• Äldre 16 Jan 18:13
    17744 visningar
    8 svar
    8
    17744

    Göra egen brudbukett - dagen innan?

    Kan man göra en bukett som är klar dagen innan bröllopet, håller den sig bra då? Tänkte bara ha gerberoa, men vill inte sitta och binda ihop dem på själva dan. Det funkar säkert alldeles utmärkt, men vill ändå försäkra mig så jag inte står där när det väl är dags :)


     


    Och är det svårt att fixa till en egen corsage till mannen?

  • Svar på tråden Göra egen brudbukett - dagen innan?
  • Pyttis
    Äldre 16 Jan 18:41
    #1

    ska du bara ha en enkel lösbunden bukett så är det bara viktigt att du tänker på snittytorna och sen ställa i vatten och ställa lite svalt för att försäkra dig om att de håller sig. :)

    gällande corsage är ju det lite svårt att göra dagen innan om du ska ha en gerbera och binda den till en vanlig corsagenål för då brukar man ju klä in skaftet och då kan du ju inte sätta den i vatten.

  • Äldre 16 Jan 18:55
    #2

    Ok. Så buketten borde hålla sig men inte corsagen. Får se till och öva innan då så det går fort


     


    Vad ska jag tänka på med snittytor menar du? Svalt, är det kylen som gäller då?

  • Nathha­ly
    Äldre 16 Jan 19:07
    #3

    Du ska ha sneda snittytor men dem behöver inte vara speciellt långa bara du får snittat dem i ett tag så de kan ta upp vattnet. Längden på snittytan ska vara längre när blomman har en hård stjälk som tex roser.

    Och precis som Pyttis skrev så ska blommorna stå svalt för att hålla sig bättre, sätt dem gärna i kylkåpet i en vas med vatten och spraya lite vatten över blommorna så ska det gå bra.


    Lycka till!

  • Pyttis
    Äldre 16 Jan 19:50
    #4
    lillasofie skrev 2013-01-16 18:55:52 följande:

    Ok. Så buketten borde hålla sig men inte corsagen. Får se till och öva innan då så det går fort


     


    Vad ska jag tänka på med snittytor menar du? Svalt, är det kylen som gäller då?


    precis, buketten är absolut inga problem, men cosagen är bäst att blomman står och vattendrar så länge som möjligt. :)

    och till en gerbera är en snittyta på 1-2 cm lagom,  o som sagt kallt vatten. sen kan du ju göra raka snittytor på dem dagen efter om du tillexempel vill sätta nålar i "botten" på stjälkarna, för då är det ju inte så snyggt med det sena snittytorna.

    sen måste jag dock varna lite för det här med att spraya vatten på dem, särskilt om du ska ha någon ljus färg, för det kan bli vattenskador på dom då om du har otur. så du inte ställer undan en fin bukett på kvällen innan och den är helt fläckig på morgonen.
  • Plastk­otte
    Äldre 16 Jan 20:00
    #5

    Går alldeles utmärkt att göra buketten dagen innan.. Gerbera skall stå svalt men inte så kallt som det är i ett kylskåp och absolut inte sprayas med vatten för då kan dom få bruna fläckar och svalt vatten i vasen. Går du till en florist så gör dom buketten dagen innan och beställer hem blommorna tidigare i veckan.

  • MissHH
    Äldre 16 Jan 20:37
    #6

    Jag band mina blommor själv dagen innan fast rosor! Corsage till mannen band jag klara samtidigt me nål och blomtejp men lämnade stjälken lite länge så dom kunde stå i lite vatten över natten och på bröllopsdagen klippte jag av dom till önskad längd! :) Lycka till! :)

  • Pyttis
    Äldre 16 Jan 21:44
    #7
    Plastkotte skrev 2013-01-16 20:00:02 följande:
    Går alldeles utmärkt att göra buketten dagen innan.. Gerbera skall stå svalt men inte så kallt som det är i ett kylskåp och absolut inte sprayas med vatten för då kan dom få bruna fläckar och svalt vatten i vasen. Går du till en florist så gör dom buketten dagen innan och beställer hem blommorna tidigare i veckan.
    dock inte alltid, jag är florist och i min buik gör vi lösbundna buketter på morgonen samma dag. inte för det är någon fara att göra dagen innan, men inta alla butiker som gör det ;)
  • mimi00
    Äldre 17 Jan 11:09
    #8

    Min syster är florist och kommer göra min bukett dagen innan så tror inte det är några problem :) 

Svar på tråden Göra egen brudbukett - dagen innan?