• Anonym (Jag..)

    Hur ska det gå med mig?

    Jag är en 2 barnsmamma som har varit hemma med barnen sen dom föddes den äldste är snart 3 år och den yngsta 1 år.
    Saken är den att jag gick aldrig gymnasiet jag jobbade istället under ca 1 år, sen träffade jag min m2b och jag flyttade till honom som bodde långt bort.  Sen dess har jag varit hemma, först var det för att jag blev gravid och blev så fruktansvärt illamående i hela 43 veckor så jag kunde inte jobba sen kom ju våra barn och vi bestämmde att jag skulle vara hemma och ta hand om dom så dom slapp gå på dagis. 

    Vi har nu när barnen kom flyttat tillbaka till min hemstad och jag älskar att vara hemmamamma!
    Men jag bröjar oroa mig för framtiden, vad händer med mig när barnen börjar skolan?

    Jag är så fruktansvärt rädd för förändringar och nya människor... Jag kom påmig själv igår att bli superstressad av att min sambo satt på "min" plats i soffan och jag på hans... 

    Jag klarar inte att kasta mig ut i arbetslivet, jag klarar inte att gå till en skola med massa människor... Vi villflytta till en annan stad men jag blir så fruktansvärt deprimerad varje gång vi flyttar och trivs inte alls bara för att jag inte klarar förändringar..

    Vad ska jag ta mig till?? Vill för både mig och min familjs skull få ordning på mig..

     

  • Svar på tråden Hur ska det gå med mig?
  • Limba

    Plugga på distans då? Eller som jag, 100%  i klassrum. Vilket endast är en dag i veckan, och eftersom det är vuxenutbildning så finns där folk i alla åldrar.
    Har själv lite problem, gick in i väggen och slutade på 2 av 3 jobb på grund av stress och elaka kärringar.
    Jobbar nu typ 4 pass i månaden och pluggar en dag i veckan. Det är lagom för mig nu. Du får väl prova dig fram? Ta ett tim vikariat nånstans, så du kommer ut och igång?
    Lycka till

  • Chicita

    Att börja prata om det och att lufta sina tankar är väl ett bra steg på vägen.
    Har du varit på öppna förskolan och andra sådana ställen där du kan träffa mammor? För där kan det ju vara ett bra steg ut i att bygga ett kontaktnät som ger dig lite självförtroende och säkerhet.

    Du kan ju försöka börja med att utbilda dig lite i något intresse du har. Och då menar jag inte universitetsstudier och annat liksom Flört
    Om vi tar mig som exempel så älskar jag ju att baka. Och tårtor är en favorit att göra, gärna figurtårtor...
    Så jag har försökt lära mig själv mer om det. Dels bara genom att testa och göra tårtor och fyllningar osv. Men också genom att prata med andra med samma intressen, genom att läsa böcker i ämnet osv.

    Jobba i det lilla. Förändra saker hemma. Byt gardiner i två rum exempelvis. (alltså med varandra). Du ska se att du överlever att ha barnens gardiner i ditt sovrum ett tag, och att det faktiskt går bra att brygga kaffe i en annan del av köket bara det finns ett uttag där.
    Nu pratar jag om småsaker som många säkert tycker är löjliga.
    Men det kan vara ett stort steg om man är en vanemänniska... 

Svar på tråden Hur ska det gå med mig?