!