• Bäcksan

Smälta ned hans ring...?

Jag har varit och tittat på vigselring idag, och inser att det är mycket dyrare än vad jag tänkt mig. Och ändå är jag inte ute efter nåt märkvärdigt, utan en tidlös, enkel ring.

Nu till min fråga, vi har varit förlovade i 12 år, och under dessa år har min sambo haft ringen ett mycket fåtal gånger då han får eksem av den. Det gör mig såklart inget, jag vet ju att han är min ändå ;)
    När jag idag berättade för honom om ringkostnaderna så sa han helt sonika "smält ned min ring då till en vigselring"

Nu undrar jag om det är "ok" att göra så... Den ligger ju lix bara i ett skåp... ???

• Svar på tråden Smälta ned hans ring...?
  • lurigmumin

Klart ni kan göra det. Men jag kan ju tipsa om att kolla pantbankerna. Vi köpte min vigselring på pantbank och fick ge 2500kr inkl storleksändring och gravyr. 

• FrökenMäkelä

Klart du kan men då får du vända dig till en guldsmed som har tillverkning i just sin verkstad annars är risken stor att det inte är just den ringens guld som används.

• Emmalinnea

Det är inte jätte billigt att smälta och göra en ny ring heller. Kolla runt hos olika smeder vilka som är billigast. Men det kostar några tusen det också.

Men det är väl okej att smälta nerhans ring om han inte använder den tyckerjag iallfall men då få du vara säker på att det är det guldet som används i din ring sedan. 

• Bäcksan

Ja, det har ni rätt i, måste kolla vilka guldsmeder vi har här omkring...

En annan tanke som slog mig idag, skulle det gå att förminska hans ring till min stolek och sätta fast stenar i den...? eller är det oxå svindyrt...?

• Chicita

Om det går att förminska eller inte beror mest på hur ringen ser ut. Om det går att liksom kapa bort en bit och löda ihop ringen utan att det syns att den är skarvad.
    Guldet som dom tar bort kan bekosta en del av arbetet.

Vissa guldsmeder är så fula att dom säger att "visst kan vi använda samma guld" och sen skickar dom ändå iväg guldet du lämnat in och använder nytt från tackor/trådar eftersom du ändå inte kan se skillnad på det du lämnar in och det du får tillbaka när det har blivit nedsmält.
    Så var noga med att poängtera att det absolut måste vara samma guld. Helst att du faktiskt kan få komma in och se när dom smälter ner guldet och börjar arbeta med det Flört 

Svar på tråden Smälta ned hans ring...?