• Augusti13

Hur många tackar nej?

Vår gästlista har dragit iväg totalt. vi är uppe i drygt 110 gäster. Vi vill verkligen kunna bjuda all släkt och vänner, vilket vi nu kommer göra :) Dock blir det självklar väldigt dyrt med så många gäster - så vi är lite nyfikna: Hur många är det rimligt att tänka sig tackar nej? Alltså: Hur många tackade nej till DITT bröllop, och hur många var bjudna från början?

• Svar på tråden Hur många tackar nej?
  • Tokig

Vi trodde vi bjöd strax över 100 gäster. Vi har 80 st i slutändan. Nu visade det sig att ganska många inte hade någon respektive vilket vi räknat med.

Vi hade även valt att inte bjuda barn vilket några löste genom att den ena stannade hemma och tog hand om barnen.

Cirka 10 stycken "nej tack" fick vi...

Hur många ni ska räkna med beror på massor av saker. Vilket datum? Hur långt innan bjuder ni? etc. Jag tror att man försöker gå på ett bröllop om man bara kan så jag tror inte att man egentligen ska "räkna" med avhoppare. Man ska inte bjuda fler än vad man har råd med.

• Chicita

Att rent generellt kunna ge ett svar på hur många som tackar nej är svårt.
    Men det du frågar längre ner i din trådstart är ju lite lättare att svara på Flört 

Jag ska börja med att säga att vi skulle haft en bra bit över 100 pers om vi hade bjudit alla. Men dels hjälpte svärmor oss att banta listan lite på sin sida av släkten.
    Vissa namn tittade hon på och sen frågade hon mig "har du träffat dom någon gång?" och om jag sa nej så tog hon fram en penna och strök dom direkt Tungan ute 
    Så när inbjudningarna gick ut var det ca 86 personer.
    Vi bad både hans och mina föräldrar att liksom "slå på djungeltrumman" och be dom som visste på en gång att dom inte skulle / ville komma att svara omgående så att vi kunde bjuda några andra.

Vi fick in ca 12-14 Nej tack, inom första veckorna tack vare det.
    Vi krockade nämligen med älgjakten, så några visste långt innan att dom inte kunde komma Tungan ute 
    Så då bjöd vi in några till...
    I slutänden skulle vi ha blivit 62 personer av totalt kanske 100 inbjudna. Men mamma dog 2 månader innan. Så hon och den vårdpersonal hon skulle haft med sig kom ju alltså inte. Och sen hoppade min bästa vän (eller tja inte längre pga massa annat som skedde) och hennes familj av kvällen innan bröllopet så då försvann 4 till.

Att det blev så stor skillnad på antal inbjudna mot hur många som kom beror till viss del på att vi hade räknat in alla barn när vi bjöd in och många valde att lämna barnen hemma. Kanske 1/4 av barnen kom. Och några familjer representerades bara av 1 person (av 4 på den adressen) osv...

• Chicita

Jag håller med Tokig.
    Räkna inte med avhoppare.
    Det finns vissa som har blivit fler i slutänden än vad dom bjöd bara för att det visade sig att någon kusin hade en sambo som man inte visste om osv och att ingen tackade nej.
    Gör hellre något liknande det vi gjorde.
    Skicka ut inbjudningarna relativt tidigt och uppmana dom som vet att dom inte kan komma att svara tillbaka med i princip vändande post, så kan ni bjuda in från "B-listan" sen...

Jobbarkompisar, vänner som man kanske inte är superbundis med och lite mer avlägsna släktingar brukar inte ta illa upp över att hamna på en sån lista. Dom brukar snarare bli glada över att man över huvud taget vill ha dom där Glad 

• ThereseV

Nu är ju inte jag gift än och kan inte svara på hur det blev för oss, men jag skulle nog gissa på att ju längre utåt i släkten man bjuder och ju fler vänner man har med desto större är risken att någon tackar nej. Har folk långt att resa ökar ju risken också. Krockar det med något evenemang eller annat som är viktigt för folk så ökar ju risken ytterligare. Sedan kan ju vad som helst hända som gör det omöjligt att gissa..jag har läst om fall där alla tackade ja och fall där otroligt måga tackat nej..

Nu sprang jag ifrån datorn ett tag så nu har säkert 10 personer redan hunnit svara:P 

• Augusti13

Tack för era svar! Vi vågar självklart inte räkna med att någon hoppar av, och vet självklart att vi har råd med alla gäster, vi skulle aldrig bjuda fler än pengarna tillåter :) Är ändå spännande att höra andras erfarenheter.

Vi gifter oss 10 augusti och samtliga gäster har redan fått save the date, så många borde hinna planera in det i sitt sommarschema. Samtidigt har min fästman en väldigt stor släkt som vi inte umgås med så himla mycket, samt att det råder lite oenigheter mellan vissa över ärvda pengar, så det är möjligt att en del tackar nej därifrån. Vad gäller min sida så kommer alla från Norge, och måste alltså betala fly, hotell etc – så det är möjligt att vissa tackar nej just därför.

• ungbrud 20121215

vi bjöd in ca 130 personer och blev tillslut ca 100 personer.
    vi hade ett lite annat upplägg för vi insåg också att de blir väldigt syrt.
    så avlägsna släktningar och dom inte så nära vännerna bjöd vi till vigseln med efterföljande tårta och brudskål.
    (alla va med på den tårtan och brudskålen) sen åkte vi med de gäster som va bjudna till middagen ca 70 personer vidare till festlokalen.
    Det va ett väldigt uppskattat upplägg och det kändes bättre för oss att få umgås lite mer med de gäster som bara va bjudna på vigseln. det var några som bor långt bort och som bara var bjudna till vigseln som tackade nej för att dom helt enkelt tyckte det va för långt att åka.
    Men det blev riktigt lyckat och väldigt uppskattat. Det drog också ner kostnaderna en hel del då bjuda till kyrkan är mer eller mindre gratis!

• Juni 2012

Min bästa kompis var den enda som tackade nej. Eller, först tackade han ja trodde jag, men det var tydligen inte ett seriöst ja så han tackade nej sen iallafall.
    Men vi blev fyra-fem fler än vi bjöd ändå då vissa tog med sina barn.

• Augusti13
    Juni 2012 skrev 2013-01-14 17:18:20 följande:
    Min bästa kompis var den enda som tackade nej. Eller, först tackade han ja trodde jag, men det var tydligen inte ett seriöst ja så han tackade nej sen iallafall.
    Men vi blev fyra-fem fler än vi bjöd ändå då vissa tog med sina barn.
    Ojdå! Hoppas verkligen inte vi får fler gäster än de som är bjudna.. haha hjälp!
  • Aniara4

Vi hade ett bortfall på ca 10%. En var väntad, vi bjöd en person som vi visste inte skulle komma, bara för sakens skull liksom.

• Juni 2012
    Augusti13 skrev 2013-01-15 12:50:42 följande:
    Ojdå! Hoppas verkligen inte vi får fler gäster än de som är bjudna.. haha hjälp!
    Det trodde inte vi heller. Men men
  • jossanamir

Jag har hört att bortfall på 10% är att räkna med, det är alltid nån som är gravid (dvs bröllopet är för nära förlossningen för att orka/kunna vara med), någon äldre släktning som kanske inte orka resa (i de fall det behövs) eller någon som behöver stanna hemma med de barn som kanske inte är bjudna! 

Svar på tråden Hur många tackar nej?